روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

خدمت به معلولان جنگی در دیگر کشورها

سلسله گزارشهای خبرگزاری مهر :

 

خدمت به معلولان جنگی در دیگر کشورها

 

کشور چین: خدمت به معلولان جنگ راهی برای حمایت از دفاع ملی است
مؤسسات رفاه اجتماعی چین اعم از تولیدی و تجاری سعی دارند با مشارکت انجمنها، دولت و مردم، رفاه اجتماعی معلولان را فراهم نماید. دولت چین یک خط مشی حمایتی و پشتیبانی در این خصوص دارد؛ به این شرح که مؤسساتی که بیش از 35 درصد نیروی کار آنان را کارکنان معلول تشکیل دهد مشمول مالیات بر درآمد نخواهند شد.
همچنین اگر نیروی کار معلول این مؤسسات از 50 درصد کارکنان آنان تجاوز کند از پرداخت مالیات بر تولید و مالیات ارزش افزوده معاف می شوند. بانکهای به خصوصی اینگونه مؤسسات را به طور فعال تحت پوشش حمایتهای اعتباری خود قرار می دهند و طرحهای تکنولوژیک این مؤسسات که جنبه نوآوری داشته باشد نیز مورد حمایت دولت و ایالات محلی ذیربط قرار خواهند گرفت.
کشور کروواسی : بهره مندی خارجیان از خدمات مربوط به بازماندگان جنگ

این شهروندان از حق تحصیل مستقیم در مدارس و دانشگاههای کشور کرواسی برخوردارند. حتی دولت صندوقی جهت تأمین هزینه های بورسیه این افراد تأسیس نموده که استفاده این افراد از بورسیه به تعیین وزارت علوم و تکنولوژی و وزارت دفاع کرواسی بستگی دارد. علاوه بر اولویت در دریافت خوابگاه، این افراد کتب درسی خود را رایگان دریافت می کنند.

تسهیلات رفاهی و اجتماعی

دولت کرواسی در جهت ارائه خدمات رفاهی به قربانیان و آسیب دیدگان جنگی برنامه ها و طرحهای مختلفی را به اجرا گذاشته است. به طور مثال در خصوص وسایل نقلیه، وزارت دفاع هر 7 سال یکبار به معلولانی که دارای صد درصد نقص عضو هستند خودرو هدیه می دهد و دیگر افراد معلول جنگ نیز حق وارد کردن خودرو بدون پرداخت عوارض گمرکی و مالیات دارند.

رزمندگان کروات متناسب با میزان حضور در جبهه از تخفیف مالیات و عوارض گمرکی برخوردارند. همچنین خانواده این افراد می توانند یکبار بدون پرداخت عوارض گمرکی و مالیاتهای دیگر خودرو وارد کنند.

کشور فرانسه

در فرانسه سربازان و رزمندگان سابق مستمری از کارافتادگی دریافت می کنند و چنانچه یکی از این افراد فوت کند به بازماندگان حقوقی وی(همسر، فرزندان یا پدر و مادر) مستمری پرداخت می شود.

همچنین برای رزمندگان سابق نشانه ها و امتیازهایی چون عنوان"قدرشناسی ملت" و "کارت رزمندگی" در نظر گرفته شده که این کارت به آنان امکان می دهد تا پس از 65 سالگی از مستمری بازنشستگی و از کارافتادگی برخوردار شوند و با مساعدت دولت در نظام سود از تعاون مشارکت کنند.
برای انتقال معلولان در فرانسه وسایل ویژه حمل و نقل وجود دارد که هزینه آن توسط بیمه پرداخت می شود. همچنین معلولان جنگی 25 تا 45 درصد از تخفیف 50 درصدی بلیط  قطار برخوردارند و در صورتی که معلولیت فرد تا 85 درصد باشد از بلیط رایگان و همراه وی از 25 درصد تخفیف بهره مند می شود. حتی این افراد در نشستن داخل اتوبوس یا مترو از اولویت برخوردارند به جهت اینکه پشت کارت کسانی که ایستادن برایشان مضر است علامت گذاری شده است.

ایجاد گذرگاه مناسب برای تردد معلولین جنگی در معماری شهر لحاظ شده است و کلیه معلولان برای رفت و آمد در تمام مراکز دولتی و خصوصی نگرانی نخواهند داشت و در بخشهایی چون ساختمان سازی یا اشتغال رزمندگان سابق می توان گفت وزارتخانه های مربوطه (وزارت شهرسازی و کار) بر اجرای قوانین در حوزه خود نظارت دارند و رزمندگان در تمام وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی در مسائلی چون استخدام، کارآموزی، آموزش حین خدمت و… در اولویت هستند.

کشور روسیه:

به لحاظ قوانین آموزشی روسیه، مجروحان و شرکت کنندگان درجنگ، بدون آزمون در دانشگاه و آموزشگاههای فنی دولتی پذیرفته می شوند. این افراد می توانند در کلاس حرفه های مختلف به صورت رایگان شرکت کرده و در تمام دوره کارآموزی در محل کار و در کلاس ارتقا مهارت کار با حفظ صد در صد حقوق، آموزش بینند وهزینه تحصیلی خود را از طرف دولت فدراسیون روسیه دریافت کنند.

همچنین به گروهی از معلولان جهت رفت و آمد، وسایل نقلیه داده می شود و به مجروحانی که مشکلات بینایی دارند و یا کسانی که معلولیت از دو دست دارند تا زمانی که در قید حیات هستند وسیله نقلیه رایگان داده شده که نوع وسیله نقلیه و مدت استفاده از آن از طرف دولت فدراسیون روسیه تعیین می گردد و اگر خود معلول نمی تواند رانندگی کند می تواند حق رانندگی را به یکی از افرادی که با آن زندگی می کند بدهد. در صورتی که خود معلول بخواهد می تواند به جای وسیله نقلیه، هزینه رفت و آمد خود را از دولت دریافت کند.

به معلولانی که وسیله نقلیه رایگان داده شده است و یا با وام آن را خریده اند و همچنین معلولانی که وسیله نقلیه را به طور کامل دریافت کرده اند، کمک هزینه بنزین، تعمیرات، لوازم یدکی و... پرداخت می شود. همچنین معلول جنگ و یا کسی که معلول جنگ گروه 1 را همراهی می کند، می تواند از وسایل نقلیه درون شهری و برون شهری -غیر از تاکسی- راه آهن و وسایل حمل و نقل آبی در اطراف شهر به صورت رایگان استفاده کند. همچنین معلولان سالی یکبار می توانند به طور رایگان از راه آهن، هواپیما، کشتی یا اتوبوس بین شهری استفاده کنند و بلیط شخص همراه معلول 50 درصد تخفیف دارد.

 

کشور کره جنوبی:

ر اساس قوانین کشور کره جنوبی، نشان شایستگی ملی بالاترین نشان افتخاری است که دولت کره به ایثارگران ملی این کشور اعطا می کند که به موجب آن این افراد دارای یکسری حقوق و امکانات خاص رفاهی، آموزشی، بهداشتی و درمانی و... خواهند بود. در نظر مردم و دولت کره فداکاری این افراد بالاترین نمونه از میهن پرستی است که حیات اجتماعی و اقتصادی این کشور را تضمین می کند بنابراین یکی از آرمانهای اساسی و زیربنایی در اعطای نشان شایستگی ملی پرداخت کامل غرامت به افتخار آفرینان ملت است.
کمکهای آموزشی به فرزندان جانباختگان و معلولان جنگ کشور کره در سال1961آغاز شد که اکنون به صورت کمک هزینه، شهریه تحصیلی و بورسیه به دانشجویان پرداخت می شود. ایثارگران ملی، همسران و فرزندان آنان از پرداخت شهریه ورودی و سایر هزینه ها در مقاطع تحصیلی (دبیرستان و دانشگاه) معاف هستند و کسانی که صلاحیت ورود به مقطع دبیرستان و یا مقطع بالاتر را دارند و نمره قبولی دانشکده های فنی و سایر دانشکده ها، دانشگاههای خارج از کشور کره را به دست آورند از هزینه و بورس تحصیلی برخوردار خواهند بود و فرزندانی که در مراکز اعطای نشان شایستگی ملی نگهداری می شوند می توانند از این امکانات بهره گیرند.
از نکات جالب این گزارش این است که دولت کره جنوبی علاوه بر ایجاد بنگاههای عام المنفعه با سرمایه گذاریهای شرکتهای بزرگ تجاری جهت رفاه حال ایثارگران ملی اقدام به احداث دهکده های ایثارگران نموده است. این دهکده ها که نوعی انجمن امور خیریه است، به منظور اسکان و توانبخشی جسمی و استقلال اقتصادی جانبازان از کار افتاده(نابینا،فلج نخاعی و...) در سال 1962تأسیس شد.

 

کشور کانادا:

 

دولت کانادا ضمن برگزاری برنامه های یادبود برای ایثارگران و قربانیان جنگ در جهت اعطای نشان شایستگی به شرکت کنندگان در جنگهای اول و دوم جهانی و آذین بندی میادین عمومی کشور هنگام مراسم و جشنها، در حمایتهای مالی و رفاهی نیز گامهای مؤثری برداشته است.
اسکان رایگان مدافعان میهن در اراضی سلطنتی یا استانی با توافق استانها در املاک سلطنتی، ارائه وام مسکن به مدافعین واجد شرایط، اعطای زمین معوض به آنهایی که محل اسکان آنان باید تغییر کند، واگذاری زمین متناسب با تعداد افراد خانواده و مساعدتهای اقتصادی و تخصصی در طول ساخت مسکن، واگذاری خانه های اجاره ای با قیمت پایین، پروژه های احداث مسکن ارزان قیمت استیجاری، ارتباط و همکاری با اتحادیه اسکان کانادا و امور مدافعان در مورد اجاره به شرط تملک، ساخت منازل مسکونی متناسب با وضعیت روحی و جسمی مجروحان جنگی را می توان نمونه های اقدامات این کشور در بخش مسکن برشمرد.
در خصوص بیمه آسیب دیدگان جنگی در کشور کانادا طرح بیمه عمر، آتش سوزی، ورشکستگی و…توسط کانون مذکور انجام می پذیرد. حتی در قوانین مالی کشور کانادا نسبت به اخذ مالیات از مدافعان میهن دستورالعمل بخشودگی یا تخفیف در نظر گرفته شده است.
براساس قوانین کشور کانادا و به منظور قدردانی از رشادت رزمندگان بازنشسته و ایثارگر کانادایی- حتی رزمندگان جنگ جهانی دوم- مستمری سالیانه علاوه بر اهدای جوایز و پاداش، تعلق می گیرد، حتی مستمری بگیران خارجی یا مقیم سایر کشورها نیز از این قانون مستثنی نیستند.
ارائه تجهیزات و وسایل معلولان حتی اقلام جزئی، تأمین اقامتگاه برای افراد واجد شرایط دریافت خدمات درمانی، قرارداد با دانشگاهها و مراکز پزشکی، بیمه درمانی، ارائه سرویسهای دارویی، ارائه پروتزهای مصنوعی، پرداخت هزینه های درمان مجروحان و معلولان جنگ، گوشه ای از اقدامات دولت کانادا در امور رفاهی و خدمات درمانی و بهداشتی به آسیب دیدگان جنگی است
برای خواندن متن کامل این گزارشها روی لینک ها کلیک کنید

نظرات 6 + ارسال نظر
محمد یکشنبه 27 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 12:17 ب.ظ http://kuchehayebaran.blogfa.com/

آخه تو با این وضعیتی که داری به چه دردی میخوری . دو تا پات که قطع شده . یه دست هم که نداری . بعد هی میگی من هستم . حالا با این احوالاتت به درد کجای این مملکت میخوری؟

با خنده گفت : به جای یه کیسه شن برای سنگر که میتونند ازم استفاده کنند.
---------------------------------
بیانی متفاوت از مردمانی متفاوت

ali4470 یکشنبه 27 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 07:14 ب.ظ

ابراز تأسف مشاور رئیس جمهوردرباره غفلت از توانمندی جانبازان

فاش نیوز - مشاور رئیس جمهور در امور ایثارگران از اینکه جامعه نتوانسته است بستر مناسب را برای حضور جانبازان فراهم کنداظهارتاسف کرد. مجتبی رحماندوست در گفت‌وگو با خبرنگار ایثار و شهادت باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص نقش و جایگاه جانبازان اظهار داشت: یکی از اصولی که حضرت امام (ره) به آن معتقد بودند این بود که جانبازان را رهبران این انقلاب می‌دانستند لذا اگر بسیاری از جانبازان پتانسیل رهبری را در سطح عالی نظام نداشته باشند، در سطوح پایین‌تر به خوبی دارا هستند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر جانبازان با حضور در جنگ و دادن بخشی از سلامتی، یک بار امتحان خود را پس داده‌اند بنابراین قابل اعتماد‌ترین افراد کشور در سپردن مسئولیت‌ها کسانی هستند که تا پای جان امتحان خود را پس داده‌اند؛ علاوه بر این آمادگی جانبازان و ایثارگران برای فداکاری همواره بیشتر است چون کسی که یک دستش را در راه خدا داده است، اهدای دست دیگر برایش آسان‌تر است تا انسانی که تاکنون هیچگاه بذل جان نکرده است.
رحماندوست در ادامه اظهار داشت: جانبازان علی‌رغم وضع جسمانی که دارند مانند یک انرژی ذخیره شده‌اند که قابلیت توزیع و انفجار برای اداره کارهای بزرگ را دارند که نمونه آن را در سطوح مختلف کشور مشاهده کرده‌ایم.
مشاور رئیس جمهور در امور ایثارگران با بیان این که میزان جانبازان دارای تحصیلات تکمیلی، فوق لیسانس و دکترا بسیار است، تصریح کرد: اگر پیش روی جانبازان فضای کاری باز شود و اعتمادی که نظام به ایثارگران و جانبازان دارد به آنها نشان داده شود و دست آنها باز باشد، زمینه مدیریت را در سطوح بالا دارند.
رحماندوست با بیان این که جامعه نتوانسته است بستر مناسب را برای حضور جانبازان فراهم کند، اظهار داشت: متأسفانه هنوز متولی واحدی برای سامان دادن و بهینه‌کردن توانمندی جانبازان ایجاد نشده است. وی افزود: فضاهای اجرایی، قضایی و اقتصاد آزاد هر یک، متولی واحدی دارند اما اینکه مغز متفکر واحد و دلسوز و آگاهی که تمام هم و غم خود را صرف ارتقای مدیریتی جانبازان در کشور کند، وجود ندارد؛ البته اخیراً حرکت‌ها خوبی از سوی معاون منابع انسانی ریاست جمهوری شروع شده است که امیدوارم در آینده ثمر بدهد.

علی جانباز ۷۰٪ دوشنبه 28 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 03:17 ق.ظ

اما در فرهنگ مدیران نظام ایران، جانباز جیگری است که هنوز خوب کباب نشده است.
همین نگاه منفی اثرات خودش را بر مردم هم نهاده است.
ما که با خدا معامله کردیم. انشاءالله خودش قبول کند و در سختیها به ما پایداری بدهد
همه هم باید بدانند که با این بی‌حرمتیها از دفاع و ایثار جانمان در راه اسلام، ولایت و ایران، کوتاه نمی‌آییم.
اما مسئولان هم در این دنیا و هم در آخرت، باید جواب بدهند که با این کارشان ارزش ایثار و ایثارگران را در نظر مردم پایین آوردند.

ali4470 سه‌شنبه 29 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 05:43 ب.ظ

سخنی درباب یکی ازبند های مصوبه جدید خودرو جانبازان

جانباز 70٪ - غرض از این مزاحمت من، تذکری راجع به اضافه شدن قید «عدم امکان برخورداری از سایر مزایا و تسهیلات مربوط به خودرو جانبازان در آینده» در بند «الف» این اصلاحیه (نسبت به مصوبه 7/11/1387) و ابعاد و پیامدهای احتمالی آن است. البته با اضافه کردن این نکته که در تماسی با یکی از دوستان ـ که در بنیاد. مسئولیتی هم دارد ـ دیدم برداشت بنده درست بوده و بنیاد و دولت محترم، بنای این را دارند که با این مصوبه، تکلیف خودشان دربارة خودرو جانبازان، تمام شده بدانند.

این را خدمت شما برادران عزیز عرض کنم که بنده، نه خود را طلبکار نظام می‌دانم و نه نظام را مدیون خود. از برخوردهای نامناسب و شکنندة بنیاد هم آنقدر لطمه خورده‌ام که شاید چند سال بگذرد و چه بشود که پایم را آنجا بگذارم. یعنی، حقیقتاً تا آنجا که توانسته‌ام عطایش را به لقایش بخشیده‌ام. ویلچری هم نیستم که نیاز صد در صدی به خودرو داشته باشم. داشتن خودرو هم در وضعیت اقتصادی موجود و برای امثال من و ما، اگر ضرر مسلم نباشد، نفع عقلانی‌ای ندارد که بخواهم گریبانم را برایش چاک دهم. بخصوص با خودرویی با این مبلغ و با این وضع معیشتی جانبازان (که البته با نگاهی کاملاً محبت‌آمیز ؟؟؟!!!) حقیقتاً دارد به آنان انداخته می‌شود (از بی‌ادبی‌ام عذر می‌خواهم). اما نمی‌دانم این دوگانگی‌ها را چگونه می‌توان تحلیل کرد. این سؤال به ذهنم می‌آید که آیا این دولت محترم هم ـ که بر دوش معرفت این مردم رنج کشیده، کشاکش فتنه را سپری کرده است ـ هنوز در نیافته است که زیردستانش می‌فهمند.

من اعتقاد دارم که امثال آقای کروبی دارند چوب ضرباتی را می‌خورند که با ندانم‌کاری‌های خود ـ اگر نگوییم خیانتها ـ بر پیکره خانوادة ایثارگران این نظام مقدس اسلامی و ارزش ایثار و ایثارگری وارد کرده‌اند. لذا خواهشم از شما برادران این است که به مسئولان محترم بنیاد شهید و بقیة دست‌اندرکاران و تصمیم‌گیران دربارة اقشار ایثارگر، این را از باب دستور قرآنی «تذکر به مؤمن» یادآوری کنید که خدا پسرخالة کسی نیست. خانوادة ایثارگران، دنیاطلب و طلبکار از نظام نیستند. اما تکریم و ترویج ارزش ایثار و ایثارگری از وظایف مهم، مسلم و اولیة این نظام است که هم خود را وامدار اسلام می‌داند که بنایش بر ایثار است و هم هستی خود را از ایثارگری‌های ایثارگران دارد. پس به‌عنوان کمترین ادای وظیفه در برابر این حق الله و حق الناس، دست کم، با فکر و مطالعه تصمیم بگیرند و این دوشهای خسته و بالهای شکسته را با ندانم‌کاری‌های خود، خسته‌تر و شکسته‌تر نکنند. لذا بنده به‌عنوان کمترین و بی‌‌حق‌ترین عضو و به‌عنوان کمترین ادای تکلیف از شما پیام‌رسانان ارجمند این خانواده می‌خواهم این پیام را به مسئولان محترم نظام (که صمیمانه و برادرانه دوستشان دارم) برسانید که در صورت کوتاهی‌شان از این حق ـ که کمترین ضمانت اجرای دفاع از حرمت معنوی این خانواده است ـ از آنان نخواهم گذشت و سر پل صراط به انتظارشان خواهم ماند.

ali4470 سه‌شنبه 29 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 05:45 ب.ظ

یک نماینده مجلس درروزجانبازبه جانباز دفاع مقدس اخطارداد

یک نماینده مجلس درروزجانباز

به جانباز دفاع مقدس اخطارداد!



فاش نیوز - یک نماینده مجلس انتقاد خیرخواهانه یک جانباز سرشناس دفاع مقدس را که به مناسبت روز جانباز مهمان مجلس بود نیز برنتافت وبا در زیرسوال بردن مجلس دانستن آن اخطار آئین نامه ای صادر کرد.

به گزارش کیهان,مجتبی شاکری جانباز دوران دفاع مقدس دیروز با حضور در مجلس طی سخنانی ضمن اشاره به فتنه 88 و عملکرد مجلس در این باره خطاب به نمایندگان گفت: ما بیشتر از اینها از شما انتظار داشتیم.
این رزمنده دفاع مقدس که از ناحیه دو چشم و دو دست جانباز است و به مناسبت مراسم تقدیر از جانبازان در صحن علنی حضور یافته بود، اظهار دا شت: امروز سخن گفتن از ایثار یعنی سخن گفتن از جان مایه ارزش هایی که امام (ره) برای ما به ارمغان آورده اند. دشمنان ما امروز عمق استراتژیک ما که همان ایثار است را نشانه رفته اند که ما باید در برابر آنها هوشیار و بیدار باشیم.
شاکری افزود: امروز آنچه که فتنه را تئوریزه می کند اندیشه اومانیسمی است که باید ریشه آن را در نهضت تولید علم به چالش کشید.
وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: پس از اعلام نتایج انتخابات ما بیشتر از شما انتظار داشتیم و لذا باید درس ها و عبرت های بزرگ را مدنظر داشته باشیم. خانواده شهدا و ایثارگران به مجلس چشم دوخته اند تا اندیشه بلند امام در تمام مصوبه های آنها ظهور و بروز یابد.
این سخنان شاکری، باعث عصبانیت کواکبیان نماینده اقلیتی سمنان شد.
وی در تذکری آئین نامه ای مدعی شد با سخنان شاکری مجلس زیر سوال رفت.

گفتنی است برادرعزیز آقای "مجتبی شاکری ،جانباز 70درصد دوچشم نابینا ودودست قطع دفاع مقدس کهتصویر خبر نیز متعلق به ایشان است از جانبازان نخبه وفرهیخته واستاد دانشگاه و پژوهشگر مسایل اجتماعی است.

کسانی که درماه های اخیر ودرایام فتنه حتی برای برهم زنندگان امنیت جامعه و ضدانقلابیون حق آزادی بیان و فتنه گری قائل بودند چطور خود را به مثابه تمام مجلس قلمداد می کنند و به خود اجازه می دهند کوچکترین گلایه جانبازی را که تمام وجود خود را نثار این انقلاب کرده و درحالی که میهمان مجلس هم بوده اهانت به مجلس بدانند و با شدید ترین وجه نسبت به او اعتراض کنند.

اینطور افراد که درمقابل کسانی که در ماه های گذشته مرتکب جنایت های جبران ناپذیرعلیه انقلاب ونظام وجامعه شده اندولی فضا را برای بهترین فرزندان این امت تنگ می کنند وجو خفقان ایجاد می کنندباید بدانند فاش نیوز رسالت خود را درقبال مظلومیت های ایثارگران انقلاب اسلامی ایفا خواهد کرد.انشاالله

با تشکر از سرور گرام حاج علی آقا

مخلص جانبازان شنبه 11 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 08:48 ق.ظ

ما افتخار می کنیم به جانبازهای عزیز کشورمون که با وجود تمام کمبود ها و مشکلات سر آرمان هاشون ایستادن.
خدا حفظتون کنه برای ما نسل سومی ها....
مرد واقعی شما هستین...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد