روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

سلام دکتر !

 

سلام دکتر !

در غوغای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم که چندی پیش به انتخاب آقای احمدی نژاد انجامید تبلیغی از دکتر قالیباف تاثیر مطلوبی در مخاطبین ایجاد می کرد.

پسری از طبقه متوسط با نگاهی جذاب و سری خمیده کل پوستر را به خود اختصاص داده بود و در کنار آن عبارت سلام دکترخودنمایی می کرد.

تقدیر آن بود که آقای احمدی نژاد خادم جمهور شود و آقای قالیباف بر مسند وی در شهرداری تکیه بزند و خادم تهران و تهرانی ها شود. حال تصمیم آقای قالیباف در مسند شهرداری مبنی بر ابلاغ بخشنامه آماده سازی و مناسب سازی فضای شهری برای معلولین و جانبازان جسمی حرکتی ناخودآگاه آن احساس خوشایند پوستر تبلیغاتی را در من ایجاد کرد تا با الهام از آن دوباره بگویم سلام دکتر!

در اینجا ضمن تحسین این اقدام شهردار محترم تهران ذکر چند نکته ضروری است:

۱-از قدیم گفته اند یک سوزن به خودت بزن یک جوالدوز به دیگران؛ تا زمانی که شهرداری تهران وزیر مجموعه هایش امکان رفت و آمد معلولین در ساختمان های خود را فراهم نکرده است نه منطقی است که این بودجه را صرف فضاهای عمومی کند و نه اصولا" می تواند توقع مشارکت و همکاری همگانی شهروندان را داشته باشد. لذا اولین گام در این راه اصلاح و مناسب سازی زیر مجموعه شهرداری تهران است.

۲-از نقش صدا و سیما در فرهنگ سازی و جذب مشارکت عمومی نباید غافل شد. اختصاص بخشی از این بودجه به آموزش و تبلیغات تلویزیونی و حمایت از ساخت مجموعه های مستند و ... می تواند کمک شایانی به موفقیت این برنامه بنماید.

۳-تشویق سازمان ها و ادارات و مراجعی که به وظایف قانونی خود عمل کرده اند و شهروند مداری را در عمل اجرا کرده اند نیز می تواند موثر باشد. تشویق مهندسین ناظر، شرکت های پیمانکاری و مدیران و کارمندان دلسوز در این عرصه مثال خوبی برای تشویق شهروندان نمونه است. برای مثال وزارت ارتباطات و زیرمجموعه های آن از سالها پیش اساسا" این مشکل را حل کرده اند، لذا شما کمتر دفتر پستی یا مخابراتی را پیدا می کنید که امکان رفت و آمد معلولین در آنها مقدور نباشد.

 

می توان بودجه عظیمی صرف مناسب سازی کرد اما عملا" مشکلی از معلولین حل نکرد.لذا توجه به بحث کیفیت و رعایت اصول مهندسی و استانداردها در تخصیص و هزینه کردن حتما"  و حتما" و حتما" باید مورد توجه قرار گیرد

 

۴-معمولا" در این گونه مواقع که سفره ای پهن می شود میهمان ناخوانده زیاد است. طبیعی است که از فردا تمام سازمان ها و ارگان ها می خواهند کمبودها و کسری های خود را از این بودجه تامین کنند و حقی برای خود از آ ن قائل شوند. لذا باید تدابیری اندیشید تا از تبدیل شدن این برنامه به گوشت قربانی ممانعت کرد. بسیاری از سازمان ها و ادارات از ادای حق مسلم و قانونی معلولین طی سالهای گذشته اجتناب کرده اند و آنها را در فشار و سختی و رنج قرار داده اند. حالا لازم است جبران مافات را از کیسه خود انجام دهند نه از بودجه شهرداری؛  لذا این بودجه باید صرف فضاهای عمومی که متولی آن صرفا شهرداری تهران است بشود و اصلاح دیگر بخش ها به عهده خود آنان واگذار گردد.

۵-بر فرض مناسب سازی فضاهای شهری؛ لزوما" تمام مشکلات رفت و آمد معلولین مرتفع نخواهد شد. زیرا بخش زیادی از مشکلات لزوما" با پول حل نمی شود. زمانی که تمام یا قریب به اتفاق دفاتر ثبت اسناد، ازدواج و طلاق ، مطب پزشکان و دندانپزشکان ، مؤسسات آموزش خصوصی مانند آموزشگاه های زبان و کنکور و فنی و حرفه ای در طبقات دوم به بالا یا زیرزمین ها تاسیس شده اند و اقدامی برای تسهیل رفت و آمد معلولین انجام نمی دهند؛ فقط اجرای قانون و اخطاریه قانونی می تواند راهگشا باشد. موضوع زمانی جالبتر می شود که می بینیم تمام مشاغل فوق الذکر از مشاغل پردرآمد جامعه هستند و هرگز هزینه و فشارزیادی برای تطبیق خود با قانون و حقوق و نیازهای معلولین متحمل نخواهند شد. از طرفی دیگر دریافت پروانه کسب و نظارت بر کار آنها در مرحله ای صرفا" به شهرداری تهران باز می گردد که اهرم مناسبی برای اجرای قوانین خاموش می باشد.

۶- می توان بودجه عظیمی صرف مناسب سازی کرد اما عملا" مشکلی از معلولین حل نکرد. چگونه؟! زمانی که شیب 65 درجه غیراستاندارد بسازید همان هزینه شیب 20 درجه یا 45 درجه را کرده اید با این تفاوت که دیگر معلولی نمی تواند از روی شیب 65 درجه عبور کند. به شما قول می دهم در چنین شرایطی آدم سالم هم ترجیح می دهد از روی پله ها حرکت کند. یا مثلا" تاسیس یا نصب آسانسوری که ویلچر از آن رد نشود یا در آن جا نگیرد فقط اسما" مناسب سازی است. لذا توجه به بحث کیفیت و رعایت اصول مهندسی و استانداردها در تخصیص و هزینه کردن حتما"  و حتما" و حتما" باید مورد توجه قرار گیرد.

۷-حمایت از تشکیلاتی نظارتی متشکل از جانبازان و معلولین برای نظارت بر صحت برنامه ریزی ، اولویت بندی، جهت گیری و هزینه ها و کیفیت کار در قالب ستاد موضوع مصوبه یا NGO می تواند مد نظر آقای دکتر وشهرداری تهران قرار گیرد.

 

 در آخر باز دوباره می گویم سلام دکتر و موفق باشی!

نظرات 1 + ارسال نظر
کودک خیابانی دوشنبه 26 دی‌ماه سال 1384 ساعت 07:48 ق.ظ http://bridge.blogfa.com

سلام رفقا
چند وقتی نیومده بودم..دلم براتون تنگ شده بود
یاد ژولیوس سزار گرامی..

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد