روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

چگونگی تکریم از رزمندگان و ایثارگران جنگ در سایر ملل - آمریکا

همه کشورها در تاریخ خود یک یا چند جنگ را تجربه کرده‌اند. جنگی که اغلب حاصل زیاده‌‌خواهی و طمع قدرتهای متجاوز بوده است.

هر چند جنگ تلخ است اما دفاع جانانه از تجاوز دشمن، شیرینی ماندگار و تاریخی دارد.

پایان جنگ و آغاز دوران صلح، با برخی تجلیل‌ها و تکریم‌ها از بازماندگان جنگ همراه است. در ایران نیز با پایان 8 سال دفاع مقدس مراکزی عهده‌دار تکریم و تجلیل از رزمندگان، جانبازان و خانواده‌‌های شهدا شدند که فعالیت آنها هرگز در حد و اندازه ایثار و رشادت رزمندگان ما نبوده و نیست. این که ما در تکریم از حماسه‌سازان 8 سال دفاع مقدس چه کرده‌ایم و چه نکرده‌ایم موضوع این مقاله نیست؛ اینکه دیگران با بازماندگان جنگهای خود چه کرده‌اند، موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است. قابل ذکر است که این مقاله چکیده پژوهشی است که در سال 1380 از سوی بنیاد شهید صورت پذیرفته است.  

 

امریکا

امریکا یکی از مطرح‌ترین کشورها در بسیاری از درگیری‌های خونین جهانی است. این کشور جنگ مرزی نداشته و عمدتا ارتش آن در خارج از مرزها و به اصطلاح در جهت «دفاع از منافع امریکا» به لشکرکشی پرداخته است؛ جنگهای مکزیک (1848) جنگ داخلی (1866) جنگهای هندوستان (1869 تا 1898) جنگ اسپانیا امریکا (1989) شورش فیلیپین (1899) شورش بوکسر (1900) آرام ساختن کوبا (1909) اردوکشی تنبیهی به مکزیک (1916) اردوکشی وراکروز (1914) جنگ جهانی اول (21 1917) جنگ جهانی دوم و کره (45 1940) ویتنام و درگیری‌‌های دیگر (1976 1955) بحران ایران و لبنان (90 1979) تهاجم گرانادا، تهاجم پاناما، بحران خلیج‌فارس (1990) نمونه‌هایی از لشکرکشی‌ها و درگیری‌های سربازان و اتباع امریکایی می‌باشند. 

هر فردی (از هر ملیتی) که در نیروهای مسلح امریکا باشد و معلول شود، تحت حمایت سازمان کهنه سربازان معلول امریکایی دی.ای.وی ()d.a.v قرار می‌گیرد. در این راستا بیش از 60 اداره مشغول به خدمات‌رسانی به معلولان هستند. عمدتا افسران وظیفه مشغول رسیدگی به چنین اداره‌هایی هستند. سازمان کهنه سربازان دارای یک نشریه (روزنامه) بوده که کلیه اخبار مربوط به تغییرات قوانین، مستمری‌ها و... را به اطلاع کهنه سربازان می‌رساند. سازمان «کهنه سربازان امریکایی» برنامه‌های زیر را برای افراد تحت پوشش اجرا می‌کند: 

1 - صندوق اعانه بلایا: برای حمایت هنگام بروز بلایای طبیعی

2 - برنامه همایش اطلاع‌رسانی: اطلاع‌رسانی به کهنه سربازان معلول برای شرکت در گردهمایی‌ها (همراه با وابستگان.)

3 - به دلیل بروز برخی بیمار‌ی‌های خاص بومی در میان سربازان مشارکت‌کننده در جنگ ویتنام «برنامه توسعه کهنه سربازان ویتنامی» پیش‌بینی گردیده است.

4 - برنامه کمک به کهنه سربازان مسن‌تر: با افزایش سن معلولان مسائل و مشکلات جدیدی عارض می‌شود که مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

5 - برای معلولانی که علاوه بر معلولیت به بیماری‌هایی نیز مبتلا می‌شوند با ارائه مدارک مثبت پزشکی امکانات دیگری تعلق می‌گیرد.

6 - تحت پوشش قرار دادن وابستگان: وابستگان شامل همسر، کودکان، فرزندخواندگان، والدین و فرزندان مدرسه‌ای تا 23 سال و شوهر زنانی که در جنگ حضور داشته‌اند.

7 - اگر همسر فردی که بیش از 30 درصد معلولیت دارد از وی مراقبت کند حق مراقبت ویژه‌ای را دریافت می‌کند و اگر معلول مجرد باشد مقرری خاصی در نظر گرفته شده است.

8 - به معلولانی که با شرایطی مستحق دریافت اتومبیل می‌باشند 8 هزار دلار کمک برای خرید اتومبیل تعلق می‌گیرد، ضمنا با توجه به نوع معلولیت وسایل موردنیاز برای ماشین نصب می‌گردد.

9 - با توجه به نوع معلولیت مسکن تطبیقی خاص ارائه می‌گردد.

10 - هزینه پوشاک به مبلغ سالانه 534 دلار پرداخت می‌شود.

11 - مزایای خاصی برای معلولیت‌های شدید پیش‌بینی شده است.

12 - در مواردی که معلول نیاز به خدمات آموزشی شغلی داشته باشد، ارائه می‌شود.

13‌ - مزایای حقوق کهنه سربازان هیچ‌گاه کاهش نمی‌یابد. بلکه برعکس افزایش حقوق و تامین اجتماعی متناسب با افزایش مزایا پرداخت می‌شود.

14 - علاوه بر پرداخت هزینه دفن معلولان فوت شده؛ آنان در گورستان‌های ملی به خاک سپرده می‌شوند.

15 - به بازماندگان معلولان فوت شده (در صورت داشتن شرایط)، مستمری پرداخته شده و مورد حمایت قانونی قرار می‌گیرند.

 

منبع سایت جام جم آنلاین به نقل از کتاب چگونگی تکریم از رزمندگان و ایثارگران جنگ در سایر ملل

نظرات 5 + ارسال نظر
متین سه‌شنبه 30 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 01:10 ب.ظ http://sahateaql.mihanblog.com


مطمئن هستیم برای رضای خدا رفتند آنها که جان باختند و جان بازی کردند
این کافی است...
ولی به امید روزی که ماندگان جنگ فقط به درد عکس یادگاری نخورند ...
خوشحال میشوم وب لاگ ساحت عقل به ورود شما مزین گردد.

محمد یکشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 03:40 ب.ظ http://www.hubut.blogsky.com

سلام:علی جان:
تازه امروز بعد از سالها یک اس ام اس،آمد برایم،که از
کدام نوع ویلچیری که تا به حال گرفته اید،راضی هستید؟!
هنوز آقایان در پی اختراع چرخ،آنهم برای هزارمین بار هستند،و روزی خواهد شد که مجروحین و معلولین جنگ افغانستان هم سامان گرفته !ولی مسئولین ما،دنبال پورسانت خرید و جنس بنجل و .... باشند....
از ما که گذشت،و این آخر عمری شدیم یک تکه کاغذ معافیت گمرکی !که خیلی خیلی بیارزیم !! 40 میلیون تومنیم !! ای داداش علی چی بگم که اگر حرف زیاد ! بزنیم احتمالا از اصحاب فتنه و آمریکایی و ......قرار می گیریم،پس باز هم صبر تا شاید کار دست عقلاء بیفتد !!!!!!!!!!!!!!!!!!

انجمن معلولین ضایعات نخاعی شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 07:34 ق.ظ http://scia.ir

با سلام
دوست عزیز اگر خاطره ای در رابطه با موضوع سایت دارید برای ما بفرستید تا آن را در سایت قرار دهیم
و برای حمایت از انجمن سایت را ژیوند کنید
با تشکر

علی دوشنبه 5 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 11:31 ق.ظ http://abdolkheze.blogfa.com

عالی بود ما را هم لینک کنید

علی چهارشنبه 28 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 09:23 ق.ظ

اینکه جانبازان عزیز و ایثارگران محترم و خانواده های شهدای گرانقدر و ... زحمات فراوان و رشادتها کرده اند بر کسی پوشیده نیست و تکریم و قدردانی از این دوستان وظیفه هست
اماااااا
همانطور که میبینید تمام کشورها به این عزیزان خدمات ارائه میکنند مثل خدمات پزشکی ، کمک هزینه یا آموزش شغلی و ....
هیچ کشوری تبعیض در آموزش و یا انتساب سمت و شغل را انجام نمیدهد چون اینکار صدمه به آینده کشوری میزند که همین عزیزان برای دفاع از آن جنگیده اند
با شرایط برابر اگر این عزیزان شایسته باشند انتخاب میشوند
وقتی یک نفر که سنش اصلا اقتضای شرکت در جنگ را نداشته و حالا باید در رفتن به دانشگاه و یا در استخدام شدن با یکی از این عزیزان و یا فرزندانشان رقابت کند آن هم با شرایط نابرابر ، اینجاست که بی عدالتی میشود و حرمت این دوستان در جامعه توسط عده ای زیر سوال میرود(خدای ناکرده)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد