روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

تصویب لایحه خدمات رسانی خیانت به ایثارگران است

 
یک استاد دانشگاه در مصاحبه با خبرگزاری مهر:
 
تصویب لایحه خدمات رسانی خیانت به ایثارگران است
 
 

دولتی که داعیه  خدمت گزاری دارد  کاری بر سر ما آورد که در دولت های پیشین چنین چیزی سابقه نداشته است. در دولت هشتم کاهش درصد کمتر صورت می گرفت و چون این دولت در مظان این اتهام بود که با ایثارگران میانه خوبی ندارد و خدمات کم می دهند، آقایان فشار می آوردند بر ارائه خدمات و افزایش درصد. برای ما چپ و راستی ندارد و ما مسئله صنفی را مطرح می کنیم اما با کمال تأسف می بینیم در دوره ای که رئیس جمهور با همین ابزار ایثارگری قدرت گرفت، به بحث ایثارگران توجه نمی شود و حالا با این لایحه خیلی مسائل که پس از سالها برطرف شده بود، دوباره برای جانبازان مسئله ساز شده است

این جانباز دوران دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار گروه دفاع مقدس خبرگزاری مهر؛ به تجمع صبح روز چهارشنبه گذشته جمعی از جانبازان در اعتراض به این مصوبه اشاره کرد و گفت: جمعی از جانبازان قطع نخاع، شیمیایی و... در مقابل ساختمان معاونت اجرایی ریاست جمهوری در اعتراض به تصویب لایحه خدمات رسانی به ایثارگران که دارای اشکالات و نواقص می باشد تجمع کردند.

وی افزود: حرکت جانبازان به سمت ساختمان ریاست جمهوری با ممانعت نیروی انتظامی متوقف شد و پس از آن سردار غرقی مسئول روابط مردمی ریاست جمهوری جانبازان را به سمت ساختمان هیأت دولت هدایت کرد که متأسفانه در ساعت 12 جلسه هیأت دولت تمام شده بود و علی رغم اینکه به وسیله بلندگو صدای ما به گوش همه می رسید و شعارهایی در مخالفت با لایحه سر می دادیم، کسی توجهی نکرد و نهایتا آقای غرقی گفتند که من صحبت های شما را به رئیس جمهور منعکس می کنم.

وی به حضور حجة الاسلام موسوی معاون پارلمانی رئیس جمهور پس از تصویب این لایحه در جمع معترضین اشاره کرد و افزود: پس از دو ساعت آقای موسوی به جمع جانبازان آمدند و اعتراف کردند که پیغام شفاهی هیأت دولت مبنی بر تصویب لایحه را به مجلس ابلاغ کردند ولی در عین حال گفتند که "من تنها نامه رسان مجلس هستم و هر نامه ای که از امضای من به مجلس و یا هر جایی دیگر ببرید کسی اعتنا نمی کند". اینجا یک تناقض آشکار در صحبتهای ایشان وجود دارد؛ چطور کسی که امضایش قبول نیست، پیغام شفاهی آن در مجلس مورد قبول است؟! ایشان بدون اینکه جواب قانع کننده ای بدهند، بدون توجه به صحبت های بچه ها تنها گفتند شما اصلاحیه به مجلس بدهید و جلسه را ترک کردند. 

این جانباز 70%  با بیان اینکه جانبازان مدتها با مجلس رایزنی کردند اما متأسفانه به خاطر سمپاشی های بنیاد شهید و امور ایثارگران در مجلس، دیگر وجهه ای برای ایثارگران و جانبازان در مجلس باقی نمانده است، تصریح کرد: همان روزی که در مقابل مجلس تجمع کردیم و با چندین تن از نمایندگان که صاحب نفوذ هم هستند صحبت کردیم ، گفتند که ما می رویم با تصویب این لایحه مخالفت می کنیم اما در زمان تصویب عکس این عمل کردند و به موافقت صحبت کردند. علی رغم اینکه جانبازان مخالفت خود را در شکل اصلاحیه و مکتوب به نمایندگان ارائه داده اند، اما توجهی نشد و برخی از آنها غافل هستند و می گویند "ما هرچه درباره ایثارگران باشد تصویب می کنیم!" آیا تصویب، بدون توجه به مفاد لوایح و قوانین عاقلانه است!

دولتی که داعیه خدمتگزاری دارد و با ابزار و شعار ایثارگران بر روی کار آمد کاری بر سر ما آورد که در دولت های پیشین چنین چیزی سابقه نداشته است. 

این استاد دانشگاه تصویب این لایحه را خیانت به ایثارگران خواند وافزود: ما خواهان این بودیم که اگر دولت کاری نمی کند حداقل در این مورد سکوت کند؛ نامه یا مصوبه ای را در اختیار مجلس نگذارد که کوتاهی مجلس را توجیه کند و خود مجلس جوابگوی این کوتاهی باشد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: پنجشنبه قبل از تصویب این لایحه در مجلس(2شهریور)، رئیس جمهور استرداد این لایحه را ازمجلس خواستار شد و در تاریخ 4 شهریور85 که پیگیر این مسئله بودیم متوجه شدیم، رونوشت این نامه به مراکزی که قرار بود برود، رفته الا به مجلس. لذا جانبازان نامه استرداد لایحه را به مجلس بردند و قرار شد آقای رسول نژاد این نامه را بر روی میز تک تک نمایندگان قرار بدهد که این کار را نکردند و صبح یکشنبه(4شهریور) با کمال تعجب شنیدیم که دکتر حداد عادل اعلام کردند که چنین نامه ای وصول نشده و چند دقیقه بعد آقای مصری رئیس کمیسیون اجتماعی گفت: " نامه استرداد وصول شده اما دولت استرداد خود را پس گرفته است!"که پیس از آن، اعضای شورای نگهبان نیز با توجه به مدارک علاوه بر ایراد محتوایی ایراد شکلی نیز به لایحه وارد دانستند که این جزو نوادر مواردی است که شورای نگهبان ایراد شکلی می گیرد.

این جانباز دوران دفاع مقدس، محدودیت انتخاب رشته برای ایثارگران در صورت پرداخت کمک هزینه تحصیلی از طرف بنیاد، حذف جانبازان زیر 25% ، تعیین درصد توسط بنیاد شهید را از مهمترین ایرادات و ابهامات لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران برشمرد و افزود: خیلی از مواد این لایحه قوانین تکراری گذشته است که بعضا یا محدود شده و یا استثنائا در مواردی آن را بسط داده اند.

وی به ماده 66 این لایحه که ناظر بر محرومیت خانواده های ایثارگر از خدمات و حتی قطع حقوق آنها به علت ارتکاب خلاف شئون می باشد، اشاره کرد و افزود: اولا، مطابق اصل 36 و 37 قانون اساسی مجازات تنها طبق حکم دادگاه صالحه تعیین می شود. ثانیا به هزار دلیل می توان ثابت کرد که بنیاد در مسائل فرهنگی بسیار کوتاهی کرده و حالا که درست کار نکرده اید، توپ را در زمین ایثارگران می اندازند. ثالثا ما آنقدر در این نظام خلافکار و بد شده ایم که چهار ارگان( دفاع، قضائیه، بنیاد، مسلح) برای ما آیین نامه بنویسند که چطور باید با ما برخورد کنند؟ این تداخل سه قوا نمی شود؟ اینها می خواهند یک قوه قضائیه دیگر برای خودشان بزنند. اینها که خود را حامی جانباز و ایثارگر اعلام می کنند چطور می توانند این مسئله را توجیه کنند.

ازاین نگرانیم که شما ما را از صحنه اجتماع خارج می کنید وقتی می گویید اگر بروی در خانه بنشینی 500 تومان حقوق می دهیم و اگر بروی سر کار این پول را نمی دهیم و من باید با همه سختی ها با 200 تومان آموزش و پروش بسازم. خب این شرایط هر آدمی را مجبور می کند که برود در خانه بنشیند. پس شما ما را از اجتماع حذف می کنید و زمانی که ایثارگران در ارگان های دولتی نباشند دیگر موی دماغتان نیستند و راحت می توانید هر کاری بکنید.

این مدرس دانشگاه با اشاره به تبصره 2 ماده 39 این لایحه که ناظر بر قطع حقوق حالت اشتغال جانبازان در صورت اشتغال به کار می باشد، تصریح کرد: مستمری جانبازان را یک شغل برای آنان حساب می  کنند! یعنی اگر کسی از من بپرسد چه کاره ای بگویم من جانبازم یعنی بیکار بودم و حالا جانباز شدم یا از فرزند شهیدی بپرسند چه کاره ای بگوید من فرزند شهیدم؟! با تصویب این لایحه از این پس فرزند شهید و جانباز بودن هم جزء مشاغل می شود! چقدر بی انصافی است، این حق جدای حق ایثارگری حق شهروندی است که در تمام کشورهایی که از نظر ما به اصول ارزشی پایبند نیستند ارائه می شود، حتی با معلولان خود به این صورت برخورد نمی کنند.

وی با ابراز گله مندی از عدم نظر خواهی از نخبگان جامعه ایثارگر، توانمندی اکثر جانبازان را مرهون تلاش خود و همسران فداکارشان دانست و گفت: ما آدمهای بی دست و پایی نیستیم و از تأمین خانواده خود نگرانی نداریم بلکه ازاین نگرانیم که شما ما را از صحنه اجتماع خارج می کنید وقتی می گویید اگر بروی در خانه بنشینی 500 تومان حقوق می دهیم و اگر بروی سر کار این پول را نمی دهیم و من باید با همه سختی ها با 200 تومان آموزش و پروش بسازم خب این شرایط هر آدمی را مجبور می کند که برود در خانه بنشیند. پس شما ما را از اجتماع حذف می کنید و زمانی که ایثارگران در ارگان های دولتی نباشند دیگر موی دماغتان نیستند و راحت می توانید هر کاری بکنید.

وی با ابراز تأسف از سیاست کاهش درصد جانبازی، گفت: دولتی که داعیه خدمت گزاری دارد  کاری بر سر ما آورد که در دولت های پیشین چنین چیزی سابقه نداشته است. در دولت هشتم کاهش درصد کمتر صورت می گرفت و چون این دولت در مظان این اتهام بود که با ایثارگران میانه خوبی ندارد و خدمات کم می دهند، آقایان فشار می آوردند بر ارائه خدمات و افزایش درصد. برای ما چپ و راستی ندارد و ما مسئله صنفی را مطرح می کنیم اما با کمال تأسف می بینیم در دوره ای که رئیس جمهور با همین ابزار ایثارگری قدرت گرفت، به بحث ایثارگران توجه نمی شود و حالا با این لایحه خیلی مسائل که پس از سالها برطرف شده بود، دوباره برای جانبازان مسئله ساز شده است.

بر اساس این گزارش؛ لایحه جامع خدمات رسانی ماه گذشته با وجود اعتراض گسترده جانبازان و نامه هیأت دولت در استرداد این لایحه، در مجلس تصویب شد و پس از اینکه این مصوبه به شورای نگهبان رفت به دلیل اینکه این لایحه بدون توجه به نامه درخواست استرداد هیأت دولت تصویب شده بود به مجلس بازگشت که جانبازان به دلیل نواقص متعددی که در این لایحه وجود دارد خواستار استرداد آن از مجلس و اصلاح آن می باشند

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد