روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

لایحه ای که شایسته ایثارگران نیست

 

لایحه ای که شایسته ایثارگران نیست

روزنامه کیهان

همه حکومت ها در تجلیل از بازماندگان نبردهای حماسی تاریخ کشور خود، حداقل یک هدف اساسی را دنبال می کنند که عبارت است از ارسال پیام اطمینان بخش به مردم سرزمین شان، تا آنها بدانند که اگر برای حفاظت از مرزهای عقیدتی و جغرافیایی از خودگذشتگی و فداکاری می کنند، هرگز در پیچ و خم زندگی بعد از جنگ فراموش نخواهند شد. جوانان یک کشور در کنار انگیزه های معنوی خود باید مطمئن شوند که درصورت مقابله با دشمنان میهن شان نه تنها مورد فراموشی و بی مهری قرار نمی گیرند، بلکه قدر و قیمت حماسه ای که آفریده اند، همواره از سوی متولیان امور درک خواهند شد.
رزمندگان غیور و ایثارگران سرافراز شایسته خدمتگزاری بی مزد و منت دولت هستند و مسئولانی که از این امر غفلت کنند، به فرموده امام عزیز به آتش جهنم گرفتار خواهند شد. و بالاخره اینکه اگر دولت اصولگرا به شایسته سالاری اعتقاد راستین داشته باشد، به نظر نمی رسد هیچ مجموعه ای از حیث جسارت در تصمیم گیری، توانمندی اجرایی، بی اعتنایی به منافع شخصی، اهتمام به دغدغه های عموم مردم ، داشتن انگیزه خدمت به محرومان و صیانت از اعتبار نظام اسلامی شایسته تر از رزمندگان و ایثارگران که هم در دوران پرافتخار دفاع مقدس و هم در عرصه های علمی واجتماعی درخشیده اند، وجود داشته باشد.
مطلع شدم لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران بنابه پیشنهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران در جلسه مورخ 2/5/84 هیئت وزیران به تصویب رسیده است و برای تصویب در تاریخ 10/5/83 به رئیس محترم مجلس شورای اسلامی تحویل شده و اینک در کمیسیون های مختلف مجلس دردست بررسی است.
با تشکر از زحمات طاقت فرسای مسئولان محترم بنیاد شهید و مشاوران محترم ریاست جمهوری که این لایحه را تدوین کرده اند. نگارنده مغایرت های شاخصی را در قوانین و مقررات وضع شده در طول سنوات گذشته با لایحه مذکور دیده است. که به جد نیاز به بازنگری و دقت کار کارشناسی مجدد، ضرورت نگاه دلسوزانه را در لایحه فوق صدچندان می کند. با نگاهی گذرا به مقایسه تطبیقی ارائه خدمات به ایثارگران در سایر کشورها نسبت به محورهای مختلف انواع خدمات ارائه شده اعم از معیشت، بهداشت و درمان، حقوق و مزایا، زیست فردی و خانوادگی، رفاهی، آموزشی و فرهنگ، ملاحظه می کنیم که پس از گذشت مدت های متمادی از جنگ جهانی دوم، نه فقط خدمات رسانی کمرنگ نشده بلکه مدون تر و به مراتب افزون تر از قبل شده است. متأسفانه در کشور ما به دلایل مختلفی موضوعات ایثارگران دستخوش تغییرات و بعضاً کمرنگ و به مراتب حذف بسیاری از موارد قانونی شده است.
اینک مواردی به شرح ذیل به عنوان پیشنهاد جهت تکمیل و اصلاحات لازم اعلام داشته، باشد که مورد موافقت و درج در لایحه فوق الاشاره واقع شود:
1-اجرای صحیح قوانین بمراتب از قانونگذاری مهمتر است. چه بسا که قوانین ارزشمندی از تصویب مجلس محترم و هیئت وزیران گذشته باشد. ولی در رهگذر اجرا به ورطه فراموشی سپرده شده یا به نحوی اجرا شده که خلاف مقصود قانونگذار بوده و دقیقاً نتیجه معکوسی داده و یا بطور ناقص و نیم بند اجرا شده که به هرحال نافی اهداف قانونگذاران بوده است. پیشنهاد می شود در لایحه فوق ساز و کار نظارت بر حسن اجرای سند توسط بالاترین مقام دستگاه و مسئولان ماده 2 دستگاه ها گنجانده شود.
2-ایثارگران همانند آنچه که در قوانین وضع شده توسط مجلس محترم شورای اسلامی آمده می بایستی بدون هیچ گونه کم و کاستی تعریف و لحاظ شوند. شامل خانواده معظم شهدا «همسر، فرزند، پدر و مادر، برادر و خواهر» جانبازان، آزادگان و خانواده آنان و رزمندگان.
3-ماده .57 از قانون سوم توسعه می گوید : در تمامی برنامه های اشتغال زایی و اعطای امتیازات و تسهیلات ایثارگران در اولویت هستند و دولت موظف است حمایت های لازم در حفظ و تثبیت موقعیت شغلی آنان اعمال کند.
ماده 99 از قانون پنج ساله چهارم توسعه هم می گوید : دولت موظف است ظرف مدت شش ماه از تصویب این قانون، نسبت به تدوین اجرای سند راهبردی خدمات رسانی به ایثارگران (خانواده معظم شهدا، جانبازان، آزادگان و خانواده آنان، رزمندگان) با رویکرد توانمندسازی، بهبود وضعیت اشتغال، مسکن ارزان قیمت، ارتقای سطح اجتماعی، درمانی، معیشتی و بهبود وضعیت آموزشی و فرهنگی، حفظ و تثبیت موقعیت شغلی آنان اقدام کرده و ساز و کار نظارت بر حسن اجرای سند را پیش بینی کند، منابع مالی سند از محل بودجه عمومی دولت و منابع داخلی نهادها تأمین خواهد شد. در تمامی برنامه های اشتغالزایی اعم از جذب و استخدام و اعطای امتیازات و تسهیلات، ایثارگران در اولویت هستند و دولت موظف است حمایتهای لازم را درحفظ و تثبیت موقعیت شغلی آنان اعمال کند.
در لایحه فوق و در ماده 57 خدمات رسانی به ایثارگران اشاره شده به: امور رزمندگان نیازمند به وزارت دفاع واگذار شده که اولاً می بایستی کلمه نیازمند حذف شود (جای تأسف دارد) ثانیاً همانند مصوبات و قوانین سنوات گذشته مجلس می بایستی کما فی سابق در لایحه فوق رزمندگان در تعریف ایثارگران لحاظ شود.
4- ارائه خدمات در لایحه فوق برای جانبازان زیر 25% بمیزان 90درصد حذف شده که جای بازنگری مجدد دارد و این توضیح که دلایلی از قبیل نبود بودجه هنگفت و نپذیرفتن نمایندگان مجلس قانع کننده نیست، چراکه در طول پانزده سال گذشته که فروش نفت کمتر از 20دلار بود خدمات ارائه شده و قوانین صادره چند برابر لایحه فوق بود که می توان گفت با کدام عقل و منطق این اقدام شبه انگیز در لایحه جدید صورت پذیرفته است و حال آن که فروش نفت هم کنون به بیش از 50دلار رسیده است می بایستی برای کلیه جانبازان کمتر از 25% تمامی لایحه فوق دیده و لحاظ شود.
5- طبق ماده 57 و 99 به نظر می رسد که قوانین سوم و چهارم توسعه نیز می بایستی به لایحه اضافه شود از جمله اینکه خدمات رسانی به ایثارگران با رویکرد توانمند سازی و بهبود وضعیت اشتغال، معیشتی، مسکن ارزان قیمت، درمانی و بهبود وضعیت آموزشی و فرهنگی، حفظ و تثبیت و ارتقاء موقعیت شغلی آنان توسط دستگاه های مشمول ماده 2 لحاظ و افزوده شود.
6- در لایحه فوق می بایستی این بند نیز افزوده شود: کلیه دستگاه های مشمول ماده 2 می بایستی از تفسیر به رأی و بخشی نگری و نیم بند اجرا کردن قوانین پرهیز و خودداری و قوانینی را عیناً همانند آنچه که آمده اجرا و بالاترین مقام دستگاه مسئول اجرای آن خواهد بود.
7- ماده 25 فصل پنجم اشتغال و کارآفرینی در لایحه فوق: بنیاد شهید موظف به ایجاد صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران است که می بایستی در فصل ششم معیشت و رفاه اضافه شود. مشمولین ماده 2 در لایحه به عنوان کلیه دستگاه ها مکلفند علاوه بر پرداخت مزایایی که به شاغلین تعلق می گیرد نسبت به پرداخت مزایای بهره وری، کمکهای غیرنقدی (بن) و اعطای ترفیعات شغلی و موضوعات رفاهی و همچنین ایجاد صندوق برای رفع مشکلات و بهبود وضعیت زندگی ایثارگران و خانواده آنان لحاظ و مشخص کردن ردیف بودجه برای کلیه دستگاه ها اقدامات لازم بعمل آید.
8- براساس قانون قبلی مجلس شورای اسلامی مبنی بر الزام دولت جهت استخدام ده درصد از پرسنل مورد نیاز خود از بین ایثارگران انقلاب اسلامی و بستگان شهدا مصوب
3/11/64 و سایر قوانین وضع شده بعدی عیناً در فصل پنجم لحاظ شود. در پایان نگارنده این سطور آمادگی کامل خود را جهت ارائه طرح ها و همچنین دفاع از حقوق ایثارگران با حضور هر یک از کارشناسان، مسئولین و افرادی که در زمینه قوانین و مقررات وضع شده برای ایثارگران پیشنهاد ارائه می کنند اعلام می نمایم تا انشاءالله مرضی خداوند واقع شود.
سیدحسین آقاسیدجوادی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد