روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

گزارشی از وضعیت جانبازان لبنانی

گزارشی از وضعیت جانبازان لبنانی

 

گزارش از ایرنا

در زمان حاضر سه موسسه در لبنان وجود دارد که فعالیت‌های آنها مرتبط با امور کشته‌شدگان و در خدمت جانبازان است: وزارت امور اجتماعی لبنان، مجلس جنوب که یک موسسه‌ی رسمی است و بنیاد جانبازان که یک جمعیت خیریه‌ی غیر دولتی است.

در میان این سه مرجع، آمار وزارت امور اجتماعی لبنان تنها مربوط به مجروحان جنگی نبوده و برخی معلولان مادرزادی یا معلولیت‌های ناشی از حوادث مختلف را نیز در بر می‌گیرد.

مجلس جنوب نیز فقط مسوول کمک رسانی مادی به خانواده‌های شهیدان و جانبازان و مجروحان جنگ با اسراییل است و آمار دقیقی از همه‌ی جانبازان در اختیار ندارد.

یک مقام دفتر مرکزی مجلس جنوب در بیروت در گفت وگو با خبرنگار ایرنا شمار خانواده‌های زیر پوشش این مجلس را سه هزار و ‪ ۷۸۳‬خانواده و شمار افراد جانباز را چهار هزار و ‪ ۵۲۶‬نفر اعلام کرد.

این مقام که خواست نامش فاش نشود افزود: بر اساس قوانین مجلس جنوب هر خانواده‌ی غیر نظامی لبنان که یکی از اعضای بالای ‪ ۱۰‬سال آن در حمله‌های رژیم صهیونیستی جان خود را از دست داده باشد مبلغ ‪ ۱۳‬هزار و ‪ ۳۰۰‬دلار و زیر ‪ ۱۰‬سال نصف این مبلغ را دریافت می‌کند.

وی گفت: خانواده‌های شهیدان مقاومت نیز همان مبلغ به اضافه‌ی ‪ ۶۰۰‬دلار حقوق ماهیانه معادل حقوق یک نیروی ارتش لبنان با درجه‌ی گروهبانی، دریافت می‌کنند ولی این قانون تنها شامل کسانی می‌شود که پس از تصویب آن در هیات وزیران در سال ‪ ۱۹۹۹‬میلادی به شهادت رسیده‌اند.

مقام مسوول در مجلس جنوب لبنان اضافه کرد: خانواده‌ی شهیدان مقاومت همچنین از تسهیلات دولتی از جمله خدمات پزشکی، درمانی و هزینه‌ی تحصیلی بهره‌مند می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: جانبازان یا مجروحان جنگی که بطور دایم معلول شده باشند تا سقف ‪ ۱۲‬هزار دلار دریافت می‌کنند و مبالغ پرداختی به سایر جانبازان بر اساس درصد مجروحیت آنان محاسبه و پرداخت می‌شود.

این مقام لبنانی تصریح کرد: به عنوان مثال جانباز با ‪ ۱۰‬درصد معلولیت ‪ ۱۰‬درصد مبلغ قابل پرداخت به معلول دایمی را دریافت و وزارت بهداشت نیز همه‌ی هزینه‌های درمان جانبازان را با هماهنگی مجلس جنوب پرداخت می‌کند.

مرجع یا نهاد سوم "بنیاد جانبازان لبنان" است که در سال ‪ ۱۹۹۰‬میلادی به وسیله‌ی حزب‌الله این کشور با هدف پیگیری و رسیدگی به امور جانبازان جنگ با اسراییل، تاسیس شد.

"محمود رحال" نایب رییس بنیاد جانبازان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا شمار جانبازان لبنان که نامشان در این بنیاد ثبت شده است را هشت هزار نفر اعلام و خاطر نشان کرد: سه هزار و ‪ ۱۵۰‬نفر آنان که جانبازان نیروی مقاومت اسلامی شاخه‌ی نظامی حزب‌الله هستند و همچنین شماری از شهروندان از تسهیلات این بنیاد استفاده می‌کنند.

رحال گفت: این جانبازان که تعدادی از آنان زن هستند گرفتار معلولیت از ناحیه‌ی پا، چشم، گوش، سر و ذهن هستند و شماری از جانبازان پس از خروج نیروهای رژیم اشغالگر قدس از جنوب لبنان و در نتیجه‌ی انفجار مین‌های کاشته شده به وسیله‌ی این رژیم در این منطقه مجروح شده‌اند.

بنیاد جانبازان لبنان به افراد زیر پوشش خود، افزون بر حقوق ماهیانه بر اساس میزان جانبازی، وام و تسهیلات بانکی نیز پرداخت می‌کند و وام‌های ویژه هم در اختیار جانبازان قادر به کار قرار می‌دهد.

در زمینه‌ی تسهیلات و کمک‌های پزشکی و غیر پزشکی، بنیاد جانبازان لبنان ‪ ۹۰‬درصد هزینه‌های جانباز را تامین می‌کند و برخی مراکز پزشکی تخصصی، مراکز فنی و حرفه‌ای و نیز مراکز ورزشی و تفریحی برای جانبازان تاسیس کرده است.

رسیدگی به امور تربیتی جانبازان، فرزندان و خانواده‌های آنان، یکی از مهم‌ترین بخش‌های فعال در بنیاد جانبازان لبنان است و در این بخش، تسهیلات فرهنگی، علمی، تحصیلی از جمله تامین هزینه‌های مدرسه و رفت و آمد و امکان استفاده از درس‌های تقویتی برای آنان فراهم شده است.

برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه‌های مختلف از جمله پرورش زنبور عسل، کشاورزی، خیاطی، بافندگی، برگزاری اردوهای آموزشی، مسافرت‌های تفریحی و گردشگری از دیگر فعالیت‌ها و خدمات بنیاد جانبازان لبنان به جانبازان و خانواده‌های آنان است.

مراجع و نهادهای مسوول خدمت رسانی به جانبازان لبنان به ویژه بنیاد جانبازان این کشور می‌کوشند تا این قشر مقاوم و فداکار جامعه بتواند از آرامش در داخل خانواده و فعالیت در جامعه برخوردار و اندکی از زیان‌های وارد شده به آن در نتیجه‌ی جنگ، جبران شود.

مهربانی و مدارای جامعه‌ی لبنان با جانبازان این کشور ثمره‌ی مقاومت و مجاهدت آنان در راه کسب استقلال و آزادی و آزاد کردن میهنشان از وجود بیگانگان بخصوص صهیونیست‌ها است

متن کامل گزارش

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد