روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

زخم هایی که از تنهایی می‌گویند

         پدر دلیر مردی است که بهای آزادی کشور را با جان خود پرداخت کرده است

صدای سرفه‌های پی در پی پدر در خانه می پیچد، دخترک دلش می لرزد ، باز پدر کبود می شود و دستهای پر تاولش می لرزند، مادر کمی آب می آورد اما پدر دست او را پس زده و همچنان سرفه می کند، دخترک به چشمهای مهربان پدر لبخند می زند اما چشم های پدر قرمزند، درد مجالی برای لبخند دخترک نمی گذارد، نفسهای پدر به شماره می افتد، مادر فریاد می زند و پیکر نیمه جان پدر را به بیمارستان می‌برد...

شب از نیمه گذشته است که مادر در گوش دخترک زمزمه می کند " دل پدر به وسعت دریاست ، پدر دلیر مردی است که بهای آزادی کشور را با جان خود پرداخت کرده است " دخترک در تاریکی شب به درد پدری می اندیشد که بهای مردانگی را با درد و تنهایی می دهد.

فردا روز مبارزه با سلاحهای شیمیایی و میکروبی است ، سلاحهایی که ناجوانمردانه در جنگ ایران و عراق مردانی را تا همیشه زمینگیر کرد و دردهایی را در سینه هایشان کاشت که تا نسل های بعد نیز باید تاوانش را بپردازند.

طی جنگ 8 ساله ایران و عراق بیش از 110 هزار نفر گازهای شیمیایی را استنشاق کردند و هرآن احتمال بروز عوارض آن با شدت های مختلف وجود دارد ، بر اساس آمار ارایه شده از سوی بنباد شهید و امور ایثارگران در حال حاضر 48 هزار و 420 نفر جانباز شیمیایی در این بنیاد پرونده دارند و از خدمات آن بهره مند می‌شوند ، اما به راستی این مردان مرد چگونه روزگار سپری می کنند؟

یک جانباز شیمیایی با تاکید بر اینکه رفتار مناسبی با جانبازان در بنیاد جانبازان صورت نمی پذیرد ، می گوید : جانبازان فقط یک مرکز درمانی به نام بیمارستان ساسان دارند که تمام بخشهای این بیمارستان نیز برای جانبازان شیمیایی نیست.

وی که نمی خواست نامش فاش شود ، می افزاید : در بسیاری از مواقع جانبازان شیمیایی مجبورند درد را تحمل کنند تا تخت بیمارستان خالی شود.

وی با تاکید بر اینکه آمار متخصصانی که بنیاد اعلام کرده بسیار محدود است و پاسخگوی نیاز جانبازان نیست ، می گوید : بنیاد باید مراکز درمانی و متخصصان بیشتری را به جانبازان شیمیایی معرفی کند چرا که هر متخصصی نمی تواند متوجه مشکلات جانبازان شیمیایی شود.

بهای ریاست مدیران دردی است که جانبازان می کشند

همسر جانبازی می گوید : تا با جانبازی زندگی نکنی نمی فهمی که همسران و جانبازان شیمیایی چه می گویند.

وی با اشاره به اینکه همسرش جانباز شیمیایی 40 درصد است ، می افزاید : فرزند دومم آسم دارد و این در حالی است که این بیماری در اطرافیان من و همسرم وجود ندارد ، بنیاد می گوید عوارض شیمیایی به نسل های آینده منتقل نمی شود اما بیماری فرزند من این موضوع را تایید نمی‌کند.

وی ادامه می دهد : مواقعی که بیماری همسرم عود می کند و صدای آرام و پر خس نفسهایش در خانه می پیچد حس می کنم واقعا جانبازان شیمیایی دردکشیده ترین جانبازان و بی کس ترین آنها هستند ، وقتی با مسوولان صحبت می کنی و از مشکلات جانبازت می گویی انگار نه انگار که اگر او پشت میز ریاست نشسته به خاطر سالهای پردردی است که همسر من سپری کرده است ، قدرت امروز او ناشی از مردانگی و زخم های حاصل از دفاع همسرمن است ، مسوولان به گونه ای برخورد می کنند که انگار دارند صدقه می دهند و برای انجام کارها منت می گذارند.

این همسر جانباز می گوید : گاهی که نیمه شب ها حال همسرم بد می شود و مجبور می شوم وی را به بیمارستان برسانم بسیاری از پزشکان حتی پزشکان کشیک حاضر نیستند از خواب نازشان بگذرند و سری به جانباز بزنند انگار نه انگار که بهای پزشک شدن و آزادانه گشتن او همین دردی است که همسر من می کشد.

فقط در روز جانباز به یاد ما می افتند

یک جانباز با تاکید براینکه در طول سال جانبازان فراموش می شوند و فقط در روزهای ویژه به سراغ آنها می آیند ، می گوید : نه تنها مردم که چه بسا مسوولان نیز فقط روزهای خاصی به یاد جانبازان و خصوصا جانبازان شیمیایی می افتند.

وی ادامه می دهد : به نظر مردم، ما جانبازان جایگاه و موقعیت های ویژه ای داریم در حالیکه گاهی حتی دلمان نمی خواهد به دلیل برخورد بدی که می شود بگوییم که جانبازیم.

وی ادامه می دهد : من به دلیل حضور برادرم در خارج از کشور می توانم داروهایم را تهیه و مصرف کنم اما بسیاری از جانبازان شیمیایی چنین امکانی را ندارند و مجبورند درد بکشند.

وی می گوید : به خدا حق افرادی که روزگاری مخلصانه جان بر کف دست گذاشتند تا کشورمان آزاد بماند این نیست.

110 هزار نفر درمعرض عوارض شیمیایی هستند

دبیر کل جمعیت مصدومان سلاحهای کشتار جمعی با تاکید بر اینکه در جنگ ایران و عراق 110 هزار نفر در معرض گازهای شیمیایی بودند که هرآن احتمال بروز عوارض آن وجود دارد ، می گوید : تمام کسانی که در زمان بمباران شیمیایی یا پس از بمباران در منطقه بمباران شده حضور داشته اند می توانند جانباز شیمیایی محسوب شوند مگر اینکه آزمایشات صورت پذیرفته خلاف آن را اثبات کند.

حسن وفایی با اشاره به اینکه باید موقعیتی فراهم شود تا تمام افرادی که در مناطق بمباران شیمیایی شده حضور داشته اند، به طور رایگان مورد آزمایش قرار گیرند ، می افزاید : در مجلس ششم طرح آزمایش شیمیایی از تمام افرادی که در مناطق جنگی حضور داشتند به مجلس ارایه شد و این طرح در حال حاضر در مرکز پژوهشهای مجلس در حال بررسی است.

وی با اشاره به اینکه هنوز ثابت نشده است که عوارض شیمیایی به نسل های آینده منتقل نمی شود ، می گوید : هنوز پس از گذشت بیش از 50 سال در کشورهایی که بمباران شیمیایی شده اند مشکلات ژنتیکی در نسلهای بعدی دیده می شود.

دبیر کل جمعیت مصدومان سلاحهای کشتار جمعی با تاکید بر اینکه پزشکان سابق بنیاد جانبازان وجود عوارض شیمیایی در نسل های بعدی را تایید می کردند ، می افزاید : حدود سه سال گذشته بنیاد جانبازان اعلام کرد افرادی که حس می کنند ممکن است عوارض شیمیایی داشته باشند به بنیاد مراجعه کنند و تحت آزمایش قرار گیرند و این در حالی است که از 30 هزار نفری که مراجعه کرده بودند بیش از 13 هزار نفر جانباز شیمیایی شناخته شدند و پرونده تشکیل دادند.

وی با اشاره به اینکه داروهایی که برای جانبازان وارد می شود فقط مناسب جانبازان است و نمی توان این داروها را به دیگران فروخت ، می گوید : جانبازان معتقدند که داروهای ارایه شده از سوی بنیاد پاسخگوی نیاز آنها نیست در حالیکه بنیاد از خرید داروهای متعدد برای جانبازان خبر می دهد.

وفایی با تاکید بر اینکه جانبازان شیمیایی باید در گروههای درمانی تقسیم بندی شوند ، می افزاید : بنیاد جانبازان فقط برای خدمات دهی به جانبازان فعالیت می کند. وقتی جانبازان از عملکرد آن چندان رضایتی ندارد بیانگر این است که این بنیاد یا باید منحل شود و یا در چگونگی خدمات رسانی خود تجدید نظر داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه وجود نواقص بسیار جدی در سیستم درمانی جانبازان شیمیایی واقعیتی غیر قابل انکار است ، می گوید : حدود دو سال گذشته بنیاد جانبازان اعلام کرد که داروهایی با مقدار و کیفیت بسیار خوب از خارج برای جانبازان شیمیایی وارد کرده است که این جمله بیانگر این است که داروهای قبلی کیفیت پایین تری نسبت به داروهای جدید دارند.

دبیر کل جمعیت مصدومان سلاحهای کشتار جمعی با تاکید بر اینکه هر جانبازی که بخواهد تست شیمیایی بدهد باید برای انجام آزمایشات خود 200 هزار تومان پرداخت کند ، می افزاید : قانونی در کشور وجود دارد مبنی بر اینکه اگر کسی مدتی در خارج از کشور حضور داشته و رفتار پرخطر داشته است می تواند پس از مراجعت به کشور به طور رایگان مود آزمایش ایدز قرارگیرد و پس از مثبت بودن نتیجه به طور رایگان درمان شود ، مسوولان خوب است فکر کنند که این جانبازان به جای جنگ به خارج رفته اند و به جای دفاع از کشور رفتار پرخطر داشته اند ، آیا باز هم اینگونه با آنها رفتار می کردند؟ برای مسوولان ارزش افرادی که برای کشورشان جنگیده اند در حد بیمارن ایدزی که رفتار پرخطر داشته اند نیز نیست؟

رزمندگان می توانند با پرداخت 50 هزار تومان شیمیایی بودن خود را ثابت کنند

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امورایثارگران با اشاره به اینکه جانبازان شیمیایی دو دسته اند ، می گوید : تنها افرادی که گاز خردل استنشاق کرده اند جانباز شیمیایی به شمار می روند و دچار عوارض بعدی می شوند چرا که افرادی که گاز سیانور یا گاز اعصاب را اشتنشاق کرده اند یا خوب شده اند و یا به شهادت رسیده اند.

عراقی زاده با تاکید بر اینکه افرادی که پس از استنشاق گاز خردل به بیمارستان و مراکز درمانی ارجاع داده اند پرونده دارند و سالهاست که تحت درمان در داخل و خارج از کشور هستند ، می افزاید : در چند سال اخیر افرادی به بنیاد مراجعه می کنند که صورت صانحه ندارند اما گمان می کنند که با توجه به حضورشان در مناطق شیمیایی دچار عوارض شیمیایی شده اند اما در زمان جنگ سرپایی درمان شده اند ، مشکل برطرف شده و چون تاکنون عارضه ای نداشته اند به بنیاد مراجعه نکرده اند اما حال دچار عوارض شده اند.

وی با اشاره به اینکه جانبازانی که گمان می کنند عوارض شیمیایی دارند می توانند با مراجعه به یگانهای رزمی خود گواهی حضور در مناطق شیمیایی رادریافت کنند و پس از طی آزمایشات شیمیایی و تایید عوارض شمیایی در کمیسیون پزشکی یگان و بنیاد تشکیل پرونده دهند و درصد بگیرند ، می گوید : تا قبل از تایید عوارض شیمیایی توسط کمسیونهای پزشکی هزینه آزمایش ها بر عهده فرد رزمنده است اما پس از تایید، بنیاد تمام هزینه آزمایشها را پرداخت می کند.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امورایثارگران می افزاید : در حال حاضر 48 هزار و 420 نفر جانباز شیمیایی در کشور داریم که از این تعداد هزار و 120 نفر مشکلات شدید دارند ، 9 هزار و 700 نفر موارد مشکلاتی در حد متوسط و 37 هزار و 600 نفر عوارض خفیف شیمیایی دارند که اکثر افرادی که طی دوسه سال اخیر مراجعه کرده اند جزء همین افراد هستند و مشکلات خفیف دارند.

وی با تاکید بر اینکه رزمندگانی که 15 سال عارضه شیمیایی نداشته باشند امکان بسیار محدودی دارد که دچار عوارض شیمیایی شدید شوند ، می گوید : کل هزینه آزمایشهای تایید عوارض شیمیایی در جانبازان کمتر از 50 هزار تومان است.

عراقی زاده با اشاره به اینکه عوارض گاز خردل مسری نیست ، اظهار می کند : هیچ محدودیتی در ارایه دارو به جانبازان وجود ندارد و بیشترین داروهای جانبازان شیمیایی از خارخ از کشور وارد می شود.

استفاده سلاحهای شیمیایی بهانه ای برای بهبود اقتصاد کشورهای غربی بود

یک کارشناس اقتصاد جنگ در جمعیت مصدومان سلاحهای کشتار جمعی با تاکید بر اینکه در طول سالهای جنگ ایران و عراق کشورهای غربی سلاحهای میکروبی و شیمیایی را که ساخته بودند و هرگز موفق به انجام آزمایشات آنها نشده بودند را در یک میدان واقعی آنها را توزیع کردند ، می گوید : مواد شیمایی و میکروبی معمولا موجب مرگ حتمی انسانها نمی شود بلکه آنها را با زمین گیر و به شدت ضعیف کردن متقاضی مستمر کالا ، خدمات و داروهای متناسب با درمان این مشکلات به مدت طولانی می کند.

حسن مخملی با اشاره به اینکه مواد شیمیایی روی ژن و نسلهای بعدی انسانها نیز دارای تاثیرات سویی است و نسلهای بعد را نیز متقاضی مستمر کالا و خدمات وارداتی از طرف غرب می کند ، می افزاید : به دلیل مشکلات شیمیایی، کشورها مجبورند از خدمات پزشکی و دارویی غرب استفاده کنند و سود خوبی را وارد کشورهای غربی کنند.

وی با تاکید بر اینکه هر چند که فاجعه سردشت ، مهاباد و حلبچه از صفحات ننگین و شوم اقتصاد لیبرالیسم با رویکرد های امپریالیستی است اما متاسفانه دادگاه جنایتکاران جنگی و دیوان لاهه در این خصوص با اغماض از مقابل این جنایتهای بسیار روشن و واضح می گذرند، می گوید : جانبازان شیمیایی در ایران با استشمام گازهای اعصاب و تاولهای مواد شیمیایی خردل این واقعیتهای دردناک را سالهاست که تحمل می کنند و بارها و بارها نیز به کشورهای غربی جهت درمان اعزام شده اند و جامعه پزشکان غربی و رسانه های ارتباط جمعی آنها نیز از این وقایع دردناک مطلعند اما متاسفانه علی رغم اینکه به صدام در 8 سال جنگ تحمیلی ناجوانمردانه کمک کردند از دولت ایران هزینه های هنگفتی را برای التیام موقتی دریافت می کنند و علی رغم اینکه صدام به عنوان جنایتکار جنگی و تجاوزگر معرفی شد کشورهای غربی هیچ تلاشی برای پرداخت غرامت ناشی از خسارات جنگ به ایران نکردند.

دبیر کمیسون فرهنگی و مطالبات اجتماعی و اقتصادی جمعیت مصدومان اظهار می کند : با عدم وجود پیشرفتهای پزشکی در ایران و سوء مدیریت در این خصوص جانبازان شیمیایی با وضعییت هولناکی روبه رو هستند.

هرچند که احساس سوختن را به تماشا نمی توان نشست و تا نسوزی درد سوختن را نمی‌فهمی ، اما اگر وجدان خود را به قضاوت بگذاریم آیا حرمت سالها درد و رنج جانبازان شیمیایی را حفظ کرده ایم؟ آنها کجای کارند و ماکجای کار؟

 

منبع:خبرگزاری فارس به نقل از سایت تبیان

 

 

نظرات 2 + ارسال نظر
یارپیـز دوشنبه 1 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 01:22 ب.ظ http://yarpiz.blogsky.com

عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت
صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت.

رمضان دیگری هم از عمر ما سپری شد. این روزها چنان سریع و بی درنگ گذشت که فقط لحظات سحری و افطار را درک کردم.
این روز عزیز را به شما تبریک می‌گویم، امیدوارم تا رمضان دیگر سرشار از رحمت و برکت باشید.

شادی و سلامتی شما دعای لحظات افطار و آرزوی تمام روزهای زندگیم است.

پروانه ی مهاجر چهارشنبه 17 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 09:18 ق.ظ http://mohammadsadeg.blogfa.com

سلام مهدی جان

خدا حفظ ات کنه که برای جانبازها می نویسی

بازم میام
یا علی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد