روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

آشنایی با اهداف و کارکردهای انحمن جانبازان نخاعی

در گفتگو با آقای حسن ابوطالبی مدیرعامل انجمن 

 

 

آشنایی با اهداف و کارکردهای انحمن جانبازان نخاعی 

 

 

 جناب آقای حسن ابوطالبی مدیرعامل انجمن جانبازان نخاعی ایرانیان در گفتگو با سایت انجمن به تشریح نحوه شکل گیری اهداف و کارکردها و برنامه های آتی پرداختند

 

سئوال : سلام لطفاً خودتان رامعرفی کنید ؟

جواب باسلام من حسن ابوطالبی جانباز قطع نخاع و مدیر انجمن جانبازان نخاعی ایرانیان هستم .


س: امکان دارد بیشتر معرفی کنید ؟ تحصیلات ؟شغل و امثالهم ؟

ج: بنده کارشناس ارشد فقه وحقوق دارم و قریب   14 سال است که  عضو هیأت علمی دا نشکاه هستم .


س: نظر شما درباره ضرورت ایجاد تشکلهای ایثارگری چیست؟

ج: اصل ضرورت وجود تشکلها بدیهی است زیرا در تشکلها تمام پتانسیلها هم سو با هم گشته و نیروی قوی تری بوجود می آورد تا اعضاء یک تشکل را به اهدافشان برساند .

متأسفانه در گذشته ما با دو مشکل برای ایجاد تشکلها روبرو بودیم ، یکی اینکه خودمان به آن بلوغ فکری لازم نرسیده بودیم فلذا هروقت دور هم جمع می شدیم درکوتاه ترین زمان از هم می پاشیدیم.

مشکل دوم هم عدم بلوغ بعضی مسئولین بود که با بوجود آمدن تشکلهای ایثارگری بشدت مقابله می کردند اما خوشبختانه در حال حاظر تا حد زیاد این مشکل از هر دو طرف مرتفع شده و ما میتوانیم به تشکیل تشکلهای ایثارگری امیدوارباشیم .


س: انجمن جانبازان نخاعی چه مدت است که تشکیل شده ؟

ج: جلسات مشورتی با دوستان از اواسط سال 87 شروع شد ونهایتاً در اواخر همین سال پس از تنظیم اساسنامه و سیر مراحل لازم اساسنامه انجمن به تصویب وزارت کشور در آمده و انجمن بصورت سازمان مردم نهاد رسماً ثبت و فعالیت خودش را آغاز کرد .


س: در این مدت چه فعالیتهای داشته اید ؟

ج: فعالیتهای متعددی در این دوره زمانی انجام شده که بنده به چند مورد اشاره می کنم

یکی مشارکت در اصلاح لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران و پیگیری آن ، دیگری مشارکت در حل مسئله سوخت خودرو جانبازان ، سومی تهیه طرح جامع مناسب سازی سفرهای هوایی و ریلی و بین شهری و ارائه آن به مدیریت ایثارگران وزارت راه و ترابری است.


س: درباره اهداف انجمن توضیح بدهید ؟

ج: هدف اصلی ما در اساسنامه حفظ و پاسداری از مبرات ارزشی شهداء و انقلاب مقدس اسلامی است و دراین راستا یکی از اساسی ترین اهداف بررسی روشهای حفظ کرامت جانبازی است .

همچنین دفاع از حقوق جانبازان نخاعی و اهداف انسان دوستانه دیگر که برای اطلاع بیشتر شمارا به مطالعه اساسنامه انجمن ارجاع می دهم .


س: منابع مالی انجمن از کجاست و چه تدبیری برای عدم وابستگی آن اندیشیده اید ؟

ج: قطعاً اولین منبع درآمدی انجمن از حق عضویت اعضاء خواهد بود . البته مادر اساسنامه پیش بینی کرده ایم که کمکهای مالی دیگر را می پذیریم مشروط به آنکه وامدار به هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی نشویم .


س: هیئت مدیره انجمن چند نفر هستند ؟

ج: در هیأت مدیره پنج نفر از دوستان اعضاء اصلی هستند و دو نفر هم به عنوان علی البدل جمعاً 7 نفر هیأت مدیره انجمن را تشکیل می دهند و دونفر دیگر نیز بعنوان بازرس .


س : چرا بنام و مشخصات معرفی نمی کنید ؟

ج: مانعی ندارد صرفاً بدلیل ضیق وقت .


س: نه بفرمائید؟



ج: پنج عضو اصلی علاوه بر خودم برادران غیاثی کارشناس ارشد بعنوان رئیس هیأت مدیره ، آقای اسرافیلی نایب رئیس و آقای مدنی هم با مدرک کارشناسی ارشد حقوق خزانه دار انجمن و جناب آقای شایسته بعنوان مسئول امور استانها و جناب آقایان دکتر آطاهریان و شکرالله وفایی عضو علی البدل هستند .


س: درباره ارتباط گروه پیگیری با انجمن توضیح دهید ، چون گاهی می بینیم تحت عنوان انجمن و گاهی هم تحت عنوان گروه پیگیری فعالیت می کنید ؟

ج: اعضاء گروه پیگیری همان اعضاء انجمن هستند یعنی 9 نفر از 14 نفر اعضاء گروه پیگیری همان اعضاء انجمن و بازرسان را تشکیل می دهند ، اما تفاوت این دو تشکیلات درحیطه فعالیت و روشهای آنست ، گروه پیگیری پیگیر امور جانبازان نخاعی در داخل پیکره بنیاد است و از منابع مالی بنیاد و برای این امور استفاده می کند اما انجمن محدوده فعالیتش تمام دستگاههاو موسسات وسازمانهاست و بعنوان یک شخصیت حقوقی مستقل عمل می کند ، و فی الواقع گروه پیگیری واحدی از انجمن است کهبه منظور همکاری و تعامل با بنیاد مامور پیگیری امور جانبازان نخاعی در بنیاد است .

س: چه ضرورتی داشت که این دو تشکل اینگونه به هم پیوند بخورد ؟

ج: همانطور که عرض کردم در گذشته مسئولین بیناد موافق تشکلهای ایثارگری نبودند اما در زمان آقای دکتر دهقان این فضاء بوجود آمد و خود ایشان اصرار داشت که دوستان دور هم جمع بشوند ، در نتیجه تعدادی از جانبازان که دغدغه مسائل مربوط به صنف خودشان راداشتند تحت عنوان گروه پیگیری جمع شدند اما کم کم این ذهنیت بوجود آمد که چه بسا با تغییر مدیریت در بیناد و یا تحولات دیگر گروه پیگیری را جمع کنند لذا تصمیم گرفتیم که انجمن را بصورت یک نهاد مستقل و در قالب O ، G ، N   به ثبت برسانیم تا تحولات مدیریتی نتواند در بقای آن تاثیر بگذارد . وما در حال حاظر گروه پیگیری را زیر مجموعه انجمن جانبازان می دانیم .


س: درباره فعالیتهای گروه پیگیری توضیح دهید ؟

ج: در این خصوص توصیه می کنم از برادر عزیز مان آقای اسرافیلی دبیر گروه پیگیری سئوال کنید.


س: چه کسانی می توانند عضو انجمن شوند ؟

ج: ما دو نوع عضویت داریم یکی رسمی که علاوه بر شرایط تمام اساسنامه بایستی فرد از جانبازان نخاعی باشد ، دیگری غیر رسمی که فرد تنها لازم است از شروط عمومی اساسنامه برخوردار باشد . لذا غیر جانبازان می توانند بعنوان عضو غیر رسمی تلقی شوند .


س: نحوه عضو گیری چگونه است ؟

ج: ما فرمهای عضویت را در سایت انجمن به نشانی   www.janbazan.net   درج کردیم و همچنین برای حدود 350نفر از جانبازان تهران از 430 نفر جانباز از طریق پست ارسال کردیم . دوستان می توانند با تکمیل فرم وارسال مدارک لازم به عضویت انجمن در آیند .


س: برای جانبازان نخاعی استانها در رابطه با انجمن چه طرحی دارید ؟

ج: ما بنا داریم اولین مجمع عمومی را بزودی برگزار نمائیم ، زیرا بنا بر قوانین وزارت کشور هیئت مدیره کنونی در حقیقت هیات موسس است که می تواند دربار اول خودش ر ابعنوان هیأت مدیره انتخاب نماید ، اما در مجمع عمومی انتخابات مجدد برگزار می شود . اینرا عرض کردم که اضافه کنم پیشنهاد ما اینستکه دوستان جانباز نخاعی در استانها در عین حفظ استقلال تشکلهای خود خودشان رابصورت شعبات انجمن جانبازان تهران قلمداد کنند و بصورت اقماری عمل نمایند تا بتوانیم یک تشکل گسترده و کشوری داشته باشیم ودر نهایت از قدرت و پتانسیل بیشتری برای رسیدن به اهداف استفاده نماییم .


س: تا کنون چه تعدادی به عضویت انجمن درآمدند؟

ج: از طرق مختلف که به عضوگیری اقدام شده تا کنون در سطح کشور قریب 200 نفر اعلام آمادگی برای عضویت کرده اند .


س:درباره مجلس ایثارگری توضیح بدهید .
ج: ما مجلس ایثارگران را مجلسی مقدماتی و با کارکرد موسسان می دانیم تا از آن طریق جامعه ایثارگری بتوان به یک مجلس معتبر و متشکل از نمایندگان واقعی ایثارگران دست یافت و دراین خصوص ما به زودی طرح و نظر جامع خود را درباره ساز وکار و نحوه تداوم فعالیت مجلس ایثارگران به مسئولین محترم ارائه خواهیم کرد .


س: در این مدت فعالیت های اصلی شما چه بوده است ؟

ج: فعالیتهای انجمن و کارهای انجام شده در سه زمینه قابل طرح و ارائه است .


1 فعالیت سازمان سازی بدین معنا که مثل همه تشکل های اولیه هیأت مدیره موظف است ضمن پیگیری اموری مثل تهیه مکان و امکانات اداری لازم و تامین منابع مالی اقدام به عضو گیری وتشکیل مجمع عمومی سالانه و برگزاری انتخابات هیأت مدیره جدید نماید که بخشی از فعالیتهای بنده و سایر دوستان معطوف به همین امر بوده که هنوز هم ادامه دارد یعنی از سویی  پیگیری و مکاتبات متعددی برای تهیه جا و منابع مالی داسته ایم که تا اندازه ای در زمینه مکان به نتیجه رسیدیم لکن و در زمینه های مالی نتیجه رضا یت بخشی حاصل نشده و از سوی دیگر با فراخوان عمومی در سایت انجمن اقدام به عضو گیری کرده و همچنین در تهران نیز با ارسال دعوتنامه و فرم عضویت از سایر عزیزان جانباز نخاعی دعوت به عمل آورده ایم که در حال حاضر مشغول جمع آوری وثبت آنها هستیم که امیدواریم این مرحله نیز با مساعدت و همکاری سایر جانبازان نخاعی عزیز با موفقیت به اتمام برسد و بزودی اولین مجمع عمومی برگزار گردد.



2- فعالیتهای دیگر در قالب گروه پیگیری جانبازان نخاعی بوده که مسئول  پیگیری مشکلات جانبازان نخاعی و گاهاً سایر ایثارگران در بنیاد شهید و در سطوح مختلف می باشد که دوستان در این زمینه تلاش وافری داشته اند و برای بیان جزئیات بیشتر بهتر است به دبیر محترم گروه پیگیری برادر عزیز آقای اسرافیلی مراجعه کنید .


3- دسته سوم فعالیتهای انجمن تلاش و فعالیت جهت پیگیری مشکلات و نیازهای جانبازان نخاعی در سایر وزارت خانه سازمان ها و موسسات می باشد که بعنوان نمونه می توان به طرح پیگیری سوخت خودرو جانبازان که منجر به تخصیص سهمیه وکارت ویژه سوخت گردید و نیز تهیه طرح جامع مناسب سازی پایانه ها و وسایل حمل ونقل ریلی وبین شهری و ارائه آن به مدیریت ایثارگران وزارت راه که در حال پیگیری است  و بر کزاری جلساتی با مسئولین هواپیمایی و شرکت های مربوطه و مسئولین فرودگاه بین المللی امام خمینی ( ره) داشته ایم که  انشاا. . .  امیدورایم  نتیجه مورد نظر حاصل شود .

از دیگرفعالیتهای انجمن طرح مشکلات عزیزان جانباز سپاهی و بسیجی با مدیران مربوطه در سپاه مشارکت با سپاه در برگزاری اولین دوره اردو راهیان نور جانبازان نخاعی در فروردین ماه هشتادونه و مشارکت در برگزاری اردوی تفریحی جانبازان نخاعی در زیبا کنار رشت که سعی شد کسانی که کمتر امکان سفر دارند حضور داشته باشند .

برگزاری اجتماع اعتراض آمیز به تجاوز رژیم صهیو نیستی به غزه و مردم مظلوم فلسطین با سایر گروه های جانبازی و سازمانهای مردم نهاد معلولین که برای اولین بار یک ابتکار و تجربه جدیدی از مشارکت جانبازان و معلولین محسوب می شود .

برگزاری و مشارکت اولین راهپیمایی منسجم جانبازان نخاعی و سایر گروه ها و سازمان های مردم نهاد جانبازی در روز 22 بهمن ماه هشتاد ونه و فعالیتهای دیگری که با توجه به ضیق وقت و عدم حصول نتیجه در بعضی موارد از بیان آن چشم پوشی می کنیم.

 ولی در نهایت به سایر برادران عزیز جانباز نخاعی عرض می کنیم این میدان فرصتی است که به لطف خدا و مساعدت برخی مسئولین و بخصوص پایداری جمع قلیلی از دوستان جانباز شما فراهم آمده است حال این گوی و این میدان

نظرات 4 + ارسال نظر
حسین یکشنبه 23 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 11:07 ب.ظ http://www.akslar.com

سلام . مطالب وبلاگتون بسیار جالب بود . خوشحال میشم از سایت من هم دیدن کنین . در ضمن اگه براتون مشکلی نیست خیلی خوشحال میشم من رو با نام "برترین سایت عکس" لینک کنین

مجیدحسینی درخشان جانباز ۷۰درصد یکشنبه 30 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 03:36 ب.ظ

سلام تشگیل شورا کارخیلی خوبی است همه جانبازان درهر مشکلی یکی میشوند وبعتر است این کاروتجربه درمورد تمام جانبازان ۷۰درصد اجراعی کنیم انشاالا به امید ان روز

پارسا دوشنبه 31 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 08:29 ق.ظ

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت خادمان ایثارگران که خود از جانبازان شاخص و نمونه کشوری هستند .
خدا قوتتان بدهد و انشاالله شاهد استقلال این طلیعه داران خون و شهادت باشیم به زودی

مردانی روباه صفت شنبه 5 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 12:51 ق.ظ http://mardanirobahsfat.persianblog.ir

من شیفته ی علی شدم شیدا نیز

پنهان همه جا گفته ام و پیدا نیز

این پایه مرا بس است و بالاترازین

امروز طلب نمی کنم فردا نیز

ولادت باسعادت مولی الموحدین امیرالمومنین برحضرت مهدی منتظر(ع)

وشیعیان وارسته به حق ایشان وبردوستاران واقعی حضرتش مب

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد