روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

بنیاد شهید مجلس را اغوا کرد

 
مشاور وزیر فرهنگ در امور ایثارگران:
 ««بنیاد شهید مجلس را اغوا کرد»»
 
 

قدرت الله رحمانی، مشاور وزیر فرهنگ در امور ایثارگران در گفتگو با خبرنگار گروه دفاع مقدس خبرگزاری مهر؛ انتقاد خود را نسبت به لایحه جامع خدمات رسانی متوجه مجلس ندانست و گفت: این خبط ، ناشی از عملکرد غیر صادقانه بنیاد شهید می باشد و در این مسئله متأسفانه به نظر می رسد که اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس نیز اغوا شدند.

اصل 141 قانون اساسی ناظر منع دو شغل است یعنی هیچ کس نمی تواند دو شغل دولتی را اشغال کند نه اینکه نمی تواند دو حقوق بگیرد وانگهی اگر هم منع باشد که دو حقوق بگیرد ایثارگران را در سال 75 مستثنی کرده است

مشاور وزیر فرهنگ در امور ایثارگران با بیان اینکه مسئولین بنیاد شهید به جای اینکه در موضع دفاع از حقوق ایثارگران قرار بگیرند مرجع تفسیر قانون اساسی شدند تصریح کرد: مرجع تفسیر قانون اساسی و مرجع تطبیق قانون عادی مجلس و یا هر قانونی دیگری با قانون اساسی شورای نگهبان است. 



این جانباز 70% نخاعی اظهار کرد : با وجود اینکه لایحه خدمات رسانی به ایثارگران یک خدمت است اما بر آن ایراداتی داریم و با برخی از مواد این قانون مخالف هستیم. علاوه بر تبصره 2 ماده 39 بر موارد دیگری نیز ایراداتی وارد است؛ از جمله ماده 66 که ناظر بر عدم رعایت شأن و منزلت ایثارگری از طرف ایثارگران است. البته ماده 66 نسخه نهایی نسبت به نسخه قبلی یک قدم به جلو است چراکه در نسخه قبلی پیش بینی شده بود که آیین نامه این موضوع به پیشنهاد رئیس بنیاد شهید به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید اما در نسخه مصوب فعلی این اختیار از ید بنیاد شهید خارج شده و به ترکیب چهارگانه متشکل از ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت دفاع، قوه قضائیه و بنیاد شهید واگذار شده است و این موجب می شود که نگرانی اعمال سلیقه های یک جانبه بنیاد شهید کاهش پیدا کند، چنانکه در گذشته شاهد بودیم که به اندک بهانه ای پرونده برخی از جانبازان بسته شده و آنها را از دریافت خدمات قانونی شان محروم کرده اند، یا مثلا برای ارائه خدمت به جانبازان زیر 25% در این لایحه هیچ پیش بینی نشده است یا مورد دیگر مسئله احراز جانبازی و تعیین درصد جانبازانی است که هنوز در صف  تعیین درصد جانبازی هستند که برای این هم باید فکری شود چراکه مصوبه فعلی مجلس در این خصوص ساکت است.

این مدرس حقوق قانون اساسی با رد ادعای کسانی که معتقدند اشتغال جانبازان مشمول حالت اشتغال، خلاف اصل 141 قانون اساسی است، گفت: اصل 141 قانون اساسی ناظر بر منع دو شغل است یعنی هیچ کس نمی تواند دو شغل دولتی را اشغال کند نه اینکه نمی تواند دو حقوق بگیرد وانگهی اگر هم منع دو حقوق باشد قانون مصوب مجلس در سال 75 ایثارگران را از قانون منع گرفتن دو حقوق از دولت مستثنی کرده است  و شورای نگهبان نیز به عنوان مرجع تطبیق قانون عادی با قانون اساسی آن را خلاف قانون اساسی ندانسته است. اصل 141 قانون اساسی در واقع برای این است که افراد نتوانند با اشغال بیش از یک شغل دولتی، فرصت شغلی دیگران را بگیرند.

وی توضیح داد: در قانون حالت اشتغال، ایثارگر در حکم "حالت اشتغال" است یعنی واقعا پستی را اشغال نمی کند بلکه حقوق و مزایای یک فرد در حالت اشتغال برای او مقرر می شود. به عبارت دیگر رایج ترین حالت استخدامی در قانون، حالت اشتغال است و چون بیشترین مزایای حقوقی برای افراد حالت اشتغال در نظر گرفته شده، قانون گذار برای اینکه عالیترین حمایت را از ایثارگران بکند این افراد را مستخدم دولت دانسته و حالت اشتغال استخدام دولت برای آنان منظور کرده است تا از همه مزایای حقوقی برخوردار شوند و این در حالی است که هیچ پستی را اشغال نکرده اند و تنها قوانین اشتغال در مورد این گروه جاری است، پس ادعای بنیاد شهید مبنی بر اینکه دوشغل ممنوع است در این مورد صدق نمی کند.

حرکت جانبازان در تقدم معلولین نخاعی برای درمان، تکریم و اعزاز ایثارگر بود اما کار مسئولین بنیاد که منجر به اعتراض جانبازان شد تحقیر ایثارگر و جانباز بود

وی استدلال معاون حقوقی و پارلمانی بنیاد شهید مبنی بر اینکه ماده 39 شامل تنها کسانی است که پست رسمی دارند را مضحک خواند و افزود: اولا:چنین مطلبی در لایحه نیامده است ثانیا": در قانون اساسی منع دو پست است و از این جهت فرقی بین رسمی، پیمانی و قراردادی و دیگر اشکال کار نیست. در واقع این گونه استدلال کردن فرار از پاسخگویی است.

عضو شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با اشاره به آمار 20 هزار نفری ایثارگران حالت اشتغال گفت: اگر یک جانبازی در شرایطی خواست قابلیت ها و توانمندی های خود را نشان دهد ما باید حامی او باشیم نه اینکه بگوییم حالا که می خواهی خدمت کنی حقوقت را قطع می کنیم! در واقع او را به خاطر اینکه می خواهد خدمت کند تنبیه می کنیم!  مگر عمر اجرای قانون حالت اشتغال چند سال است؟ شاید 9-8 سال بیشتر نباشد. جانبازان با قطع این حقوق نمی میرند، اما این نوع نگاه به ایثارگران ویرانگر دستاوردهای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است. آقایان جاهلانه کاری می کنند که به این فرهنگ ضربه می زند.

اگر یک جانبازی در شرایطی خواست قابلیت ها و توانمندی های خود را نشان دهد ما باید حامی او باشیم نه اینکه بگوییم حالا که می خواهی خدمت کنی حقوقت را قطع می کنیم! در واقع او را از اینکه می خواهد خدمت کند تنبیه می کنیم!

رحمانی تأکید کرد: بنده به عنوان عضو شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وظیفه دارم و نمی توانم ببینم کسانی غافلانه به این فرهنگ آسیب می رسانند. مسئولین بنیاد شهید گفته اند" اشتغال دولتی مشمولین حالت اشتغال خلاف اصل 141قانون اساسی است." اینکه خلاف قانون اساسی هست یا نیست به ما و شما مربوط نیست، شما دفاعتان را از حقوق ایثارگران بکنید و دفاع از قانون اساسی را به مرجعش یعنی به شورای نگهبان واگذار کنید.

وی علت عدم رشد فرهنگ ایثار و عزت ایثارگران را تبلیغات غلط متولیان خدمت رسانی دانست و گفت: متأسفانه ایثارگر ما امروز میراثخوار و زیاده خواه طلقی می شود و آن هم به خاطر تبلیغات رسمی غلط  است. این فرهنگ در جامعه معکوس ارائه شده است. تا زمانی که این رویکرد در جامعه اصلاح نشود تلاش برای ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت، آب در هاون کوبیدن است. ما تا نتوانیم نگاه مردم را به ایثارگران عوض کنیم و نشان دهیم این ایثارگران نه تنها نیامدند حق شما را بخورند بلکه همین الان هم حاضرند خود را برای شما فدا کنند، هیچ تلاشی برای گسترش این فرهنگ در جامعه جواب نخواهد داد. ایثارگر کسی است که اگر حقی یا امکانی هم وجود داشت که بین او و مردم مساوی بود، می گوید من می روم کنار مردم استفاده کنند.

وی با اشاره به بیانیه جمعی از جانبازان جهت تقدم معلولین نخاعی برای استفاده از شیوه جدید درمان ضایعات نخاعی، خاطر نشان کرد: ما می خواهیم به مردم بگوییم که ایثارگر دیروز همچنان ایثارگر است اما متأسفانه مسئولین بنیاد کاری کردند که همان روز که بیانیه تحسین برانگیز جانبازان نخاعی منتشر شد، یک عده از جانبازان برای احقاق حقوق خود در مقابل بنیاد و فردای آن در مقابل مجلس تجمع کردند. آیا این تحقیر ایثارگران نیست؟!

عدم رشد فرهنگ ایثار و عزت ایثارگران در تبلیغات غلط متولیان خدمات رسانی است و تا زمانی که این رویکرد در جامعه اصلاح نشود تلاش برای ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت، آب در هاون کوبیدن است

مشاور وزیر فرهنگ در امور ایثارگران افزود: آن حرکت جانبازان در تقدم معلولین نخاعی برای درمان، تکریم و اعزاز ایثارگر بود اما کار مسئولین بنیاد که منجر به اعتراض جانبازان شد می تواند نوعی تحقیر ایثارگر و جانباز باشد. مگر وظیفه بنیاد تکریم ایثارگر نیست؟! وی با بیان اینکه بنیاد شهید با این لایحه تمام دستاوردهای خود را در زمینه اعتمادسازی میان جانبازان از دست داد، افزود: جانبازان امید بسته بودند که شما دیوار بی اعتمادی بین مسئولین و جانبازان را فرو بریزید اما با عملکرد بی تدبیرانه خود دوباره موجب کشیدن دیوار بی اعتمادی دیگری شدید.

مشاور وزیر فرهنگ در امور ایثارگران افزود: به نظر می رسد عملکرد بنیاد شهید در لایحه خدمات رسانی به ایثارگران که منجر به برانگیختن اعتراض جانبازان شد با سیاست کلی دولت نهم که توجه خاص در تجلیل و خدمت رسانی به ایثارگران است، منافات دارد. دولتی که با شعار تکریم ایثارگران سر کار آمد، دولتی که رئیس آن در هر سفر خود ملاقات ویژه با ایثارگران دارد، چنین دولتی مصمم است که یک تغییر محسوسی در رسیدگی به ایثارگران با هدف تکریم آنان ایجاد بکند.

وی در پایان پیشنهاد کرد: با توجه به اینکه مصوبه مجلس برای تأیید نهایی به شورای نگهبان ارسال شده است علی الظاهر امکان استرداد آن از ناحیه دولت وجود ندارد، تنها راه فوری جبران این خبط و خطا آن است که تعدادی از نمایندگان مجلس با ارائه طرح به صحن علنی مجلس اصلاح  و حذف موارد اعتراضی را پیشنهاد نمایند. امیدواریم نمایندگان اصولگرای مجلس هفتم که با درایت و دوراندیشی که از آنان انتظار می رود با تصویب طرح پیشنهادی همکارانشان خبط و خطای برخی مسئولین را در تضییع حقوق حقه جانبازان جبران کنند

به نقل از خبرگزاری مهر

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد