روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

گزارش کامل مهر از تجمع ده‌ها تن از جانبازان و خانواده‌های ایثارگ

 

گزارش کامل مهر از تجمع ده‌ها تن از جانبازان و خانواده‌های ایثارگران مقابل نهاد ریاست جمهوری

 

 

خبرگزاری مهر ، گروه دفاع مقدس :  ساعت 11صبح دیروز جمعی از جانبازان و خانواده ایثارگران مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند تا مشکلات خود را با ریاست جمهوری در میان بگذارند که پس از رایزنی با مسئول ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری تجمع کنندگان ساعت 13 دیروز موفق شدند وارد این نهاد شده و اعتراضات خود را با مسئولین در میان بگذارند. آنچه می‌خوانید گزارش خبرنگار گروه دفاع مقدس مهر است از این تجمع :

 

- حدود ساعت 11 صبح دیروز یکشنبه در ضلع شرقی میدان پاستور چند نفر دور هم جمع شدند . یکی از آنها عصای سفید به دست داشت و عینک تیره به چشم . دیگری یک ماسک به صورت داشت و دیگری عصایی به دست گرفته بود تا به کمک دست‌ها ضعف پای دردمندش را جبران کند . شاید در لحظه اول این جمع کوچک توجه کسی را برنمی‌انگیخت . اما رفته رفته که بر تعدادشان افزوده می‌شد و عده‌ای با ویلچر و گروهی با زن و بچه به آنها ملحق شدند ، کم کم نگاه‌ها بسویشان خیره شد . آنها که بودند ؟ چه می‌خواستند ؟ آنجا چه می‌کردند ؟ اینها همه سؤالاتی بود که شاید بر ذهن هر رهگذری می‌گذشت. و پاسخ این سؤالات پلاکاردی بود که چند لحظه بعد در مقابل این جمع گشوده شد : « خوشا به حال شهدا که رفتند و این روزها را ندیدند » امضای پلاکارد هم چنین بود : « جمعی از فراموش شدگان و خانواده شهدا »

- با اینکه چیزی به ظهر نمانده بود اما سرمای صبح‌گاهی هنوز سوز داشت . یکی این پا و آن پا می‌کرد . یکی دستها را در مقابل دهان گرفته بود تا با نفس گرمش ، از سردی دست‌ها بکاهد . برخی از همسران جانبازان برای محفوظ ماندن کودکان شیرخوار یا خردسال خود از سوز سرما آنان را در آغوش کشیده وچادرهای خود را بر سر فرزندانشان کشیده و گوشه خیابان ایستاده بودند. خانمی زیر بغل همسر جانبازش را که با عصا لنگ لنگان قدم بر می داشت گرفته بود تا بتوانند خود را به جمعیت برسانند.

- برخی از جانبازان با در دست داشتن پلاکارد وعکسهای مقام معظم رهبری و دکتر احمدی نژاد نسبت به پایداری خود بر آرمانهایشان تأکید کردند.

- در میان جمعیت زنان جانبازی بودند که از کرمانشاه و شهرهای مرزی کشور برای رساندن صدای اعتراض خود به گوش مسئولین ، فرسنگها راه آمده بودند. هر کدام ورقه ای را در دست داشتند تا به امید دیدار رئیس جمهور دردهای نوشته خود را به او بدهند. جمعیت به کندی پیش می رفت؛ آنان کسانی بودند که روزی از چابکی کسی به گرد پایشان نمی رسید اما اکنون نه پایی دارند و نه ریه سالمی که آنان را در گام برداشتن یاری کند. آنان خود را نماینده هزاران نفر از جانبازان اعصاب و روان و شیمیایی می دانند که در شهرهای دور یا در آسایشگاه ها گذر عمر را به نظاره نشسته اند.

- پس از مدتی که تعداد گروه به مرز قابل توجهی می‌رسد ، کم کم حرکت بسوی نهاد ریاست جمهوری آغاز می‌شود . در بازرسی اول جمع توقف می‌کنند .

- «غرقی» مسؤول رسیدگی به شکایات مردمی نهاد ریاست جمهوری اولین فردی بود که به جمع جانبازان آمد و از آنان خواست که به خانه هایشان بازگردند و به آنان قول داد که با رئیس جمهور در مورد وضعیت آنان صحبت خواهد کرد، اما جانبازان خواستار دیدار رئیس جمهور بودند تا وی را در جریان مسائل و مشکلات جانبازان قرار داده  و مدارکی را در خصوص سوء مدیریت این بنیاد در اختیار دکتر احمدی نژاد قرار دهند.

- در این لحظه چند تن از جانبازان اقدام به توزیع برگه‌هایی در میان جمع کردند . در ابتدای این برگه‌ها فرازی از نامه حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر در سال 38 هجری آمده است : . . . سپس در امور کارمندانت بیاندیش و پس از آزمایش به کارشمان بگمار و با میل شخصی و بدون مشورت با دیگران آنان را به کارهای مختلف وادار مکن زیرا نوعی ستمگری و خیانت است . کارگزاران درستی را از میان مردمی با تجربه و با حیا از خاندان پاکیزه و با تقوی که در مسلمانی سابقه درخشانی دارند انتخاب کن زیرا اخلاق آنان گرامی تر و آبرویشان محفوظ تر و طمع ورزی ایشان کمتر و آینده نگری ایشان بیشتر است . . .

- در بخش دیگری از این اعلامیه چنین آمده است : ما جمعی از جانبازان همیشه در صحنه نظام مقدس اسلامی به استحضار می‌رسانیم که بر اساس موازین و آموزه های دینی و با نیم نگاهی به فراز فوق نسبت به انتصاب مسئولین ناکارآمد و ناصالح که برخی از ایشان با طمع ورزی و برخی دیگر با کوته نگری آینده بنیاد شهید و امور ایثارگران را که پاسدار ارزش های نطام مقدس اسلامی است در پرده ای از ابهام قرار داده اند معترض می‌باشیم .
درحالیکه انتظار ما این بود که نتیجه ادغام نهادهای ایثارگری ارتقا و توسعه مدیریت بر سازمان باشد . ولی متاسفانه شاهدیم که با به کارگیری نیروهای ناآزموده و بی تجربه و نا آشنا به جانبازی و ایثارگری موجب حیف و میل بیت المال گردیدند . که مؤید این موضوع رد صلاحیت تعدادی از مدیران منصوب شده توسط دکتر دهقان در روزهای اخیر می‌باشد . اگرچه مراتب چه بصورت مکتوب و چه بصورت شفاهی به اطلاع دفتر بازرسی ویژه ریاست جمهوری و بازرسی کل کشور نیز رسیده است ، که متأسفانه منتج به نتیجه نشده است . لذا بر آن شدیم برای توقف این روند و اصلاح امور توجه مقامات عالیه نظام را به این موضوع جلب نماییم .

- در ادامه این اعلامیه اشاره‌ای به برخی انتصاب‌های جدید در بنیاد شهید وامور ایثارگران با ذکر نام شده و مواردی مثل سوء استفاده مالی ، سوء مدیریت ، تخلفات اداری و موارد سوء اخلاقی و . . . ذکر گردیده و در هر بخش بر وجود مستنداتی برای اداعاهای مذکور شده است .

- مسئول رسیدگی به شکایات مردمی نهاد ریاست جمهوری بعد از نیم ساعت مجددا به جمع جانبازان بازگشت و گفت چند نماینده  انتخاب کنید تا برای بیان مشکلات خود به داخل نهاد ریاست جمهوری بیایند که جانبازان همگی فریاد زدند:" یا همه می رویم یا هیچ کس وارد نمی شود و تا خود دکتر احمدی نژاد را نبینیم از اینجا نمی رویم".بعد از دقایقی «غرقی» بازگشت و از آنان خواست در کمال آرامش وارد شوند و در سالن ورودی نهاد ریاست جمهوری مستقر شوند تا او به سخنان آنها گوش دهد.

 

- نکته جالب در این تجمع، حضور«حاجی بخشی» به عنوان یکی از پیشکسوتان جبهه وجنگ و پدر دو شهید و جانباز بود که از آنان مدام می خواست که شأن جانبازی را در کلام و رفتارشان حفظ کنند. او نیز مانند دیگر جانبازان نسبت به مدیریت دکتر دهقان رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و ناکافی بودن حقوق اکثر جانبازان- با وجود مشکلات جسمی و دارا بودن فرزندان محصل- ، اعتراض داشت . وی به خبرنگار مهر گفت: من خودم مشکل مالی ندارم چون از ما دیگر گذشته اما جانباز با حقوق ناچیزی که می‌گیرد، با چند بچه کوچک چطور می تواند زندگی کند در حالیکه قادر به کار کردن نیست. من به حمایت از همه جانبازان و خانواده شهدا که در رنج و سختی زندگی می کنند در این تجمع شرکت کرده ام و جانبازان دکتر احمدی نژاد را از خود می دانند و امیدوارند که رئیس جمهور به مشکلاتشان رسیدگی کند. برخلاف همیشه حاجی بخشی اینبار بسیار آرام و ساکت بود و جمع را نیز به سکوت و آرامش دعوت می‌کرد.

- اکثر تجمع کنندگان جانبازان اعصاب و روان و جانبازان 70% قطع نخاعی بودند که از آسایشگاه ها نیز آمده بودند. و در میان آنها جانبازانی از شهرها و شهرستانهای مختلف از جمله کرمانشاه، تکاب در آذربایجان غربی، اصفهان، کرج، اسلامشهر و ورامین نیز به چشم می خوردند.

- پس از ورود به نهاد جانبازان به بیان مشکلات خود پرداختند . مهمترین خواسته تجمع کنندگان ملاقات با ریاست جمهوری، برکناری دکتر دهقان به دلیل سوء مدیریت و توقف سیاست کاهش درصد جانبازی بود.

- یکی از موارد مورد اعتراض نحوه توضیع امکانات میان جانبازان بود به شکلی که ممکن است مسئولین بنیاد چندین بار ماشین و خانه وامکانات مختلف در اختیار برخی جانبازان  70%  قرار دهند اما به جانبازان اعصاب و روان یا شیمیایی که حتی از عهده پرداخت پول داروی خود نیز برنمی آیند و با خانواده خود در بدترین شرایط مالی زندگی میکنند هیچ گونه امکاناتی نمی دهند فقط به این علت که به جانبازان زیر 50% کمتر و به جانبازان زیر 25% هیچ امکاناتی تعلق نمی گیرد.

- بحث کاهش درصد  یکی دیگر از مطالبی است که جانبازان به آن معترض اند. جانبازی که با عارضه اعصاب و روان قادر به کارکردن نیست تنها منبع در آمدش حقوق بنیاد است که با آن کرایه خانه، هزینه دارو و درمان ، جهیزیه دخترش ، ‏‏شهریه تحصیلی و هزار درد دیگر را تامین می کند وقتی درصد جانبازی‌اش کاهش یافت نه تنها حقوق بلکه امکاناتی هم که به او میدادند کم و یا در برخی موارد قطع  می شود. 

- حاج حسن قدیری سنگ صبور جانبازان و نماینده تجمع کنندگان، خود سالها در بنیاد شهید و امور ایثارگران به مشاوره و مددکاری خانواده شهدا و جانبازان مشغول بوده و از جانبازان 70درصد نابیناست . پیرمرد با موهای سفید و عینکی سیاه نه تنها درد جانبازان را می شنید حتی آن را در پشت قاب مشکی چشمش می دید و لمس می کرد . شدت وخستگی این پیرمرد را صدای گرفته اش و از قطرات عرق روی پیشانی اش که با نور چراغهای داخل سالن برق می زد می‌شد فهمید. 

 

- قدیری به مسئولین نهاد ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: "من مشکل مالی ندارم و بازنشسته سپاه هستم و ماهی 800هزار تومان هم حقوق می گیرم و در خانه پدری ام زندگی می کنم اما نسبت به بی عدالتی که در حق جانبازان در طول این سالها شده و تشدید آن در یکی - دو سال اخیر، اعتراض دارم به خصوص کاهش درصد جانبازان و عدم رسیدگی به جانبازان اعصاب و روان. بارها مرا تهدید کرده اند که اگر این اعتراضات ادامه پیدا کند پرونده مرا از بنیاد باطل می کنند. من احتیاجی ندارم و تا قیام قیامت نیز از این وضعیت که برای جانبازان اعصاب و روان و ناعادلانه بودن خدمات می شود گله می کنم چراکه ممکن است به خاطر این درصد من که 70درصد جانبازی دارم چندین بار خدمات بگیرم اما آن جانباز شیمیایی که هشت ماه از دوازده ماه سال را در بیمارستان بستری است با 30درصد جانبازی یک بار هم این خدمات را نگرفته باشد".

- برخی جانبازان به نحوه برخورد مسئولین در بنیاد اعتراض داشته و خواستار پیگیری این موضوع از طرف ریاست محترم جمهوری شدند . یکی از آنها درگفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود:چند روز پیش که برای رسیدگی به مشکلاتم به بنیاد رفتم با برخورد بدی با من درگیر شده و دست مرا شکستند آیا واقعا این طرز برخورد با یک جانبازی است که هشت سال برای پاسداری از مرزو بوم خود جانفشانی کرده است؟!

- جانباز دیگری نیز درادامه تصریح کرد: روزی که برای اعتراض به درصدم به بنیاد رفتم با مسئولین حراست بنیاد در گیر شدم که آنها به پلیس اطلاع دادند و مرا به زندان اوین بردند. در بازداشت گاه دست مصنوعی مرا شکستند وقتی به بنیاد این موضوع را اطلاع دادم به من اینطور پاسخ دادند که برو خدا را شکر کن دست مصنوعیت شکسته. اگر اعتراض کنی درصدت را هم کاهش می دهیم.

- «غرقی» مسئولین ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری با توجه به سخنان و مشکلات ایثارگران که آنجا حضور داشتند به تهیه گزارش پرداخته و وعده  دادند تا این درد دل پیشکسوتان جهاد و شهادت را به گوش ریاست محترم جمهور دکتر احمدی نژاد برسانند.مسئول ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری در پاسخ به اعتراضات جانبازان گفت:ما به همه صحبتهای شما گوش میدهیم و این سخنان را به رئیس جمهور انتقال میدهیم اما با توجه به اینکه هم اکنون مقامات عراقی مهمان رئیس جمهورهستند و بعد از ظهر هم جلسه هیئت دولت برگزار میشود، دیدار با دکتر احمدی نژاد مقدور نیست.

- بعد از لحظاتی با تماسهایی که غرقی با مسئولین بنیاد گرفت چند تن از مسئولین بنیادشهید و امور ایثارگران به نهاد ریاست جمهوری آمدند و مکررا بیان می کردند که ما آمده ایم تا مشکلات شما را بشنویم و رسیدگی کنیم که بی اعتمادی مطلق جانبازان و خانواده آنان نسبت به عدم رسیدگی به شکایات خود از نگاه  آنان و جملاتی که می گفتند مشخص می شد" خالی بندی .. فقط حرف است ...ما بارها این مسائل را دیدیم که فقط قول زبانی داده اند بعد هیچ".

- پس از گفتگوی جانبازان و مسئول ارتباطات مردمی نهاد ، حدود ساعت دو و نیم بعد از ظهر پرسنل نهاد اقدام به توضیع نهار میان تجمع کنندگان کردند که البته با توجه به تعداد زیاد تجمع کنندگان وکم بودن غذا برخی جانبازان و حاضران مجبور شدند فقط نان و پنیر( البته با خیار وگوجه) میل کنند.

 

- حدودا ساعت 15 آقای.... از حراست بنیاد شهید و امور ایثارگران در سالن حضور یافت و فقط چند دقیقه صحبت بسیار کوتاهی با تعدادی از جانبازان داشت. در همین لحظه خطاب به یکی از جانبازان که روی ویلچر نشسته بود گفت : «چرا اینجا آمده‌اید ؟ خب اگر اعتراض داشتید به بنیاد می‌آمدید.» ولی وقتی واکنش جانبازان را نسبت به این گفته خود دید ،‌ بلافاصله محل را ترک کرد و رفت. البته بعد از اتمام تجمع حدود ساعت 30/17 دوباره به محل برگشت.

- دو تن از پزشکان کمیسیون بنیاد نیز در سالن حاضر شدند و به سؤالات پزشکی جانبازان که همگی به درصد کم خود اعتراض داشتند پاسخ گفتند.  دکتر... در پاسخ به یکی از جانبازان که خواست همین جا در صد او را مشخص کند گفت: حق شما 60% است و من متاسفم که به شما 40% بیشتر نداده اند.

- یکی دیگر از پزشکان ضمن ارائه توضیحاتی در مورد مبانی علمی تعیین درصد گفت : انشاء الله تا یکی دو سال دیگر مشکلات علمی تشخیص درصد حل خواهد شد. همان موقع یکی از جانبازان گفت : تا دو سال دیگر که ما مردیم مشکلات حل می‌شود.دو پزشک حاضر در سالن حدودا یک ساعت به صحبت های جانبازان گوش کرده و سپس محل را ترک کردند.

- اسکندری از مسئولین تعیین درصد جانبازی است که بعد از چند ساعت به جمع جانبازان معترض می آید و به صحبت های برخی از آنان گوش می دهد اما اکثر این جمعیت با دیده تردید نسبت به حل مشکلشان با او صحبت می کنند چراکه به گفته تجمع کنندگان سالهاست که با قول حل مشکلات با اجرای قوانین جدید آنها را از سر خود باز کرده اند.

- نکته بسیار مهم و ارزشمند در این تجمع برخورد بسیار خوب و محترمانه دست اندرکاران نهاد ریاست جمهوری با جانبازان بود . آنها نهایت سعی خود را می‌کردند تا شأن و احترام جانبازان حفظ شود و کاملا صمیمانه به دردل‌های آنان گوش می‌دادند. جانبازان را میهمانان بسیار عزیز و مهترمی می‌دانستند و مراقب بودند تا کوچکترین برخورد ناشایستی با آنان نشود.

- تجمع اعتراض آمیز جانبازان و خانواده ایثارگران با وعده دیدار با رئیس جمهور که از طرف مسئولین ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری مطرح شد ، در ساعت 17 پایان یافت. و جانبازان و خانواده‌های ایثارگران یک یک نهاد ریاست جمهوری را ترک کردند

گزارش تصویری/ تجمع جانبازان و جمعی از خانواده های ایثارگران مقابل ریاست جمهوری -۱

گزارش تصویری/ تجمع جانبازان و جمعی از خانواده های ایثارگران مقابل ریاست جمهوری -۲

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد