روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

ایرادهایی بر لایحه خدمات رسانی به ایثارگران ۱

 
ایرادهایی بر لایحه خدمات رسانی به ایثارگران ۱
 
منتقدان لایحه خدمات‌رسانی به ایثارگران: ممنوعیت اشتغال مشمولان حالت اشتغال،جانباز را به گدایی مجبورمی‌کند
 
خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: اجتماعی

لایحه جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در حالی با استفاده از ماده 85 قانون مجلس شورای اسلامی به منظور تسریع در اجرا در کمیسیون اجتماعی تصویب شد که تعدادی از جانبازان موادی از این قانون را موجب تضییع حقوق ایثارگران می‌دانند.

تصویب لایحه علی‌رغم ایرادات جای سؤال دارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسنا، حسین حیدری، جانباز و دبیر کمیسیون ماده 16 بنیاد شهید و امور ایثارگران با اعتراض به نوع طرح این لایحه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: جای سؤال است که چرا این لایحه علی‌رغم اذعان اعضای کمیسیون اجتماعی مبنی بر وجود نقایص عمده و موارد تضییع حقوق جانبازان نیرو به تصویب رسیده است.

وی با اشاره به تبصره دو ماده 39 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران می‌افزاید: این تبصره از ماده که در آن ممنوعیت اشتغال برای جانبازان حالت اشتغال در نظر گرفته شده است، در کمیسیون اجتماعی مورد تصویب قرار نگرفت، ولی در نسخه نهایی این لایحه درج شده است.

جانبازان با وجود سوابق 15 تا 20 سال و پرداخت حق بیمه امکان اشتغال را ندارند

این جانباز خاطرنشان می‌کند: بر اساس قانون الحاق یک تبصره به قانون استخدام جانبازان مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 74 ، جانبازان امکان استخدام در دستگاه‌ها را دارند و امروز جانبازان با وجود سوابق 15 تا 20 سال و پرداخت حق بیمه بر اساس این قانون امکان ادامه اشتغال را ندارند.

جانبازان حالت اشتغال تنها در دستگاههای دولتی اجازه اشتغال ندارند

در این بین حسین وفایی، معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص این ایراد به لایحه به ایسنا گفت: جانبازان حالت اشتغال تنها در دستگاههای دولتی اجازه اشتغال ندارند.

وی همچنین اظهار می‌کند: بر اساس این قانون نه تنها حقوق حالت اشتغال برای جانبازان از کار افتاده حذف نمی‌شود بلکه از طریق پرداخت حقوق بر اساس نظام هماهنگ نیروهای مسلح، 30 درصد به حقوق خانواده شهدا و ایثارگران و همچنین 5 تا 10 از طریق عدم کسر مالیات از حقوق افزوده می‌شود.

به گفته وفایی همچنین به ایثارگران شاغل 25 درصد فوق العاده ایثارگری پرداخت می‌شود.

تبصره دو ماده 39 جانباز را تنها به گدایی و خانه‌نشینی مجبور می‌کند

این در حالیست که حیدری، دبیر کمیسیون ماده 16 بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار می‌کند: این محدودیت در خصوص اشتغال در دستگاههای ذکر شده در بند الف ماده 2 لایحه جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران است که بر اساس این بند شهرداریها، شرکت‌های بیمه، دانشگاه‌ آزاد اسلامی و عضویت هیات علمی دانشگاه‌ها نیز ذکر شده است.

وی با اعتراض به این که تبصره دو ماده 39 جانباز را تنها به گدایی و خانه نشینی مجبور می‌کند، اظهار می‌کند: در حالی با استناد به اصل 141 قانون اساسی امکان استخدام رسمی جانبازان حالت اشتغال ممنوع شده است که حالت اشتغال به عنوان شغل تلقی نمی‌شود.

این ایثارگر می‌افزاید: همچنین در حالت اشتغال، پاداش ماده 41 ، اضافه کار و کارانه به جانبازان تعلق نمی‌گیرد و با این وجود جانبازان چطور زندگی خود را تامین خواهند کرد.

حیدری همچنین خاطرنشان می‌کند: در لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران، متاسفانه به جانبازان زیر 25 درصد توجهی نشده است، در صورتی که این افراد نیز که حدود 400 تا 500 هزار نفر هستند ایثارگر محسوب می‌شوند.

چرا باید جانبازان مجازاتی بیش از سایرین متحمل شوند؟

این جانباز همچنین با اشاره به ایراد دیگر این لایحه اظهار کرد: بر اساس ماده 66 این لایحه، چنانچه ایثارگران شؤونات ایثارگری را رعایت نکند بخشی یا تمام خدمات و امتیازات ایثارگری آنها، قطع می‌شود.

وی تصریح می‌کند: به چه دلیل جانبازان باید مجازاتی بیش از سایرین در قبال تخطی از شوونات را متقبل شوند، در صورتی که جانبازان و ایثارگران نیز همانند سایر اقشار جامعه چنانچه از قوانین کشور تخطی کنند باید مجازات شوند و محرومیت خانواده آنها از حقوق و مزایا کاری غیرمنصفانه است.

ماده 66 در جهت دفاع از حقوق ایثارگری تصویب شده است

وفایی معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران با تاکید بر این که ماده 66 در جهت دفاع از حقوق ایثارگری تصویب شده است افزود: این لایحه در چارچوب قوانین قضایی و کشور تنظیم می‌شود و خود خانواده ایثارگران از ما درخواست داشتند که حافظ ارزشهای ایثارگری باشیم.

جانبازان 70 درصد باید از مزایای خانواده‌های شاهد برخوردار شوند

حسین صفری، جانباز 70 درصد نیز معتقد است، با توجه به ماده 43 برنامه سوم و ماده 99 برنامه چهارم توسعه دولت موظف است آیین‌نامه خدمات رسانی به ایثارگران را تدوین کند و با توجه به این قانون دیگر نیازی به تصویب قانون جدید نبوده است.

وی می‌افزاید: همچنین در لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران جانبازان 70 درصد که حتی در صورت فوت عادی باید شهید محسوب شوند، خود و خانواده‌ آنها از خدماتی مشابه خانواده شهید ، مفقودالاثر و یا اسیر برخوردار نیستند.

هیچ گاه همان دستگاه ارائه دهنده حالت اشتغال، حاضر به پذیرفتن جانباز از کارافتاده نیست

صفری با اشاره به تبصره ماده 39 لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران می‌افزاید: بر اساس این لایحه فعالیت جانباز در همان دستگاهی که حقوق حالت اشتغال را دریافت می‌کند، بدون اشکال است؛ این در حالیست که هیچ گاه همان دستگاه حاضر به پذیرفتن جانباز از کارافتاده در همان پست پیش از مجروحیت نیست.

این جانباز خاطرنشان می‌کند: چنانچه من که در زمان جنگ فرمانده تیپ بودم، امروز ارتش حاضر به استخدام مجدد من نیست.

تنها استخدام رسمی با وجود حالت اشتغال همانند گذشته ممنوع است

وفایی در پاسخ به این ایراد گفت: هم اکنون هیچ ایثارگر حالت اشتغالی در استخدام دولت نیست.

به گفته وی بر اساس قوانین قبلی و جدید و ماده 141 قانون اساسی استخدام رسمی همزمان افراد در دو پست غیرقانونی است، حالت اشتغال بر اساس وضعیت جسمانی ایثارگر و به دلیل ناتوانی در ادامه کار در شغل مورد تصدی خود برقرار می‌شد و کمیسیونی در چارچوب آیین‌نامه‌های مربوطه وضعیت جسمانی جانباز را برای احراز ازکارافتادگی و برقراری حالت اشتغال بررسی می‌کرد.

وفایی با اشاره به مشکل موجود در خصوص برگشت جانباز ازکارافتاده به پست خود اظهار کرد : بر اساس قوانین گذشته جانباز پس از کارافتادگی برای بازگشت مجدد به کار باید تایید کمیسیون را می‌گرفت که در لایحه جامع خدمات‌رسانی اجازه برگشت جانباز به شغل در هر زمان و بدون لزوم دریافت تایید از کمیسیون ممکن شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس لایحه جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران ممنوعیت اشتغال جانبازان حالت در دستگاههای تابع قانون کار و تامین اجتماعی و شرکتهای خصوصی هیچ منعی ندارد و تنها استخدام رسمی با وجود حالت اشتغال همانند گذشته ممنوع است.

وفایی گفت: چنانچه این ابهام وجود داشته باشد، در فرصت لازم از سوی شورای نگهبان و قانونگذار رفع می‌شود.

نشان ارزشی هیچ سودی برای ایثارگران ندارد

صفری همچنین اظهار می‌کند: بر اساس ماده 65 لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران قرار است به هر یک از ایثارگران نشان ارزشی داده شود، این در حالیست که این نشان هیچ سودی برای ایثارگران ندارد.

نشان ارزشی صرفا یک نشان نیست

وفایی معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید در این خصوص به ایسنا گفت: این نشان همانند نشان لیاقت به نخبگان در راستای تجلیل از ایثارگران پیش‌بینی شده است.

وی افزود: این نشان بر اساس آیین‌نامه مشخص و با ضوابط هماهنگ به ایثارگران اهدا می‌شود و صرفا یک نشان نیست و همانند نشان دولتی ارزشمند است.

حسین وفایی، معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه همچنین با اشاره به تصویب لایحه جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران گفت: پیش از این، سند جامعی برای خدمات‌رسانی به ایثارگران با توجه به تجمیع نهادهای ایثارگری پس از تجمیع این نهادها وجود نداشت بنابراین پراکندگی‌ها و پیشی گرفتن‌ها و عقب افتادگی‌ها در این قوانین به صورت جدی مشاهده می‌شد.

وی در این باره تصریح کرد: چنانچه هزینه آموزش به جانبازان پرداخت می‌شد ولی فرزندان شهید از این تسهیلات بی‌بهره بودند و یا کسر ساعات کار مشمول همسر جانباز می‌شد ولی همسران شهید مشمول نمی‌شدند.

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران، افزود: بر این اساس مقرر شد قوانین یکپارچه در خصوص جامعه ایثارگری تصویب شود که احساس جدایی در درون جامعه هدف وجود نداشته و امتیازات و خدمات منبعث از ذهنیت واحد و منطقی و عقلانی و برخوردار از بار ارزشی باشد.

به گفته وی، در لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران به رفع نواقص قانونی و شفاف سازی قوانین پرداخته شده است که با تصویب این لایحه در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، به مدت 4 سال آزمایشی اجرا می‌شود تا با رفع اشکالات برای تصویب در صحن علنی مجلس مطرح شود.

وفایی با تأکید بر این که تمامی دستگاهها نسبت به قوانین مربوط به جامعه ایثارگران مسؤولیت دارند، گفت: جامعه ایثارگران فارغ از شرایط استخدامی از تمامی خدمات و امتیازات پیش‌بینی شده در لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران برخوردار می‌شوند.

محدودیتهای بیمه باید در لایحه پیش‌بینی و چاره‌اندیشی می‌شد

به گزارش ایسنا، مهران عبدالمناف، جانباز قطع نخاع از گردن نیز با اشاره به جامع نبودن خدمات بهداشتی و درمانی در لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران اظهار می‌کند: بر اساس این لایحه مقرر شده است، خدمات درمانی و دارویی در قالب بیمه پایه، تکمیلی و مربوط به بیماران خاص ارائه شود، این در حالیست که با توجه به مشکلات ویژه جانبازان این سطوح از بیمه جوابگوی نیاز آنها نیست.

وی می‌افزاید:‌ در این لایحه پیش‌بینی شده است که جانباز می‌تواند در خصوص تجویز درمان خاص هزینه درمانی و دارویی را خود بپردازد و پس از ارائه سند از کمیسیون مربوطه، هزینه پرداخت شده را دریافت کند.

عبدالمناف اظهار می‌کند: این در حالیست که بنده ویلچر الکترونیکی به تجویز پزشک با هزینه خودم تهیه کردم و امروز علی‌غم تایید کمیسیون پس از 20 روز هنوز مبلغ پرداختی را دریافت نکرده‌ام، در صورتی که اظهار می‌شود هزینه‌ها ظرف سه روز پرداخت می‌شود.

این جانباز می‌افزاید: همچنین سازمان‌های بیمه‌گر، داروهای تقویتی و مسکن قوی مورد نیاز جانبازان را نمی‌پردازند. بنابراین باید در این لایحه جامع، محدودیت‌های بیمه پیش‌بینی می‌شد تا اگر درمان باقی ماند از محل دیگری پرداخت شود.

خدمات‌رسانی به ایثارگران نباید بر اساس درصد باشد

یکی از دیگر جانبازان اظهار می‌کند: بر اساس ماده 175 قانون سپاه، هر بسیجی در صورت زخمی شدن معادل حقوق همتراز در نیروی نظامی را باید دریافت کند، این در حالیست که از زمان تصویب در سال 72 ، این قانون تاکنون اجرایی نشده است.

وی تصریح می‌کند: همچنین دستگاهها موظف به استخدام جانبازان خود هستند که این نیز اجرا نمی‌شود.

این جانباز همچنین با اشاره به بحث به روز کردن کمیسیون پزشکی برای تعیین درصد جانبازی در لایحه جامع خدمات‌رسانی ایثارگران اظهار می‌کند: تنها در صورت بروز خطا و تقلب، این درصد باید مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: خدمات‌رسانی به ایثارگران نباید بر اساس درصد باشد تا جانبازان به سمت توانمندسازی و بهبود سوق یابد.

هدف از به‌روز شدن تعیین درصد جانبازی ارائه خدمات بیشتر با توجه به گذشت زمان و شرایط معیشتی و اجتماعی است

وفایی در پاسخ به این ایراد نیز به ایسنا گفت: منظور از به روز شدن تعیین درصد جانبازی در کمیسیون برخورداری جانبازان از خدمات بیشتر با توجه به گذشت زمان و شرایط معیشتی و اجتماعی است.

وی افزود: جانبازان با توجه به گذشت زمان و بالا رفتن سن و شرایط معیشتی و اشتغال، درصد جانبازی می‌گیرند و هدف از این تغییر با توجه به میانگین سنی 46 سال جوانان ارائه خدمات بیشتر و محدود نکردن درصد به وضعیت جسمی زمان جنگ است.

به گزارش ایسنا اگرچه لایحه جامعه خدمات رسانی به ایثارگران در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، اما همچنان

جانبازان انتقاداتی به این لایحه دارند و معتقدند برخی مطالباتشان را  از طریق لایحه نمی‌توانند تامین کنند.

از سوی  دیگر طراحان و تصویب‌کنندگان بر پاسخهای خود مصرند.

حال جای این سوال باقیست که به هر حال چه مرجعی باید پاسخگوی سخنان کسانی باشد که در بهترین سالهای عمرشان  سلامت جسمی و  در مواردی سلامت روانی خود را برای دفاع از دین و میهن تقدیم کرده‌اند.

راستی امروز روز جانباز است

 

نظرات 4 + ارسال نظر
[ بدون نام ] یکشنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 10:49 ب.ظ

جانباز بیکار پنج‌شنبه 5 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:47 ب.ظ

چرا حتی یک شغل ساده هم حق ما جانبازان زیر 25درصد نیست؟ ولی در این لایحه تمهیدات زیادی برای فرزند جانباز بالای 25 دیده شده

جواد محمدی جمعه 9 دی‌ماه سال 1390 ساعت 08:29 ب.ظ

بسمه تعالا
اینجانب گلایه ای ار مسئولین محترم دارم ان هم این است که 30سال یک عده از رزمندگان که کارمنددولت بوداندبخاطرحضور درجبهه پایه ویا گروه گرفته اندو مدت 30سال بخاطر پایه وگروه ازدولت حقوق گرفته اندمگر مابا انها جه فرقی داشتیم از سال 61 در حالی که 15سال داشتم به خاطر اسلام ورهبرم وکشورم تاسال 67بطور متناوب در جبهه حضور داشتم ماتوقع زیادی ازدولتم وکشورنداریم
فقط توقع ما این است که با 20سال سابقه بیمه 5تا10سال معافیت بیمه حداقل برای ما قائل بشوندکه در مشکلات زندگی فائق اییم

مرتضی چهارشنبه 6 دی‌ماه سال 1391 ساعت 05:36 ق.ظ

شیعه بر پایه تاریخ است که ماندگار است . شیعه بر مظلومیت حضرت علی (ع) است که 25 سال خانه نشینی ؟! را تحمل کرد . شیعه بر مظلومیت صلح امام حسن (ع) است . شیعه در مظلومیت بر آزادگی و شهادت امام حسین (ع) است . شیعه بر مظلومیت امام زمان حضرت مهدی (عج)است . که ماندگار است . و این تاریخ است که باید باورش کنند ؟!
و بگذارید تاریخ بنویسد که به رزمنده های دفاع مقدس و جانبازان ( زیر 25٪ ) مستمری حقوق دادند و این مدافعان دین و ملت و وطن را قدرشناسی کردند .
که:

از حدود ۲ میلیون بسیجی رزمنده و حدود ۵۰۰ هزار نفر که به جبهه رفته اند حدود ۳۲ هزار نفر از آنان شرایط معیشتی مناسبی ندارند.

CD اسامی و آدرس این افراد را که حدود ۳۲ هزارنفر در کل کشور هستند تهیه کرده ایم و به همه استانداری های سراسر کشور ارسال خواهیم کرد.

چرا 25 سال است حق الناس مستمری حقوق رزمنده ها را نمی دهند ؟!
این 32 هزار نفر قطره ای از اقیانوس ( 7میلیون نفر حقوق بگیر دولت ) است که اصلا پول زیادی هزینه ندارد . در عوض بسیار بسیار برای ایران سود بیشتر دارد ؟!
پس قدر شناس باشیم و مستمری حقوق و دیگر رفاعیات رزمنده ها و جانبازان زیر 25٪ را پرداخت کنیم .
انشاالله .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد