روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

احکام شرعی

بسم الله الرحمن الرحیم

فرق بین و ضوء و غسل :

1.   در و ضوء باید از بالا به پایین شسته شود یعنی در هنگام شستن صورت باید از رستنگاه  مو - ابتدای پیشانی -  به طرف پایین دست بکشیم و یا هنگام  شستن دستها باید از آرنج به طرف  نوک انگشتان شسته شود ، ولی در غسل لازم نیست .(مسأله 243 رساله)

 

2.   در و ضوء لازم نیست آب به پوست بدن برسد مثلاً در مسح سر اگر مو زیاد  نباشد،  مسح بر روی مو کافی است  و یا در صورت،  اگر پوست صورت از لای مو پیدا نباشد شستن همان رو کافی است و الا باید آب به پوست صورت برسد،  ولی در غسل باید آب به پوست برسد.(مسأله 251و240رساله)

 

3.   اگر در بین و ضوء حدثی ( بول  ، باد معده ) از انسان سر بزند و ضوء باطل می‌شود ولی در غسل باطل نمی‌شود و باید غسل را ادامه دهد و تمام کند منتهی باید بعد از غسل و ضوء بگیرد. مثلاً بعد از شستن طرف راست بدن حدثی از انسان خارج شد در این صورت طرف چپ را هم می‌شوید و غسل را به اتمام می‌رساند ولی باید بعد از غسل حتماً و ضوء بگیرد و با چنین غسلی نمی‌شود نماز خواند.(مسأله 386 رساله)

 

4.   غسل جنابت جای و ضوء را می‌گیرد یعنی بعد از غسل جنابت نباید  برای نماز و ضوء بگیریم ،  ولی و ضوء جای غسل را نمی‌گیرد. .(مسأله 391 رساله)

 

5.   در غسل باید تمام بدن پاک باشد ولی در و ضوء فقط اعضایی که  شسته می‌شود  باید پاک باشد (شرط ششم شرایط وضوء و مسأله 372 رساله) .

 

6.   در وضوء باید کارها پشت سر هم انجام شود و نباید بین کارهای وضوء فاصله ای بیفتد (شرط دهم وضوء) ولی در غسل می‌شود بین انجام کارهای غسل فاصله انداخت و لازم نیست بعد از شستن هر قسمت فوراً قسمت بعدی را شست مثلاً می‌شود بعد از شستن سر و گردن مقداری صبر کنیم  و بعد طرف راست بدن را بشوییم. .(مسأله 380 رساله)

والسلام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد