روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

اولویت جانبازان در نوبت درمان ضایعات نخاعی عادلانه نیست

اولویت جانبازان در نوبت درمان ضایعات نخاعی عادلانه نیست
 
 
 
                               دکتر رحمانی                     
 
 
 مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران با انتقاد از نوع تبلیغات رسمی در مورد جانبازان گفت: درمان ضایعات نخاعی با اولویت جانبازان در یک
امر انسانی که همه انسان‌ها بطور برابر در آن شریک هستند کار صحیحی نیست
 
 
 
 
 
 
قدرت الله رحمانی به ‌عنوان یک جانباز قطع نخاعی درباره اظهارات تیم ضایعات نخاعی با یکی از روزنامه ها که جانبازان قطع نخاعی در اولویت درمانند در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس اظهار داشت: متاسفانه جهت‌گیری تبلیغات رسمی در سالیان گذشته به گونه‌ای بوده که از ایثارگران و جانبازان عزیز ما چهره‌هایی زیاده خواه و دنیا طلب ساخته است و ما برای تکریم و اعزاز ایثارگرانی که در بهترین مقطع سنی زندگی، هستی‌شان را کف دست گذاشتند و پا به میدان خطر گذاشتند وظیفه داریم این رویکرد ناصواب را در جریان رسانه‌ای‌مان اصلاح کنیم.
متاسفانه جهت‌گیری تبلیغات رسمی در سالیان گذشته به گونه‌ای بوده که از ایثارگران و جانبازان عزیز ما چهره‌هایی زیاده خواه و دنیا طلب ساخته است و ما برای تکریم و اعزاز ایثارگرانی که در بهترین مقطع سنی زندگی، هستی‌شان را کف دست گذاشتند و پا به میدان خطر گذاشتند وظیفه داریم این رویکرد ناصواب را در جریان رسانه‌ای‌مان اصلاح کنیم.

وی گفت:جانبازان و خانواده شهدا هنوز در چشم و دل ملت عزیز هستند، اما متولیان تبلیغات رسمی به نحوی عمل می‌کنند که انگار تعمد دارند این عزت را کمرنگ کنند. خروجی تبلیغات ما می‌گوید ایثاگر دیروز، میراث خوار امروز شده و به ضرر بقیه مردم، سرسفره امکانات کشور نشسته و آن را می‌بلعد و این دروغ بزرگی است که تحویل مردم داده می‌شود.

رحمانی تصریح کرد:از این حیث دو قطبی کردن جامعه و قراردادن ایثارگران در یک سو و بقیه مردم در سوی دیگر اساسا با روح ایثارگری منافات دارد. بچه‌های ما برای مهیا کردن شرایط رشد و سعادت مردم میدان فداکاری و جانبازی را انتخاب کردند و این درست نیست که هر روز بشنویم مثلا یک امکان جدیدی در کشور پیدا شده و مردم هم برای جلب چنین امکانی صف کشیده‌اند ولی ما داریم به مردم می‌گوییم شما بروید کنار، چون اولویت بهره‌مندی با ایثارگران است.

وی ادامه داد:نمونه آخرش همین موفقیت بزرگ دانشمندان ما در درمان ضایعات نخاعی است. اتفاق بزرگی در علوم پزشکی افتاده در حد یک انقلاب است و افتخار کمی نیست. بعد از توفیقات فرزندان این ملت در عرصه‌های بیوتکنولوژی و دانش هسته‌ای، این اتفاق اخیر یکی دیگر از نشانه‌های رستاخیز بزرگ علمی و فنی در کشور ماست و از این جهت شادی وصف‌ناپذیری به همه مردم دست داده است. اما این اتفاق بزرگ یک نسبتی با بخشی از جامعه ایثارگری ما هم پیدا می‌کند که فکر می‌کنیم باید تکلیف خودمان را با آن روشن کنیم.
رحمانی اظهار داشت: این موفقیت فعلا در حدی است که امکان درمان فوری همه مبتلایان به ضایعات نخاعی از طریق آن وجود ندارد. لذا چاره‌ای جز نوبت بندی نیست.

وی بیان کرد: در مصاحبه تیم ضایعات نخاعی با یکی از روزنامه ها خواندم که این بزرگواران ضمن اظهار ارادت به جانبازان عزیز تلویحا اعلام کرده‌اند که جانبازان قطع نخاعی در اولویت هستند. من بعنوان یک جانباز قطع نخاعی و کسی که امروز مسئولیت کوچکی در حوزه خطیر و عظیم ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت دارد، لازم می‌دانم ضمن ابراز سپاس عمیق خودم به دانشمندان عزیز‌مان، اعلام کنم اینگونه اولویت‌گذاری آن هم در یک امر انسانی که همه انسان‌ها بطور برابر در آن شریک هستند کار صحیحی نیست.

رحمانی گفت: مطمئن هستم جانبازان عزیز ما با بنده هم عقیده هستند و از این جهت که صرفا جانباز هستند هیچ اولویتی برای خودشان قائل نیستند و بلکه برعکس اگر بنابر اولویت گذاری باشد بر اساس همان نگاه ایثارگرانه‌ای که دارند قطعا سایر مبتلایان به ضایعه نخاعی را به خودشان ترجیح می‌دهند.
 
جانبازان عزیز ما با بنده هم عقیده هستند و از این جهت که صرفا جانباز هستند هیچ اولویتی برای خودشان قائل نیستند و بلکه برعکس اگر بنابر اولویت گذاری باشد بر اساس همان نگاه ایثارگرانه‌ای که دارند قطعا سایر مبتلایان به ضایعه نخاعی را به خودشان ترجیح می‌دهند

وی افزود: واقعا سزاوار نیست در این شرایطی که به خاطر این موفقیت بزرگ تاریخی امیدهای رویایی بهبود، در دل مبتلایان به آسیب نخاعی جوانه زده است، نباید با اینگونه تقسیم‌بندی‌ها که به‌ نظرم هیچ مبنای اخلاقی و عرفی و دینی و شرعی و حتی عاطفی ندارد و از همه مهم‌تر در تضاد عمیق با روح‌ایثارگری و فداکاری جانبازان عزیز ماست، از حلاوت این امید در دل خانواده‌هایی که یک عزیز معلول در کنار خود دارند، بکاهیم.

رحمانی ادامه داد:اتفاقا اگر قرار است اولویتی باشد برای غیرجانبازان باید باشد چون بچه‌های ما وقتی به جنگ می‌رفتند احتمال ابتلاء به چنین سرنوشتی را می‌دادند و از قبل خودشان را برای هر سختی آماده کرده بودند ولی کسانی که در اثر یک حادثه غیرقابل پیش‌بینی مثل تصادف یا سقوط از بلندی گرفتار این مصیبت شده‌اند قطعا شرایط خیلی سخت‌تری را سپری می‌کنند و برای اولویت در درمان مستحق‌ترند.
وی ابراز امیدواری کرد، بزودی امکان درمان همه معلولان نخاعی در گستره‌ای وسیع فراهم شود تا این بحث نوبت بندی طولانی از اساس «سالبه به انتفاء موضوع» شود. اما در شرایط کنونی که چنین امکانی برای هزاران جانباز و معلول بطور یکسان و برابر و فوری وجود ندارد و از طرفی زمان برای همه این عزیزان هم اهمیت دارد، بهترین معیار برای اولویت همان معیار علمی و طبقه‌بندی فنی از حیث آمادگی‌های پزشکی برای انجام عمل است.

رحمانی گفت: در این مسئله مطلقا نگاه تبعیض آمیز نباید وجود داشته باشد. ما مطلقا با تقسیم‌بندی جامعه جانبازان و معلولان به درجه 1 و 2 مخالفیم و با شناختی که از جانبازان عزیزمان دارم مطمئن هستیم که هیچ برتری و امتیازی نسبت به معلولان برای خودشان قائل نیستند و حتی در شرایط برابر با معلولان از حیث آمادگی پزشکی و علمی، حتما اولویت را به همتای معلول خود می‌دهند.
وی افزود:به‌ هر حال الان شرایط سنی و بعضی شرایط فیزیولوژیکی دیگر برای این کار وجود دارد که می‌توان همان ها را معیاراولویت قرار داد.
رحمانی اضافه کرد:بار دیگر ضمن تشکر و سپاس از دانشمندان عزیزمان که در سایه یک دوره طولانی مجاهدت مومنانه به این موفقیت بزرگ دست پیدا کردند، دست یکایکشان را می‌بوسم و آرزو می‌کنم با توسعه این دانش در سطح کشور نه تنها به سرعت همه معلولان نخاعی در کشور درمان شوند بلکه بعنوان یک انسان آرزو می‌کنم امکان درمان سایر معلولان هم در کشور عزیزم ایران فراهم شود و ایران اسلامی سرفراز، میزبان همه معلولان نخاعی امیدوار به درمان از اقصی نقاط دنیا باشد
 
 
نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] چهارشنبه 25 مرداد‌ماه سال 1385 ساعت 04:16 ب.ظ http://janbazweb.blogsky.com

جناب اقای رحمانی
با سلام
مصاحبه خوب ومفیدی بود.با تبعیض و مرزبندی مخالفم اما با منطق شما نمیتوانم کنار بیایم.هر چند در رایزنی با اکثر دوستان قطع نخاع متوجه این شده ام که قریب به اتفاق انها انگیزه ای برای برخاستن از روی ویلچر ندارند و واقعا احساس کمبودی نمی کنند.و حتی احساسی شبیه خسران دارند وفکر می کنند توفیقی از انان سلب شده است و شاید صرفا بر حسب وظیفه شرعی دنبال درمان باشند اما باز نمی توانم عدم اولویت این دوستان را بپذیرم. این دوستان اخلاقا و حتی به پشتوانه وقراین قانونی از اولویت برخوردارند چه کسانی را خوش بیاید یا نیاید اما همانند عمل ایثارگرانه شان اینجا هم پیشقراول ایثارگری خواهند بود اما سکوت وگذشت انها مانع حقوق انها نیست.من در اولین فرصت با انتشار مطلبی در این باره سعی می کنم بهتر حق مطلب را ادا کنم.ضمنا از شما می خواهم در دفاع از حقوق ساکت جانبازان نیز از این موقعیت تان استفاده نمایید وصرفا در موضوعاتی که جنبه عمومی دارد محصور نشوید. دوستدار شما دامرودی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد