روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

نگاهی به وضعیت پشتیبانی از کشته‌شدگان و جانبازان جنگی در ژاپن

 

نگاهی به وضعیت پشتیبانی از کشته‌شدگان و جانبازان جنگی در ژاپن

گزارش از ایرنا

امپراتوری ژاپن تا پیش از پایان جنگ جهانی دوم در سال ‪ ۱۹۴۵‬میلادی در جنگ‌های زیادی خود را درگیر کرد، گفته می‌شود شمار کشته‌شدگان این کشور در این جنگ‌ها از جمله جنگ جهانی دوم، به بیش از سه میلیون نفر می‌رسد.

پس از شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم، ارتش امپراتوری ژاپن منحل شد و این کشور از امتیاز داشتن نیروی ارتش رسمی همانند دیگر کشورها محروم شد.

اما آنچه که ژاپنی‌ها هیچگاه از یاد نبردند، خدمات ارتشیان و یا کارمندان دولت است، در جنگ‌های گذشته این کشور قربانی شده‌اند.

در ژاپن برای پشتیبانی از خانواده ارتشیان و یا کارمندان دولت کشته شده و یا جانبازانی که دچار آسیب بدنی شدند، قوانین پشتیبانی‌کننده وجود دارد، بر پایه آن کمک‌های مالی لازم انجام می‌شود.

"هیده‌آکی تاکاهاشی" یکی از مسوولان بخش پشتیبانی اجتماعی در وزارت بهداشت، رفاه و کار ژاپن در این‌باره به خبرنگار "ایرنا" گفت: در ژاپن بگونه کلی قانون پشتیبانی از خانواده‌های ارتشیان و کارمندان دولت کشته شده و یا جانباز، در حدود ‪ ۱۳۰‬سال پیش در دوران سلسله امپراتوری "میجی" به آن دوران اصلاحات می‌گویند، تدوین شده است.

تاکاهاشی گفت: با وجود آنکه هم اکنون پس از گذشت ‪ ۶۰‬سال از جنگ جهانی دوم بقایایی از سازمان ارتش پیشین امپراتوری ژاپن باقی نمانده، اما دولت ژاپن در چارچوب سپاسگذاری از خدمات ارتشیان کشته شده و جانباز، به پشتیبانی مالی از آنها ادامه می‌دهد.

تاکاهاشی گفت: بر پایه این قانون، به ارتشیان و کارمندان دولتی که جانباز هستند برحسب چگونگی نقص بدنی به آنها کمک مالی می‌شود.

به گفته وی سطح این کمک مالی حداقل نزدیک به یک میلیون ین و حداکثر نزدیک به ‪ ۱۰‬میلیون ین در سال است.

تاکاهاشی افزود: بر پایه این قانون همچنین به خانواده‌ارتشیانی که در جنگ کشته شده‌اند، سالانه نزدیک به دو میلیون ین کمک مالی می‌شود.

وی افزود: دولت ژاپن هر چند سال یکبار هم به مناسبت‌های گوناگون اقدام به پرداخت پاداش به این خانواده‌ها می‌کند.

در ژاپن در روز ‪ ۱۵‬آگوست روز پایان جنگ است، به مناسبت آن همه ساله مراسم‌های گوناگونی در سراسر کشور برگزار می‌شود، در آنها از خانواده‌های کشته‌شدگان جنگی دعوت به عمل می‌آید که همه آنها نوعا سالمند هستند.

گفتنی است که در ژاپن پرسش‌ها و انتقادهای زیادی در خصوص مشروعیت جنگهای انجام شده در گذشته وجود دارد وبه همین دلیل در مراسم سالگرد پایان جنگ هم هیچکس سخنی پیرامون تحسین این جنگ‌ها نمی‌کند و تنهااز آنها به عنوان خاطرات تلخی نام برده می‌شود که جان میلیونها نفر را گرفته است.

آمارها نشان می‌دهد که هم اکنون حدود یک میلیون و ‪ ۲۱۰‬هزار نفر در ژاپن بگونه‌ای از این گونه کمکهای مالی دولتی بهره می‌برند که ‪ ۹۷‬درصد از آنها کارشان در رابطه با ارتش پیشین امپراتوری ژاپن بوده است.

به گفته مقام یاد شده، دولت ژاپن هر ساله در هنگام بستن بودجه سالانه، بودجه مربوط به پشتیبانی از این مستمری بگیران راهم در نظرمی‌گیرد، بودجه امسال آنها یک تریلیون و هفت میلیارد و ‪ ۴۰۰‬میلیون ین است.

گفتنی است، هم اکنون در کشور ژاپن همه کسانی که بگونه‌ای کارمند دولت می‌باشند زیرپوشش بیمه‌های درمانی، حوادث و بازنشستگی هستند، در صورت رخداد حوداثی که سبب مرگ ویانقض عضو آنها بشود، این بیمه‌ها هزینه‌های لازم را برای درمان و زندگی‌شان را تامین می‌کنند.

از این رو در ژاپن یک کارمند دولت که ارتشیان هم جزو آنها می‌باشند و یا حتی کارمندان شرکتهای خصوصی، نگرانی مالی در زمینه چگونگی گذراندن زندگی خود و خانواده پس از بروز حوداث غیر منتظره را ندارند.

گفتنی است، در ژاپن علاوه بر تضمینهایی که سازمانهای دولتی و خصوصی به کارمند خود در زمینه زندگی می‌دهند، مردم این کشور با پرداخت اشتراک ماهانه بیمه به شرکتهای خصوصی که مبلغ آن زیاد نیست، می‌توانند تضمینهای مالی اضافه‌ای را هم برای زندگی خود و خانواده فراهم کنند.

هر دلار در حال حاضر حدود ‪ ۱۱۶‬ین است

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد