روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

ورزش جانبازان و معلولان را دریابید

ورزش جانبازان و معلولان را دریابید



جام جم آنلاین: ورزش بی‌حاشیه جانبازان و معلولان نیز این روزها گرفتار معضل بی‌پولی شده است تا جایی که محمود خسروی وفا رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان و همچنین رئیس کمیته پارالمپیک کشورمان نیز لب به گلایه گشوده و از عدم ابلاغ بموقع بودجه تخصیصی این فدراسیون ابراز ناراحتی می‌کند.



البته مسوولان سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک که در راس پیکان انتقادها قرار دارند هر کدام به نوعی نوید پرداخت اعتبارات را در آینده‌ای نزدیک می‌دهند، نویدی که بیشتر به نوشدارو می‌ماند و تاخیرش جز آفتی جبران‌ناپذیر، حاصلی نخواهد داشت و برای امسال که سالی سرنوشت‌ساز برای ورزش ایران است روزهای خوبی را به ارمغان نخواهد آورد.


خسروی وفا که معمولا ترجیح می‌دهد کمتر صحبت کند، این بار با لحنی منتقدانه و البته همراه با دلخوری بسیار اینطور لب به سخن می‌گشاید: «فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان از سال گذشته تاکنون موفق به پرداخت حقوق ورزشکاران و 30 مربی خود نشده، این موضوع مشکلات مهمی در روند توسعه و رشد ورزش معلولان کشور ایجاد کرده است. جدای از اینها فدراسیون بدهکاری زیادی به بخش‌های دولتی و خصوصی دارد و شاید گفتنش درست نباشد ولی از دست طلبکارها فراری هستم. این موضوع اصلا در شان یک رئیس فدراسیون نیست و باید هر چه زودتر مسوولان ورزش چاره‌ای برای آن بیندیشند.»

وی با اشاره به این‌که فدراسیون جانبازان و معلولان با کسب 50 مدال از میادین مختلف در 3 ماهه اخیر، باید بیشتر از اینها مورد توجه قرار بگیرد اضافه می‌کند: «با این اوضاع نابسامان نمی‌توانیم روی برنامه‌ریزی‌هایی که برای موفقیت در مسابقات انجام داده‌ایم مانور کنیم و این معضل به نوعی ما را از رسیدن به اهدافمان دور کرده است. با این شرایط نمی‌توان انتظار داشت که کارها بخوبی انجام شود زیرا نظارت و ارزیابی یکی از عوامل مهم مدیریت است و با کمبود بودجه‌ای که در حال حاضر با آن دست به گریبان هستیم این دو مقوله مهم معنا و مفهوم خود را از دست می‌دهد.»

خسروی وفا با بیان این‌که اهم بودجه ورزش کشور از طریق سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک تامین می‌شود، می‌افزاید: «ناهماهنگی بین این دو نهاد ورزشی باعث این مشکلات شده است و اگر آنان با یکدیگر هماهنگ نشوند، چالش‌های فراروی ورزش دو چندان می‌شود. سازمان تربیت‌بدنی و کمیته ملی المپیک مکمل یکدیگر هستند و نمی‌توان در مشکلات پدید آمده یکی از این دو را مقصر دانست.»

رئیس کمیته ملی پارالمپیک تاکید می‌کند: «اگر سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک با هم هماهنگ شوند، قطعا الگوی مناسبی برای آینده ورزش ایران بوجود خواهد آمد و نتیجه آن نیز جز افتخارآفرینی ورزشکاران در میادین جهانی و بین‌المللی چیز دیگری نخواهد بود. ما بازی‌های آسیایی گوانگجو را پیش رو داریم، در این بازی‌ها کشورهای مختلف اعتبار و آبروی ورزش خود را به نمایش می‌گذارند و ما نیز باید تلاش کنیم تا حرفی برای گفتن داشته باشیم، در غیر این‌صورت مدعیان مجال مدال‌آوری به ما نخواهند داد.»

خسروی وفا با اشاره به 3 رویداد مهم حوزه ورزش جانبازان در سال جاری، اعم از مسابقات والیبال نشسته قهرمانی جهان، مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی2010 گوانگجو، می‌افزاید: «ورزش جانبازان و معلولان همیشه افتخارآفرین بوده و از تمامی میادین دست پر خارج شده است. در حال حاضر نیز حفظ و ارتقای جایگاه ایران در بازی‌های آسیایی، دغدغه اصلی کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان است که در صورت برطرف نشدن مشکلات مالی، آسیب‌های وارده غیرقابل جبران خواهد بود.»

وی با ابراز امیدواری برای حل مشکلات و چالش‌های مالی، می‌گوید: «اگر پاسخ طلبکاران را زودتر بدهیم، ظرف چند ماه آینده می‌توانیم آماده اعزام به مسابقات پیش رو شویم. همین الان هم برای آغاز اردوها دیر است و این موضوع نگرانی ما را دو چندان کرده است، اما به هر حال فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان در نظر دارد در اولین حضور خود در بازی‌های آسیایی پرقدرت ظاهر شده و مدال‌های خوشرنگی را برای کشور به ارمغان بیاورد.»

با اندکی تامل در می‌یابیم که نگرانی محمود خسروی وفا از احتمال اولین ناکامی تیم ملی جانبازان و معلولان کشورمان آن‌هم در نخستین حضور در بازی‌های آسیایی پربیراه نیست. شاید به نظر برخی‌ها تیمی که همیشه مدال آوری کرده این بار هم می‌تواند بر سکوی افتخارجای گرفته و با چنگ و دندان مقامی برای خود دست و پا کند، اما با کمی تامل می‌توان به این حقیقت رسید که تمرینات جانبازان و معلولان را نمی‌توان در شرایط عادی برگزار کرد. آنان نیازمند لوازم و تجهیزات تخصصی هستند و بعضا از رژیم غذایی و دارویی خاصی پیروی می‌کنند که تمامی اینها هزینه‌های بالایی را دربرمی‌گیرد و لازمه توجه خاص مسوولان سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک است. این در حالی است که فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان از ابتدای سال بودجه‌ای دریافت نکرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد