روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

زخم هایی که از تنهایی می‌گویند

         پدر دلیر مردی است که بهای آزادی کشور را با جان خود پرداخت کرده است

صدای سرفه‌های پی در پی پدر در خانه می پیچد، دخترک دلش می لرزد ، باز پدر کبود می شود و دستهای پر تاولش می لرزند، مادر کمی آب می آورد اما پدر دست او را پس زده و همچنان سرفه می کند، دخترک به چشمهای مهربان پدر لبخند می زند اما چشم های پدر قرمزند، درد مجالی برای لبخند دخترک نمی گذارد، نفسهای پدر به شماره می افتد، مادر فریاد می زند و پیکر نیمه جان پدر را به بیمارستان می‌برد...

شب از نیمه گذشته است که مادر در گوش دخترک زمزمه می کند " دل پدر به وسعت دریاست ، پدر دلیر مردی است که بهای آزادی کشور را با جان خود پرداخت کرده است " دخترک در تاریکی شب به درد پدری می اندیشد که بهای مردانگی را با درد و تنهایی می دهد.

فردا روز مبارزه با سلاحهای شیمیایی و میکروبی است ، سلاحهایی که ناجوانمردانه در جنگ ایران و عراق مردانی را تا همیشه زمینگیر کرد و دردهایی را در سینه هایشان کاشت که تا نسل های بعد نیز باید تاوانش را بپردازند.

طی جنگ 8 ساله ایران و عراق بیش از 110 هزار نفر گازهای شیمیایی را استنشاق کردند و هرآن احتمال بروز عوارض آن با شدت های مختلف وجود دارد ، بر اساس آمار ارایه شده از سوی بنباد شهید و امور ایثارگران در حال حاضر 48 هزار و 420 نفر جانباز شیمیایی در این بنیاد پرونده دارند و از خدمات آن بهره مند می‌شوند ، اما به راستی این مردان مرد چگونه روزگار سپری می کنند؟

یک جانباز شیمیایی با تاکید بر اینکه رفتار مناسبی با جانبازان در بنیاد جانبازان صورت نمی پذیرد ، می گوید : جانبازان فقط یک مرکز درمانی به نام بیمارستان ساسان دارند که تمام بخشهای این بیمارستان نیز برای جانبازان شیمیایی نیست.

وی که نمی خواست نامش فاش شود ، می افزاید : در بسیاری از مواقع جانبازان شیمیایی مجبورند درد را تحمل کنند تا تخت بیمارستان خالی شود.

وی با تاکید بر اینکه آمار متخصصانی که بنیاد اعلام کرده بسیار محدود است و پاسخگوی نیاز جانبازان نیست ، می گوید : بنیاد باید مراکز درمانی و متخصصان بیشتری را به جانبازان شیمیایی معرفی کند چرا که هر متخصصی نمی تواند متوجه مشکلات جانبازان شیمیایی شود.

بهای ریاست مدیران دردی است که جانبازان می کشند

همسر جانبازی می گوید : تا با جانبازی زندگی نکنی نمی فهمی که همسران و جانبازان شیمیایی چه می گویند.

وی با اشاره به اینکه همسرش جانباز شیمیایی 40 درصد است ، می افزاید : فرزند دومم آسم دارد و این در حالی است که این بیماری در اطرافیان من و همسرم وجود ندارد ، بنیاد می گوید عوارض شیمیایی به نسل های آینده منتقل نمی شود اما بیماری فرزند من این موضوع را تایید نمی‌کند.

وی ادامه می دهد : مواقعی که بیماری همسرم عود می کند و صدای آرام و پر خس نفسهایش در خانه می پیچد حس می کنم واقعا جانبازان شیمیایی دردکشیده ترین جانبازان و بی کس ترین آنها هستند ، وقتی با مسوولان صحبت می کنی و از مشکلات جانبازت می گویی انگار نه انگار که اگر او پشت میز ریاست نشسته به خاطر سالهای پردردی است که همسر من سپری کرده است ، قدرت امروز او ناشی از مردانگی و زخم های حاصل از دفاع همسرمن است ، مسوولان به گونه ای برخورد می کنند که انگار دارند صدقه می دهند و برای انجام کارها منت می گذارند.

این همسر جانباز می گوید : گاهی که نیمه شب ها حال همسرم بد می شود و مجبور می شوم وی را به بیمارستان برسانم بسیاری از پزشکان حتی پزشکان کشیک حاضر نیستند از خواب نازشان بگذرند و سری به جانباز بزنند انگار نه انگار که بهای پزشک شدن و آزادانه گشتن او همین دردی است که همسر من می کشد.

فقط در روز جانباز به یاد ما می افتند

یک جانباز با تاکید براینکه در طول سال جانبازان فراموش می شوند و فقط در روزهای ویژه به سراغ آنها می آیند ، می گوید : نه تنها مردم که چه بسا مسوولان نیز فقط روزهای خاصی به یاد جانبازان و خصوصا جانبازان شیمیایی می افتند.

وی ادامه می دهد : به نظر مردم، ما جانبازان جایگاه و موقعیت های ویژه ای داریم در حالیکه گاهی حتی دلمان نمی خواهد به دلیل برخورد بدی که می شود بگوییم که جانبازیم.

وی ادامه می دهد : من به دلیل حضور برادرم در خارج از کشور می توانم داروهایم را تهیه و مصرف کنم اما بسیاری از جانبازان شیمیایی چنین امکانی را ندارند و مجبورند درد بکشند.

وی می گوید : به خدا حق افرادی که روزگاری مخلصانه جان بر کف دست گذاشتند تا کشورمان آزاد بماند این نیست.

110 هزار نفر درمعرض عوارض شیمیایی هستند

دبیر کل جمعیت مصدومان سلاحهای کشتار جمعی با تاکید بر اینکه در جنگ ایران و عراق 110 هزار نفر در معرض گازهای شیمیایی بودند که هرآن احتمال بروز عوارض آن وجود دارد ، می گوید : تمام کسانی که در زمان بمباران شیمیایی یا پس از بمباران در منطقه بمباران شده حضور داشته اند می توانند جانباز شیمیایی محسوب شوند مگر اینکه آزمایشات صورت پذیرفته خلاف آن را اثبات کند.

حسن وفایی با اشاره به اینکه باید موقعیتی فراهم شود تا تمام افرادی که در مناطق بمباران شیمیایی شده حضور داشته اند، به طور رایگان مورد آزمایش قرار گیرند ، می افزاید : در مجلس ششم طرح آزمایش شیمیایی از تمام افرادی که در مناطق جنگی حضور داشتند به مجلس ارایه شد و این طرح در حال حاضر در مرکز پژوهشهای مجلس در حال بررسی است.

وی با اشاره به اینکه هنوز ثابت نشده است که عوارض شیمیایی به نسل های آینده منتقل نمی شود ، می گوید : هنوز پس از گذشت بیش از 50 سال در کشورهایی که بمباران شیمیایی شده اند مشکلات ژنتیکی در نسلهای بعدی دیده می شود.

دبیر کل جمعیت مصدومان سلاحهای کشتار جمعی با تاکید بر اینکه پزشکان سابق بنیاد جانبازان وجود عوارض شیمیایی در نسل های بعدی را تایید می کردند ، می افزاید : حدود سه سال گذشته بنیاد جانبازان اعلام کرد افرادی که حس می کنند ممکن است عوارض شیمیایی داشته باشند به بنیاد مراجعه کنند و تحت آزمایش قرار گیرند و این در حالی است که از 30 هزار نفری که مراجعه کرده بودند بیش از 13 هزار نفر جانباز شیمیایی شناخته شدند و پرونده تشکیل دادند.

وی با اشاره به اینکه داروهایی که برای جانبازان وارد می شود فقط مناسب جانبازان است و نمی توان این داروها را به دیگران فروخت ، می گوید : جانبازان معتقدند که داروهای ارایه شده از سوی بنیاد پاسخگوی نیاز آنها نیست در حالیکه بنیاد از خرید داروهای متعدد برای جانبازان خبر می دهد.

وفایی با تاکید بر اینکه جانبازان شیمیایی باید در گروههای درمانی تقسیم بندی شوند ، می افزاید : بنیاد جانبازان فقط برای خدمات دهی به جانبازان فعالیت می کند. وقتی جانبازان از عملکرد آن چندان رضایتی ندارد بیانگر این است که این بنیاد یا باید منحل شود و یا در چگونگی خدمات رسانی خود تجدید نظر داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه وجود نواقص بسیار جدی در سیستم درمانی جانبازان شیمیایی واقعیتی غیر قابل انکار است ، می گوید : حدود دو سال گذشته بنیاد جانبازان اعلام کرد که داروهایی با مقدار و کیفیت بسیار خوب از خارج برای جانبازان شیمیایی وارد کرده است که این جمله بیانگر این است که داروهای قبلی کیفیت پایین تری نسبت به داروهای جدید دارند.

دبیر کل جمعیت مصدومان سلاحهای کشتار جمعی با تاکید بر اینکه هر جانبازی که بخواهد تست شیمیایی بدهد باید برای انجام آزمایشات خود 200 هزار تومان پرداخت کند ، می افزاید : قانونی در کشور وجود دارد مبنی بر اینکه اگر کسی مدتی در خارج از کشور حضور داشته و رفتار پرخطر داشته است می تواند پس از مراجعت به کشور به طور رایگان مود آزمایش ایدز قرارگیرد و پس از مثبت بودن نتیجه به طور رایگان درمان شود ، مسوولان خوب است فکر کنند که این جانبازان به جای جنگ به خارج رفته اند و به جای دفاع از کشور رفتار پرخطر داشته اند ، آیا باز هم اینگونه با آنها رفتار می کردند؟ برای مسوولان ارزش افرادی که برای کشورشان جنگیده اند در حد بیمارن ایدزی که رفتار پرخطر داشته اند نیز نیست؟

رزمندگان می توانند با پرداخت 50 هزار تومان شیمیایی بودن خود را ثابت کنند

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امورایثارگران با اشاره به اینکه جانبازان شیمیایی دو دسته اند ، می گوید : تنها افرادی که گاز خردل استنشاق کرده اند جانباز شیمیایی به شمار می روند و دچار عوارض بعدی می شوند چرا که افرادی که گاز سیانور یا گاز اعصاب را اشتنشاق کرده اند یا خوب شده اند و یا به شهادت رسیده اند.

عراقی زاده با تاکید بر اینکه افرادی که پس از استنشاق گاز خردل به بیمارستان و مراکز درمانی ارجاع داده اند پرونده دارند و سالهاست که تحت درمان در داخل و خارج از کشور هستند ، می افزاید : در چند سال اخیر افرادی به بنیاد مراجعه می کنند که صورت صانحه ندارند اما گمان می کنند که با توجه به حضورشان در مناطق شیمیایی دچار عوارض شیمیایی شده اند اما در زمان جنگ سرپایی درمان شده اند ، مشکل برطرف شده و چون تاکنون عارضه ای نداشته اند به بنیاد مراجعه نکرده اند اما حال دچار عوارض شده اند.

وی با اشاره به اینکه جانبازانی که گمان می کنند عوارض شیمیایی دارند می توانند با مراجعه به یگانهای رزمی خود گواهی حضور در مناطق شیمیایی رادریافت کنند و پس از طی آزمایشات شیمیایی و تایید عوارض شمیایی در کمیسیون پزشکی یگان و بنیاد تشکیل پرونده دهند و درصد بگیرند ، می گوید : تا قبل از تایید عوارض شیمیایی توسط کمسیونهای پزشکی هزینه آزمایش ها بر عهده فرد رزمنده است اما پس از تایید، بنیاد تمام هزینه آزمایشها را پرداخت می کند.

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امورایثارگران می افزاید : در حال حاضر 48 هزار و 420 نفر جانباز شیمیایی در کشور داریم که از این تعداد هزار و 120 نفر مشکلات شدید دارند ، 9 هزار و 700 نفر موارد مشکلاتی در حد متوسط و 37 هزار و 600 نفر عوارض خفیف شیمیایی دارند که اکثر افرادی که طی دوسه سال اخیر مراجعه کرده اند جزء همین افراد هستند و مشکلات خفیف دارند.

وی با تاکید بر اینکه رزمندگانی که 15 سال عارضه شیمیایی نداشته باشند امکان بسیار محدودی دارد که دچار عوارض شیمیایی شدید شوند ، می گوید : کل هزینه آزمایشهای تایید عوارض شیمیایی در جانبازان کمتر از 50 هزار تومان است.

عراقی زاده با اشاره به اینکه عوارض گاز خردل مسری نیست ، اظهار می کند : هیچ محدودیتی در ارایه دارو به جانبازان وجود ندارد و بیشترین داروهای جانبازان شیمیایی از خارخ از کشور وارد می شود.

استفاده سلاحهای شیمیایی بهانه ای برای بهبود اقتصاد کشورهای غربی بود

یک کارشناس اقتصاد جنگ در جمعیت مصدومان سلاحهای کشتار جمعی با تاکید بر اینکه در طول سالهای جنگ ایران و عراق کشورهای غربی سلاحهای میکروبی و شیمیایی را که ساخته بودند و هرگز موفق به انجام آزمایشات آنها نشده بودند را در یک میدان واقعی آنها را توزیع کردند ، می گوید : مواد شیمایی و میکروبی معمولا موجب مرگ حتمی انسانها نمی شود بلکه آنها را با زمین گیر و به شدت ضعیف کردن متقاضی مستمر کالا ، خدمات و داروهای متناسب با درمان این مشکلات به مدت طولانی می کند.

حسن مخملی با اشاره به اینکه مواد شیمیایی روی ژن و نسلهای بعدی انسانها نیز دارای تاثیرات سویی است و نسلهای بعد را نیز متقاضی مستمر کالا و خدمات وارداتی از طرف غرب می کند ، می افزاید : به دلیل مشکلات شیمیایی، کشورها مجبورند از خدمات پزشکی و دارویی غرب استفاده کنند و سود خوبی را وارد کشورهای غربی کنند.

وی با تاکید بر اینکه هر چند که فاجعه سردشت ، مهاباد و حلبچه از صفحات ننگین و شوم اقتصاد لیبرالیسم با رویکرد های امپریالیستی است اما متاسفانه دادگاه جنایتکاران جنگی و دیوان لاهه در این خصوص با اغماض از مقابل این جنایتهای بسیار روشن و واضح می گذرند، می گوید : جانبازان شیمیایی در ایران با استشمام گازهای اعصاب و تاولهای مواد شیمیایی خردل این واقعیتهای دردناک را سالهاست که تحمل می کنند و بارها و بارها نیز به کشورهای غربی جهت درمان اعزام شده اند و جامعه پزشکان غربی و رسانه های ارتباط جمعی آنها نیز از این وقایع دردناک مطلعند اما متاسفانه علی رغم اینکه به صدام در 8 سال جنگ تحمیلی ناجوانمردانه کمک کردند از دولت ایران هزینه های هنگفتی را برای التیام موقتی دریافت می کنند و علی رغم اینکه صدام به عنوان جنایتکار جنگی و تجاوزگر معرفی شد کشورهای غربی هیچ تلاشی برای پرداخت غرامت ناشی از خسارات جنگ به ایران نکردند.

دبیر کمیسون فرهنگی و مطالبات اجتماعی و اقتصادی جمعیت مصدومان اظهار می کند : با عدم وجود پیشرفتهای پزشکی در ایران و سوء مدیریت در این خصوص جانبازان شیمیایی با وضعییت هولناکی روبه رو هستند.

هرچند که احساس سوختن را به تماشا نمی توان نشست و تا نسوزی درد سوختن را نمی‌فهمی ، اما اگر وجدان خود را به قضاوت بگذاریم آیا حرمت سالها درد و رنج جانبازان شیمیایی را حفظ کرده ایم؟ آنها کجای کارند و ماکجای کار؟

 

منبع:خبرگزاری فارس به نقل از سایت تبیان

 

 

آزادی

ای کاش آیندگان بدانند کشورشان چگونه حفظ شده است

پله‌های دانشگاه مجبور به ترک تحصیلم کرد  -- دشمنان در فکر جدایی جوانان از انقلاب هستند

یکی دو شب قبل از جانباز شدنم، خواب دیدم که خوابیده‌ام و هرچه تلاش می‌کنم نمی‌توانم از جایم بلند شوم...

جمله بالا بخشی از گفت‌وگو با سیدعزیزالله هاشمی، جانباز 70 درصد جنگ تحمیلی و اهل شهرکرد است.

هاشمی می‌گوید: اواخر سال61 ، 16-17 سال بیشتر نداشتم. بعد از فرمان حضرت امام (ره)، به هر طریق ممکن به جبهه رفتم،هفت ماه در کردستان و مدتی نیز در عملیات والفجر 4 در «پنجوین» عراق بودم و در عملیات والفجر 8 در منطقه فاو و در 2 مرحله عملیات کربلای 5 حضور داشتم.

در عملیات کربلای 5، با کمک دوستانم، یک مجروح اهل سمنان را به عقب منتقل کردیم، درست به خاطر ندارم، فرمانده یا جانشین فرمانده بود، به سختی صحبت می‌کرد، ولی در آخرین وصیتش به اطرافیان گفت:

«ای کاش آیندگان بدانند که کشورشان چگونه حفظ شده است؟»

اواخر عملیات کربلای 5 بود، من تیربارچی بودم، همراه با بقیه همرزمان مشغول دفاع بودیم که خمپاره‌ای نزدیکم اصابت کرد. تمام قسمت‌های بدنم بی‌حس شده بود.پاهایم بود، ولی حس نداشتم، ترکشی به بصل‌النخاع‌ام اصابت کرده بود، بعد از 5-4 دقیقه از هوش رفتم، پس از یک روز بی‌هوشی در بیمارستان علی‌بن‌ابیطالب (ع)، به بیمارستان گلستان اهواز درست روی تختی که شهید سمنانی آخرین وصیتش را کرده بود، بستری شدم.

به هوش که آمدم، دور تا دورم را پلاستیک گرفته بودند، فکر می‌کردم مرده‌ام، کم‌کم همه چیز را به یاد آوردم، در اثر ترکشی که به بصل‌النخاع‌ام خورده بود، دستانم بد حرکت می‌کرد، زبانم هم کمی گیر داشت، ولی پس از 2-3 روز بهتر و به بیمارستان کاشانی اصفهان منتقل شدم، طی یکی دو ماه بستری در این بیمارستان نزدیک به 15 بار برای خارج کردن ترکش‌های بدنم عمل کردم، در حال حاضر 7-8 ترکش دیگر هم در پهلوی راست بدنم از بغل پا تا سر و گردم دارم، بیمارستان اصفهان امید زیادی به من داد.

پس از گذشت 4 ماه دکتر رحمت در بیمارستان شریعتی تهران پس از دیدن عکس‌های پایم گفت:شما به هیچ وجه خوب نمی‌شوید، شوکه شده بودم، پدرم شروع کرد به گریه کردن. خودم هم خیلی ناراحت بودم، ولی بعد از یکسال به این نتیجه رسیدم که خدا منتی بر سرم نهاده و سعادتی است که نصیبم شده و مهم این است که بتوانیم آن را حفظ کنیم.

حدودا یکسال بعد از مجروحت، دچار زخم بستر شدم، از 24 عمل انجام شده، 10 بار به خاطر زخم بستر عمل کردم. بدترین وضعیت برای مجروحان همین زخم‌های بستر است.

دوستانم مرا به خوردن غذای خوب و ورزش ترغیب کردند، داروهای گیاهی خاصی هم برایم آوردند،کم‌کم زخم‌های عمیق من خوب شد،پزشکان نیز تاکید زیادی در رابطه با ورزش و رفتن و حضور در جامعه داشتند، پس از اینکه کمی با خودم کنار آمدم، در بنیاد شهید استان مشغول به کار شدم و به علت علاقه‌ای که داشتم به درسم هم ادامه دادم و موفق شدم در رشته مکانیک دانشگاه اصفهان پذیرفته شوم. مدتی هم به تحصیل مشغول بودم، ولی پس از مدتی به دلیل وجود پله‌های دانشگاه و نبود راه مناسب برای عبور ویلچر مجبور به انصراف از تحصیل شدم و بعد در شهرداری مشغول به کار شدم.

دو سال در آسایشگاهی که برای بچه‌های قطع نخاع استان فراهم کرده بودند، بودم و همین باعث شده بود وضعیتم از قبل بهتر شود،ولی متاسفانه آسایشگاه را تعطیل کردند، دلیل خاصی هم نداشتند، بیشتر استان‌ها آسایشگاه جانبازان دارند، ولی مسولان ساختمان‌ آسایشگاه ما را گرفتند و ما را بیرون کردند. انسان تا زنده است، نیاز به امکانات دارد، شاید تا چند سال دیگر هیچ کدام از ما زنده نباشیم از 38 نفر جانباز قطع نخاع استان 12-10 نفر بیشتر باقی نمانده‌اند.

مسولان برنامه‌ریزی خاصی برای جانبازان ندارند، به عنوان مثال تابلوی مخصوصی برای پارکینگ جانبازان وجود دارد، ولی متاسفانه کسی رعایت نمی‌کند،امکانات هست، ولی مسولان مربوطه درست عمل نمی‌کنند، در راس مسوولان باید کسی باشد که مشکلات جسمی و روحی جانبازان قطع نخاعی و شیمیایی را درک کرده باشد.

شهید نادعلی هاشمی در آخرین بار اعزام به آلمان حتی یک لحظه هم سرفه‌هایش قطع نمی‌شد و بیش از سه ماه بود که نخوابیده بود، چون نمی‌خواست صدای سرفه‌هایش باعث آزار و اذیت و بی‌خوابی خانواده‌اش بشود.

در کشورهای دیگر چون آلمان و شوروی اعتقاد بر این است که اگر کسی از کشورش دفاع کرد و در این راه کشته شد یا عضوی از بدنش را از دست داد، باید آن قدر امکانات به او و خانواده‌اش بدهند تا اگر مجددا جنگی رخ داد، افراد برای جنگیدن رغبت داشته باشند، در کشور آلمان برای مجروحین جنگی احترام خاصی قائلند و به راحتی در کشورشان از جایی به جای دیگر منتقل می‌شوند و یا جا رزو می‌کنند، در صورتی که هم متجاوز بودند و هم مسلمان نبودند، ولی متاسفانه مسولان مربوطه در اینجا برخورد خوبی ندارند اگر چه ما راه خودمان را پیدا کرده‌ایم و نگران نیستیم.

در سایت بنیاد شهید و امور ایثاگران در خصوص ضایعات نخاعی تاکنون هیچ شیوه درمانی جدیدی برای افرادی چون من پیدا نشده است. 20 سال است که روی ویلچر می‌نشینم و فکر می‌کنم این صبر و استقامت را خدا به من داده است، متاسفانه برخی مسولان با مساله جانبازی احساس غریبی می‌کنند، از مسولان استان از جمله استاندار توقع داریم برای بررسی مشکلات‌مان به ما سر بزنند. البته مسولان بنیاد شهید گاهی می‌آیند، ولی سرشان خیلی شلوغ است، پس از ادغام بنیاد شهید و بنیاد جانبازان انتظار رسیدگی بیشتر به خانواده‌های ایثارگران را داشتیم، هر چند قبل از ادغام این دو بنیاد مسولان را راحت‌تر می‌شد دید و در خصوص مشکلات صحبت کرد.

مسولان سعی کنند به جانبازان سرکشی و برای حل قانونی مشکلات آنها اقدام کنند، از طرفی سعی کنند ایثارگری‌های هشت سال دفاع مقدس را به نسل آینده انتقال دهند، چرا که در غیر این صورت همه چیز به بی‌راهه می‌رود. خیلی از افراد از دوران جنگ آگاهی ندارند،برخی مسولان تنها در آلبوم‌ها جنگ را می‌بینند، ولی اصلا دیده نمی‌شود که برای نسل جوان بگویند چرا جنگ شد؟ و چرا راه درست، جنگیدن بود؟

هشت سال دفاع مقدس برای ما و برای کشور ما واقعا افتخارآمیز و غرورآفرین است،ولی کار فرهنگی در این زمینه خیلی کم انجام شده است. برخی افراد در جامعه به جانبازان اعصاب و روان صفت انگل جامعه را می‌دهند، در صورتی که واقعیت امر چیز دیگری است.

ما اکنون به دلیل نداشتن ‌آسایشگاه در عذاب هستیم و واقعا به آن نیاز داریم،برخی مدیران و قسمت‌ها سعی دارند دیگران را به نردبان ترقی خود تبدیل کنند و پس از تصدی پست، دیگر فکر نمی‌کنند که طرف مقابل چه مشکلاتی دارد؟

نسل سوم انقلاب، نسل بسیار خوب، با صفا و شاید از نسل دوران جنگ هم بهتر، پوینده‌تر و اثرگذارتر می‌تواند باشد و هست، اما باید با اهمیت دادن به آنان از نظر اقتصادی و فرهنگی به پیشرفت آنان کمک کنیم. اکنون جوانان ما در المپیادها، مسایل پزشکی، سلول‌های بنیادین و غیره حرف اول را می‌زنند، دشمنان نیز به فکر راه‌هایی برای جدا کردن جوانان از اعتقادات وانقلاب هستند و مسولان باید خیلی مراقب باشند این اتفاق رخ ندهد.

در رابطه با گره خوردن نسل سوم انقلاب به نسل جنگ بهترین گزینه انجام کارهای فرهنگی از طریق صدا و سیما مثل پخش فیلم‌هایی در رابطه با دفاع مقدس است. در 8 سال دفاع مقدس تمام دنیا یک طرف بودند و عده‌ای با دست خالی ولی ایمان قوی متصل به خدا در طرف دیگر در مقابل دشمن تا بن دندان مسلح مقاومت کردند.

بیشتر بچه‌های دفاع مقدس کسانی هستند که همه چیزشان را برای جمهوری اسلامی گذاشتند وتوقعی هم از کسی ندارند، تنها می‌خواستند تکلیف را انجام دهند.

خداوند را به خاطر نعمت بزرگ جانبازی شکر می‌کنم، درست است که مشکلات جسمی زیاد است ولی از نظر روحی و فکری در آرامش خاصی به سر می‌بریم.

مردم باید واقعا قدردان کسانی باشند که جوانی و عمرشان را در راه خدا دادند و به این نسل افتخار کنند. هر چند مردم ما مردم خوبی هستند و برای خانواده شهدا و ایثارگران ارزش بالایی قائلند.

رسانه‌ها سعی کنند با سرمایه‌گزاری بیشتر در این زمینه از خاطرات به عنوان اسناد جنگ و دوران دفاع مقدس استفاده کنند، فقط صرف حرف زدن و نوشتن مقاله و خاطره کافی نیست. بلکه باید به شبهات جوانان درست جواب داده شود تا مشکلات فرهنگی جامعه برطرف شود.

جنگ ما مثل جنگ امام حسین (ع) ماندنی است و شما( خطاب به خبرنگارایسنا) هم مطمئن باشید در راهی که می‌روید ضرر نمی‌کنید، چرا که حرف کسانی را می‌زنید که هر ثانیه و هر لحظه آب می‌شوند.

چه کسانی که شهید شده‌اند و خداوند راه سعادت را جلوی پایشان قرار داده و چه کسانی که عضوی از بدنشان را در راه خدا داده‌اند، هر روز یکی از افراد قافله از بین ما می‌رود و خوشا به حال آنانکه از خیلی مشکلات رها می‌شوند.

اکنون مهمترین دغدغه فکری من این است که آیا فردای قیامت باز هم بدهکار هستیم یا خیر؟

لینک :  هنرمردان خدا به نقل از سایت تبیان

نامه اعتراض آمیز جمعی از خانواده ایثارگران به رئیس مجلس

 

نامه اعتراض آمیز جمعی از خانواده ایثارگران به رئیس مجلس

تصویب لایحه خدمت رسانی به ایثارگران توسط مجلس شورای اسلامی تاکنون موجب برانگیخته شدن نارضایتی و اعتراضات بسیاز زیاد  خانواده های شاهد و ایثارگر شده است مجلس شورای اسلامی این لایحه در مورخه 5/6/85  با وجودی که تعداد کثیری از ایثارگران جلوی مجلس تجمع اعتراضی بر پا کرده بودند بدون در نظر گرفتن و توجه به قشر ایثارگر و با همه نواقص آن – همانگونه که رئیس مجلس پس تصویب لایحه نیز به آن اشاره کردند- تصویب کرد.

نامه زیر بخشی از واکنشهای اعتراضی این عزیزان است که طی نامه ای خطاب به آقای حداد رئیس مجلس شورای اسلامی نگاشته شده است.

 

جناب آقای حداد

به امید سبک کردن بارگناه این برائت نامه و توبه نامه را نوشتیم.

آنروز که به بهانه ها و ملاحظاتی در رای اعتماد به شما در مجلس ششم اشکالاتی تراشیده شد که اگر تمهیدات و ملاحظات دوستان نبود این دغدغه رفع نمی شد.

امثال ما چون خود شما از رفع نگرانی و حصول نتیجه بسیار خرسند شدیم و وقتی شما را در راس قوه مقننه دیدیم با توجه به آرزوهای متاثر از کشمکشهای جریانات روز بسیار مشعوف شدیم که روی چه کسانی کم شد ! اما گویا این هم از لطف خدا باشد که نتیجه بلهوسی و تمایلات نفسانی ما را فورا برای تنبیه همه ما بنمایاند که عسی ان تکرهو شیئا و هو خیرا لکم.

آقای حداد بنظر ما اگر شما در راس این مجلس نبودید وضع مجلس اینطور نمیشد که به ننگ تضییع حق ایثارگران افتخار و مباهات کند و آنرا عیدی بنامد!  و بی اعتنایی و اهانت به نمادهای عینی انقلاب اسلامی را شجاعت تلقی کنند و بر این گناه نابخشودنی پایفشارند و به راه توبه و بازگشت از گناه لجوجانه بی اعتنا شوند، معصوم(ع) می فرماید : هرجا ستمی دیدید لعنت کنید سقیفه را چون هر ستمی ریشه در سقیفه دارد.

آقای حداد پس از آن کار خبطی که در تاریخ 5/6/85 در کارنامه مجلس ثبت نمودید چرا لجوجانه اصرار و انتظار دارید دیگران را نیز آلوده و صورت مسئله را حذف کنید و همه چیز را خراب کنید، مطمئن باشید نظام منبعث از خون شهدا و مجاهدت ایثارگران مکتب حق اهل بیت (ع) با کسی زد و بند ندارد.

ما آنروزی که شما را آبروی خود می خواندیم و هر کاری برای حفظ این آبرو می کردیم انتظار چنین کاری را از شما نداشتیم اما باز هم خدا را شاکریم که با این زجر و اجحاف و ستمی که در ظل عنایت شما در قالب تصویب لایحه به ایثارگران شد ما کفاره این اعتماد بی جا را دادیم و برای انگی که شما به انقلاب اسلامی در مجلس زدید در این ماه مبارک و شبهای قدر درب ندامت و توبه را برای همه بازگذارده اند- از رحمت خدا بی نصیب نمانید.

انشاءالله خداوند همه ما را ببخشد و یهدینا الی صراط مستقیم

 

جمعی از خانواده های شاهد و ایثارگران      

     در همین زمینه
 
 
 
  
 

سخنگوی شورای نگهبان: لایحه خدمات رسانی به ایثارگران دارای اشکالا

 
سخنگوی شورای نگهبان: لایحه خدمات رسانی به ایثارگران دارای اشکالات فراوان است
 
قائم مقام شورای نگهبان تاکید کرد: لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران دارای اشکالات متعددی است و چنانچه این اشکالات مغایر با شرع و قانون باشد، در انجام وظیفه خود کوتاهی نخواهیم کرد.

دکتر عباسعلی کد خدایی که در خصوص آخرین وضعیت "لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران" با خبرنگار سیاسی "مهر" گفتگو می کرد، اظهار داشت: از آنجا که دولت قبل از تصویب لایحه درخواست استرداد داده بود، لایحه از اشکال جزئی شکلی برخودار شد.

وی افزود: طی دو نوبت نامه نگاری، از مجلس شورای اسلامی خواستیم اشکال لایحه را رفع کرده و آن را برای بررسی و اعلام نظر نهایی در اختیار شورا قرار دهد.

سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی تاکید کرد که بررسی لایحه مربوط به خدمات رسانی به ایثارگران و اعلام نظر شورا در این زمینه، منوط به رفع اشکال لایحه مذکور است

 

نگاه واقع‌گرایانه به مشکلات جانبازان راهی به سوی اتخاذ راهکارهای

 
نتایج یک مقاله تحقیقی نشان داد:
نگاه واقع‌گرایانه به مشکلات جانبازان راهی به سوی اتخاذ راهکارهای مناسب
 
سال‌ها از پایان جنگ تحمیلی می‌گذرد و بسیاری از موضوعاتی که در آن دوران از مهمترین ارزش‌های فردی و اجتماعی به شمار می‌آمد کمرنگ شده است. با گذشت زمان و درگیری افراد جامعه با مشکلات معیشتی و رفاهی و رشد روحیة فردگرایی و دنیاطلبی،بسیاری از آسیب‌های جنگ به دست فراموشی سپرده شده است و تنها محدودی از افراد به جهت وظایف خاصی که دارند نسبت به عوارض به جا مانده احساس مسئولیت می‌کنند. سرویس «فرهنگ وحماسه» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در این باره مقاله‌ تحقیقی انجام شده توسط فاطمه شایان با عنوان «بررسی مشکلات همسران جانباز قطع نخاع» را منتشر می‌کند
 

گزارش خبر تجمع خانواده ایثارگران مقابل مجلس شورای اسلامی

گزارش خبر تجمع و اعتراض خانواده ایثارگران مقابل مجلس شورای اسلامی
 
بگزارش خبرنگار ما روز گذشته ۱۸ /۷ /۸۵ تعداد کثیری از خانواده معظم ایثارگران ( فرزندان و همسران شهدا- آزادگان و جانبازان) در اعتراض به تصویب  لایحه خدمت رسانی به ایثارگران از ساعت ۸ صبح در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده و در فضایی آرام و بدون تشنج، مراتب اعتراض خود را به روند تصویب لایحه و مفاد آن اعلام داشتند.
 تجمع کنندگان با شعارهای ایثارگر بیدار است از لایحه بیزار است - دشمن ایثارگر دشمن این نظام است - رئیس مجلس ما برس به فریاد ما- این تن خسته ما، این دل شکسته ما، فدای رهبر ما؛ از مجلس شورای اسلامی خواستار بازپسی گیری مصوبه خود شدند.
 
همچنین در این تجمع بیانیه مجمع فرزندان شهدا توسط یکی از فرزندان شهدا در اعتراض به لایحه خوانده شد  و سپس   شکوائیه کتبی ایثارگران به محضر مقام معظم رهبری قرائت گردید.
 
بر اساس این گزارش، پس از گذشت چند ساعت از تجمع ایثارگران تعدادی از نمایندگان مجلس در جمع ایثارگران حضور یافتند و به مذاکره با معترضین پرداختند.
در نتیجه این مذاکره و گفتگو، قرار بر این شد که ایثارگران به تجمع خود پایان داده و یک مهلت دو هفته ای فراهم آورنند تا نمایندگان بتوانند زمینه استرداد یا مسکوت گذاشتن لایحه را فراهم آورند.
 
 
در همین رابطه:
 
خبرگزاری مهر- تجمع جانبازان پایان یافت   دقایقی پیش تجمع اعتراض آمیز جمع کثیری از جانبازان و خانواده ایثارگران در مخالفت با مصوبه لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران با قول مساعد نمایندگان مجلس در رسیدگی مجدد به این لایحه پایان یافت
عصر ایران- جانبازان: موش آزمایشگاهی شده‌ایم
 خبرگزاری فارس- نمایندگان مجلس قول رسیدگی به مشکلات ایثارگران را دادند
 خبرگزاری فارس- جمعی از ایثارگران مقابل مجلس تجمع کردند
 خبرگزاری مهر-  قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران بهترین قانون خدمت رسانی به آنان است   رئیس کمیسیون اجتماعی به عنوان مسئول رسیدگی کننده به لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران به دفاع از این قانون پرداخت و خدمات رسانی بر اساس آن به ایثارگران را عالی توصیف کرد
ایسنا- تجمع جمعی از جانبازان وایثارگران مقابل مجلس؛
پارچه نوشته‌ی معترضین:
«خواستار لغو لایحه‌ی جامع (مانع) خدمات (خیانت) رسانی به ایثارگران هستیم»
 
 

شعر

 

 

اتل متل یه جانباز...

 

اتل متل یه بابا

که اسم او احمده

نمره جانبازیهایش

هفتاد و پنج درصده

 

اون که دلاوریهایش

تو جبهه غوغا کرده

حالا بیاین ببینین

کلکسیون درده

 

اون که تو میدون مین

هزارتا معبر زده

حالا توی رختخواب

افتاده حالش بده !

 

بابام یادگاری از

خون وجنگ و آتیشه

با یاد اون زمونا

ذرّه ذرّه آب میشه

 

آهای آهای گوش کنید

در دل بابا رو

میخواد بگه چه جوری

کشتند بچه ها رو

 

هیچ میدونی یعنی چی

زخمی ها رو بیاری

یکی یکی و بازوی

تو آمبولانس بذاری

   

درست جلوی چشمات

همین طوری که میره

با شلیک مستقیم

ماشین اَلُُو بگیره

 

همین جوری که می‌گفت

چشما شو به دیوار دوخت

انگار با این خاطره

با بام اَلُو گرفت، سوخت

 

گفتن این خاطره

بد جوری می‌سوزوندش

با بغض و ناله می‌گفت

 کاشکی که پر نبودش

 

آی قصه قصه قصه

نون و پنیر و پسّه

هیچ تا حالا شنیدی

تانکها بشن قناصه؟

........................

قسمتی ازمجموعه سروده های مرحوم ابوالفضل سپهر

 

 

 

بیانیه جانبازان خطاب به مقام معظم رهبری

 
بیانیه جانبازان خطاب به مقام معظم رهبری در اعتراض به  لایحه خدمات رسانی
 
 
جانبازان و ایثارگران با صدور بیانیه ای خطاب به مقام معظم رهبری خواستار عنایت و توجه معظم له نسبت به اعتراض گسترده آنان شدند.
 

ما ایثارگران و جانبازان انقلاب و دفاع مقدس صراحتا اعلام می کنیم دست های مرموزی در کار است که نیازهای اولیه و حقوق ابتدایی ایثارگران را با هویت و شان والای ایثارگری گره زده و به این طریق سیمای ایثارگران را در ذهن جامعه مسئولان و کارگزاران نظام مخدوش نماید

به گزارش خبرنگار گروه دفاع مقدس خبرگزاری مهر ، در بخشی از این بیانیه که به امضای تجمع کنندگان رسیده است چنین آمده : محضر شریف رهبر معظم انقلاب اسلامی و ولی امر مسلمین حضرت آیت الله خامنه ای بزرگ سکاندار کشتی ایثار و از خود گذشتگی و سردمدار جبهه فداکاری و جانبازی بدین وسیله اینجانبان امضاء کنندگان زیر جمعی از ایثاگران انقلاب اسلامی و 8 سال دفاع مقدس مطالبی را پیرامون لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران به پیشگاه حضرت عالی معروض می داریم.

1- در حالی که بیش از 2 سال است که امیدهای فراوانی نسبت به تصویب قانون جامع خدمات رسانی به ایثاگران در بین آحاد ایثارگران و جانبازان ایجاد گردیده و همه اخبار نوید بخش نهادینه شدن حقوق ایثارگران وحمایت منطقی و گسترده نظام مقدس جمهوری اسلامی از قشر رنج دیده و دل سوخته انقلاب و دفاع مقدس بود با تقدیم لایحه از طرف دولت و انتشار متن آن مشخص گردید سطح خدمت رسانی در لایحه فوق نازل تر از قوانین قبلی بوده و دارای نواقص و ضعف های بسیاری است که نه تنها جامعه ایثارگران را به حقوق حقه خود نمی رساند بلکه آنان را از بسیاری حقوق شناخته شده قبلی نیز محروم می سازد.

2- تمام ایثارگران و جانبازان بنا به ماهیت اعتقادی و روحیه ایثارگری خود در کنار همه رنج ها و آلام خویش همیشه کوشیده اند تا از فعالیت های اجتماعی بر کنار نبوده و همواره به عنوان الگوهای ایثارگری در بین جامعه پیشتاز عرصه های علمی و فرهنگی و اجتماعی باشند. با وجود  این، لایحه تقدیمی دولت به وضوح ایثاگران را منزوی و خانه نشین می کند.

3- ما ایثارگران و جانبازان انقلاب و دفاع مقدس صراحتا اعلام می کنیم دست های مرموزی در کار است که نیازهای اولیه و حقوق ابتدایی ایثارگران را با هویت و شان والای ایثارگری گره زده و به این طریق سیمای ایثارگران را در ذهن جامعه مسئولان و کارگزاران نظام مخدوش نماید.

4- در حالی که جامعه ایثارگران بارها در خصوص همفکری و مشاوره با نهادهای کارشناسی دولت و مجلس در جهت احقاق حقوق و ایجاد نظام عادلانه خدمت رسانی به ایثارگران اعلام آمادگی نموده و متاسفانه این مهم کمتر تحقق یافته است ، جهت استحضار حضرت عالی به اطلاع می رساند پس از اعلام مواضع ایثارگران و ارائه نقاط ضعف و قوت لایحه به ریاست جمهور و درخواست استرداد آن توسط دولت، متاسفانه مجلس شورای اسلامی بدون عنایت به درخواست دولت که در نتیجه روند بررسی لایحه را غیر قانونی کرده به تصویب و ارسال به شورای نگهبان اقدام کرده است.

در پایان از محضر مبارک حضرت عالی خواهشمندیم با رهنمودها و ارشادات راه گشای خود به مسئولان ذی ربط خانواده بزرگ ایثارگران را مورد تفقد قرار دهید

 

تجمع جمع کثیری از جانبازان مقابل ساختمان مجلس

 
 
تجمع جمع کثیری از جانبازان مقابل ساختمان مجلس
جمع کثیری از جانبازان و ایثارگران در اعتراض به تصویب لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران ، بار دیگر مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.
 

به گزارش خبرنگار گروه دفاع مقدس خبرگزاری مهر ، دقایقی پیش جانبازان با تجمع در مقابل خانه ملت ضمن اعتراض به تصویب لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران نسبت به عملکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران در تضییع حقوق خود انتقاد کردند و خواستار استرداد این لایحه به هیات دولت و رفع ابهامات و ایرادات حقوقی آن شدند.

معترضین با نصب پارچه نوشته هایی در مخالفت با لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران ، شعارهایی نظیر: "خانه ملت برس به فریاد ما ، لایحه خیانت استرداد استرداد ، مسئول بی کفایت استعفا استعفا ، ایثارگران بیدارند از لایحه بیزارند و... " را در اعتراض به عدم توجه مجلس نسبت به مصوبه هیات دولت مبنی بر استرداد این لایحه سر دادند.

بر اساس این گزارش ، لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران پنجم مهر ماه گذشته با وجود اعتراض گسترده جانبازان و ایثارگران و درخواست استرداد آن توسط هیات دولت ، در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

پس از اینکه این لایحه جهت تایید به شورای نگهبان وصول شد توسط این شورا به دلیل عدم توجه هیات رئیسه مجلس به نامه هیات دولت ، بازگردانده شد.

این چندمین بار است که جانبازان و ایثارگران در اعتراض به تصویب این لایحه به تجمع دست زده اند.

بنابراین گزارش ، تجمع کنندگان همچنان در مقابل ساختمان مجلس حضور داشته و هر لحظه بر تعداد آنان افزوده می شود

در همین رابطه:

خبرگزاری مهر

ایسنا

 تجمع جانبازان در مقابل ساختمان مجلس همچنان ادامه دارد

تصویب لایحه خدمات رسانی خیانت به ایثارگران است

 
یک استاد دانشگاه در مصاحبه با خبرگزاری مهر:
 
تصویب لایحه خدمات رسانی خیانت به ایثارگران است
 
 

دولتی که داعیه  خدمت گزاری دارد  کاری بر سر ما آورد که در دولت های پیشین چنین چیزی سابقه نداشته است. در دولت هشتم کاهش درصد کمتر صورت می گرفت و چون این دولت در مظان این اتهام بود که با ایثارگران میانه خوبی ندارد و خدمات کم می دهند، آقایان فشار می آوردند بر ارائه خدمات و افزایش درصد. برای ما چپ و راستی ندارد و ما مسئله صنفی را مطرح می کنیم اما با کمال تأسف می بینیم در دوره ای که رئیس جمهور با همین ابزار ایثارگری قدرت گرفت، به بحث ایثارگران توجه نمی شود و حالا با این لایحه خیلی مسائل که پس از سالها برطرف شده بود، دوباره برای جانبازان مسئله ساز شده است

این جانباز دوران دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار گروه دفاع مقدس خبرگزاری مهر؛ به تجمع صبح روز چهارشنبه گذشته جمعی از جانبازان در اعتراض به این مصوبه اشاره کرد و گفت: جمعی از جانبازان قطع نخاع، شیمیایی و... در مقابل ساختمان معاونت اجرایی ریاست جمهوری در اعتراض به تصویب لایحه خدمات رسانی به ایثارگران که دارای اشکالات و نواقص می باشد تجمع کردند.

وی افزود: حرکت جانبازان به سمت ساختمان ریاست جمهوری با ممانعت نیروی انتظامی متوقف شد و پس از آن سردار غرقی مسئول روابط مردمی ریاست جمهوری جانبازان را به سمت ساختمان هیأت دولت هدایت کرد که متأسفانه در ساعت 12 جلسه هیأت دولت تمام شده بود و علی رغم اینکه به وسیله بلندگو صدای ما به گوش همه می رسید و شعارهایی در مخالفت با لایحه سر می دادیم، کسی توجهی نکرد و نهایتا آقای غرقی گفتند که من صحبت های شما را به رئیس جمهور منعکس می کنم.

وی به حضور حجة الاسلام موسوی معاون پارلمانی رئیس جمهور پس از تصویب این لایحه در جمع معترضین اشاره کرد و افزود: پس از دو ساعت آقای موسوی به جمع جانبازان آمدند و اعتراف کردند که پیغام شفاهی هیأت دولت مبنی بر تصویب لایحه را به مجلس ابلاغ کردند ولی در عین حال گفتند که "من تنها نامه رسان مجلس هستم و هر نامه ای که از امضای من به مجلس و یا هر جایی دیگر ببرید کسی اعتنا نمی کند". اینجا یک تناقض آشکار در صحبتهای ایشان وجود دارد؛ چطور کسی که امضایش قبول نیست، پیغام شفاهی آن در مجلس مورد قبول است؟! ایشان بدون اینکه جواب قانع کننده ای بدهند، بدون توجه به صحبت های بچه ها تنها گفتند شما اصلاحیه به مجلس بدهید و جلسه را ترک کردند. 

این جانباز 70%  با بیان اینکه جانبازان مدتها با مجلس رایزنی کردند اما متأسفانه به خاطر سمپاشی های بنیاد شهید و امور ایثارگران در مجلس، دیگر وجهه ای برای ایثارگران و جانبازان در مجلس باقی نمانده است، تصریح کرد: همان روزی که در مقابل مجلس تجمع کردیم و با چندین تن از نمایندگان که صاحب نفوذ هم هستند صحبت کردیم ، گفتند که ما می رویم با تصویب این لایحه مخالفت می کنیم اما در زمان تصویب عکس این عمل کردند و به موافقت صحبت کردند. علی رغم اینکه جانبازان مخالفت خود را در شکل اصلاحیه و مکتوب به نمایندگان ارائه داده اند، اما توجهی نشد و برخی از آنها غافل هستند و می گویند "ما هرچه درباره ایثارگران باشد تصویب می کنیم!" آیا تصویب، بدون توجه به مفاد لوایح و قوانین عاقلانه است!

دولتی که داعیه خدمتگزاری دارد و با ابزار و شعار ایثارگران بر روی کار آمد کاری بر سر ما آورد که در دولت های پیشین چنین چیزی سابقه نداشته است. 

این استاد دانشگاه تصویب این لایحه را خیانت به ایثارگران خواند وافزود: ما خواهان این بودیم که اگر دولت کاری نمی کند حداقل در این مورد سکوت کند؛ نامه یا مصوبه ای را در اختیار مجلس نگذارد که کوتاهی مجلس را توجیه کند و خود مجلس جوابگوی این کوتاهی باشد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: پنجشنبه قبل از تصویب این لایحه در مجلس(2شهریور)، رئیس جمهور استرداد این لایحه را ازمجلس خواستار شد و در تاریخ 4 شهریور85 که پیگیر این مسئله بودیم متوجه شدیم، رونوشت این نامه به مراکزی که قرار بود برود، رفته الا به مجلس. لذا جانبازان نامه استرداد لایحه را به مجلس بردند و قرار شد آقای رسول نژاد این نامه را بر روی میز تک تک نمایندگان قرار بدهد که این کار را نکردند و صبح یکشنبه(4شهریور) با کمال تعجب شنیدیم که دکتر حداد عادل اعلام کردند که چنین نامه ای وصول نشده و چند دقیقه بعد آقای مصری رئیس کمیسیون اجتماعی گفت: " نامه استرداد وصول شده اما دولت استرداد خود را پس گرفته است!"که پیس از آن، اعضای شورای نگهبان نیز با توجه به مدارک علاوه بر ایراد محتوایی ایراد شکلی نیز به لایحه وارد دانستند که این جزو نوادر مواردی است که شورای نگهبان ایراد شکلی می گیرد.

این جانباز دوران دفاع مقدس، محدودیت انتخاب رشته برای ایثارگران در صورت پرداخت کمک هزینه تحصیلی از طرف بنیاد، حذف جانبازان زیر 25% ، تعیین درصد توسط بنیاد شهید را از مهمترین ایرادات و ابهامات لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران برشمرد و افزود: خیلی از مواد این لایحه قوانین تکراری گذشته است که بعضا یا محدود شده و یا استثنائا در مواردی آن را بسط داده اند.

وی به ماده 66 این لایحه که ناظر بر محرومیت خانواده های ایثارگر از خدمات و حتی قطع حقوق آنها به علت ارتکاب خلاف شئون می باشد، اشاره کرد و افزود: اولا، مطابق اصل 36 و 37 قانون اساسی مجازات تنها طبق حکم دادگاه صالحه تعیین می شود. ثانیا به هزار دلیل می توان ثابت کرد که بنیاد در مسائل فرهنگی بسیار کوتاهی کرده و حالا که درست کار نکرده اید، توپ را در زمین ایثارگران می اندازند. ثالثا ما آنقدر در این نظام خلافکار و بد شده ایم که چهار ارگان( دفاع، قضائیه، بنیاد، مسلح) برای ما آیین نامه بنویسند که چطور باید با ما برخورد کنند؟ این تداخل سه قوا نمی شود؟ اینها می خواهند یک قوه قضائیه دیگر برای خودشان بزنند. اینها که خود را حامی جانباز و ایثارگر اعلام می کنند چطور می توانند این مسئله را توجیه کنند.

ازاین نگرانیم که شما ما را از صحنه اجتماع خارج می کنید وقتی می گویید اگر بروی در خانه بنشینی 500 تومان حقوق می دهیم و اگر بروی سر کار این پول را نمی دهیم و من باید با همه سختی ها با 200 تومان آموزش و پروش بسازم. خب این شرایط هر آدمی را مجبور می کند که برود در خانه بنشیند. پس شما ما را از اجتماع حذف می کنید و زمانی که ایثارگران در ارگان های دولتی نباشند دیگر موی دماغتان نیستند و راحت می توانید هر کاری بکنید.

این مدرس دانشگاه با اشاره به تبصره 2 ماده 39 این لایحه که ناظر بر قطع حقوق حالت اشتغال جانبازان در صورت اشتغال به کار می باشد، تصریح کرد: مستمری جانبازان را یک شغل برای آنان حساب می  کنند! یعنی اگر کسی از من بپرسد چه کاره ای بگویم من جانبازم یعنی بیکار بودم و حالا جانباز شدم یا از فرزند شهیدی بپرسند چه کاره ای بگوید من فرزند شهیدم؟! با تصویب این لایحه از این پس فرزند شهید و جانباز بودن هم جزء مشاغل می شود! چقدر بی انصافی است، این حق جدای حق ایثارگری حق شهروندی است که در تمام کشورهایی که از نظر ما به اصول ارزشی پایبند نیستند ارائه می شود، حتی با معلولان خود به این صورت برخورد نمی کنند.

وی با ابراز گله مندی از عدم نظر خواهی از نخبگان جامعه ایثارگر، توانمندی اکثر جانبازان را مرهون تلاش خود و همسران فداکارشان دانست و گفت: ما آدمهای بی دست و پایی نیستیم و از تأمین خانواده خود نگرانی نداریم بلکه ازاین نگرانیم که شما ما را از صحنه اجتماع خارج می کنید وقتی می گویید اگر بروی در خانه بنشینی 500 تومان حقوق می دهیم و اگر بروی سر کار این پول را نمی دهیم و من باید با همه سختی ها با 200 تومان آموزش و پروش بسازم خب این شرایط هر آدمی را مجبور می کند که برود در خانه بنشیند. پس شما ما را از اجتماع حذف می کنید و زمانی که ایثارگران در ارگان های دولتی نباشند دیگر موی دماغتان نیستند و راحت می توانید هر کاری بکنید.

وی با ابراز تأسف از سیاست کاهش درصد جانبازی، گفت: دولتی که داعیه خدمت گزاری دارد  کاری بر سر ما آورد که در دولت های پیشین چنین چیزی سابقه نداشته است. در دولت هشتم کاهش درصد کمتر صورت می گرفت و چون این دولت در مظان این اتهام بود که با ایثارگران میانه خوبی ندارد و خدمات کم می دهند، آقایان فشار می آوردند بر ارائه خدمات و افزایش درصد. برای ما چپ و راستی ندارد و ما مسئله صنفی را مطرح می کنیم اما با کمال تأسف می بینیم در دوره ای که رئیس جمهور با همین ابزار ایثارگری قدرت گرفت، به بحث ایثارگران توجه نمی شود و حالا با این لایحه خیلی مسائل که پس از سالها برطرف شده بود، دوباره برای جانبازان مسئله ساز شده است.

بر اساس این گزارش؛ لایحه جامع خدمات رسانی ماه گذشته با وجود اعتراض گسترده جانبازان و نامه هیأت دولت در استرداد این لایحه، در مجلس تصویب شد و پس از اینکه این مصوبه به شورای نگهبان رفت به دلیل اینکه این لایحه بدون توجه به نامه درخواست استرداد هیأت دولت تصویب شده بود به مجلس بازگشت که جانبازان به دلیل نواقص متعددی که در این لایحه وجود دارد خواستار استرداد آن از مجلس و اصلاح آن می باشند