روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

اخلاق

بسم الله الرحمن الرحیم

                                                     « طهارت »

آنچه که عرفا وعلمای اخلاق در مقام تربیت و اصلاح نفس بیان می‌کنند بر این سه دستور اشاره دارند :

 

·       تخلیه - گند زدایی  یا پیرایش  کردن

·       تحیله – زیبا سازی و آرایش کردن

·       تجلیه –  جلاء دادن و جلوَه گری کردن

 

خداوند متعال برای این اعمال سه ماه قرار داده است  برای تخلیه ماه رجب و برای تحلیه ماه شعبان و برای تجلیه ماه مبارک رمضان .  

«طهارت» حاوی یک معنای ظاهری و یک معنای باطنی است. معنای ظاهری طهارت « پاکی » است.  که این طهارت در سه بخش وضو، غسل و تیمم حاصل می‌شود و این طهارتی است که در فقه مطرح است. و در فقه برای این مطرح فرموده‌اند که بدن انسان را از نجاستهای ظاهری پاک کند که فقه شریف مربوط به بدن و اعمال قالبیه آن همانند نماز و روزه  و احکام شرعی است که با انجام آن انسان در مرتبه بدن به مقام تجلیه می‌رسد.

شاخصه مرتبه طهارت را «وضو» تشکیل می‌دهد. در یک روایت آمده است که «الوضوء نور» وضو گرفتن نور است.  و در روایتی دیگر آمده: اگر شخص با وضویی قبل از اینکه وضویش را باطل کند، وضوی دیگری بگیرد او نور بر نور افزوده است که : « الوضوء علی الوضوء نور علی نور».     

                                                                                                  ادامه دارد.

احکام شرعی

بسم الله الرحمن الرحیم

فرق بین و ضوء و غسل :

1.   در و ضوء باید از بالا به پایین شسته شود یعنی در هنگام شستن صورت باید از رستنگاه  مو - ابتدای پیشانی -  به طرف پایین دست بکشیم و یا هنگام  شستن دستها باید از آرنج به طرف  نوک انگشتان شسته شود ، ولی در غسل لازم نیست .(مسأله 243 رساله)

 

2.   در و ضوء لازم نیست آب به پوست بدن برسد مثلاً در مسح سر اگر مو زیاد  نباشد،  مسح بر روی مو کافی است  و یا در صورت،  اگر پوست صورت از لای مو پیدا نباشد شستن همان رو کافی است و الا باید آب به پوست صورت برسد،  ولی در غسل باید آب به پوست برسد.(مسأله 251و240رساله)

 

3.   اگر در بین و ضوء حدثی ( بول  ، باد معده ) از انسان سر بزند و ضوء باطل می‌شود ولی در غسل باطل نمی‌شود و باید غسل را ادامه دهد و تمام کند منتهی باید بعد از غسل و ضوء بگیرد. مثلاً بعد از شستن طرف راست بدن حدثی از انسان خارج شد در این صورت طرف چپ را هم می‌شوید و غسل را به اتمام می‌رساند ولی باید بعد از غسل حتماً و ضوء بگیرد و با چنین غسلی نمی‌شود نماز خواند.(مسأله 386 رساله)

 

4.   غسل جنابت جای و ضوء را می‌گیرد یعنی بعد از غسل جنابت نباید  برای نماز و ضوء بگیریم ،  ولی و ضوء جای غسل را نمی‌گیرد. .(مسأله 391 رساله)

 

5.   در غسل باید تمام بدن پاک باشد ولی در و ضوء فقط اعضایی که  شسته می‌شود  باید پاک باشد (شرط ششم شرایط وضوء و مسأله 372 رساله) .

 

6.   در وضوء باید کارها پشت سر هم انجام شود و نباید بین کارهای وضوء فاصله ای بیفتد (شرط دهم وضوء) ولی در غسل می‌شود بین انجام کارهای غسل فاصله انداخت و لازم نیست بعد از شستن هر قسمت فوراً قسمت بعدی را شست مثلاً می‌شود بعد از شستن سر و گردن مقداری صبر کنیم  و بعد طرف راست بدن را بشوییم. .(مسأله 380 رساله)

والسلام

آیین‌نامه اجرایی قانون افزایش حقوق بازنشستگی مشمولان قانون حالت

 
آیین‌نامه اجرایی قانون افزایش حقوق بازنشستگی مشمولان قانون حالت اشتغال تصویب شد
 
ایرنا:
 

هیات دولت، آیین‌نامه اجرایی قانون افزایش حقوق بازنشست‌گی مشمولان قانون حالت اشتغال مستخدمان شهید، جانباز ازکار افتاده و جاویدالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی را تصویب کرد.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، به موجب این قانون، مستخدمان شهید، جانباز از کارافتاده کلی، جانباز آزاده از کار افتاده کلی و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی با پیش‌بینی پستها یا "مشاغل سازمانی با نام" در تشکیلات مربوط، همتراز با مشاغل قبلی شان به منزله مستخدمان شاغل تلقی می‌شوند.

به موجب این قانون، این گروه از بازنشستگان از لحاظ دریافت حقوق یا اجرت و فوق‌العاده شغل، مزایای شغل یا مزایای مستمر و همچنین افزایش سنواتی و ارتقا گروه و سایر عناوین مشابه، همانند مستخدمان شاغل با دو گروه بالاتر یا عنوانهای مشابه محسوب می‌شوند و براساس مقررات استخدامی مربوطه، با سنوات مقرر بازنشسته شده و پس از آن از حقوق بازنشستگی یا مستمری مربوطه بهره‌مند خواهند شد.

براساس آیین‌نامه اجرایی مصوب هیات دولت، حقوق بازنشستگی آن دسته از بازنشستگان لشگری مشمول این قانون که حسب مورد قبل از ‪ ۱۴‬آبان سال ‪۱۳۷۷‬ و بازنشستگان کشوری که قبل از پایان سال ‪ ۱۳۸۱‬بازنشسته شده‌اند، متناسب با حقوق بازنشستگانی که بعد از تاریخ‌های یادشده به درجه بازنشستگی نایل شده‌اند، حداکثر تا ‪ ۶۰‬درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

براساس بخش دیگری از این آیین‌نامه، دستگاههای مربوط بازنشستگان مشمول این آیین نامه موظف هستند احکام حقوقی بازنشستگان را تهیه و اجرا کنند

 

ایـن لایحه زیـبـنـده نـظـام جمهـوری اسلامـی ایران نیست

 
ایـن لایحه زیـبـنـده نـظـام جمهـوری اسلامـی ایران نیست
 
در ایـن میـان نکـات قـابل تـوجـهـی نـیـز هـست که امیدواریم کسی به آن توجه کند.
اول: نامه های دکتر احمدی نژاد به مجلس در خصوص استرداد این لایـحـه ودوم: سـخـنـان آقـای دکـتر حداد عادل به هنگام طرح لایحه در مجلس مبنی بر وجود ایرادات بسیار در آن )!( کـه علـیـرغم هـمـه ایـنـها اصرار نمایندگان محترم در خصوص تـصـویـب طـرح کمی تامل برانگیر است
 
تـهــران، دوم مـرداد مـاه 1384، هـفته آخر ریاست جمهوری آقای خـاتمی است در همان شلوغی ها، لایـحـه ای تـحـت عـنـوان <لایـحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران> در جلـسـه هـیـات وزیران سابق به تـصــویـب مـی رسـد و بـه مـجلـس ارسال می گردد  
لایـحـه، اشکـالات و نـواقـص بـسـیاری دارد، نمایندگان محترم اما هـر یـک درگـیـر ودار روی کارآمدن دولـت نـهم و انـتـخـاب اسـتانداران و... پـس اصـل طـرح عجالتاً روی مـیـزشـان مـی ماند تا در یک فرصت مناسب مجددا بررسی کنند که چنین نـیـز مـی کـنـنـد، اصـلاحـاتـی انـجام می دهند و بالاخره پس از یکسال در هـفـتـه گـذشته یعنی همزمان با ایام هـفـتـه گـرامیداشت جانباز، آن را به صـحن مجلس می آورند، لایحه اما هـنـوز دارای ایـراداتی جدی است، خشم جمعی از جانبازان و ایثارگران را بـر مـی انـگـیـزد و آنـها را به مقابل مـجلـس مـی کشاند (5/6/85...) نـمـایـنـدگـان مـحـتـرم بـی تـوجه به اعـتـراضـات ایـثـارگـران کـه پـشـت سـاختمـان جمـع شـده انـد در همـان 5/6/85 لایـحــه را بــه تـصـویـب می رسانند.
امـا در ایـن میـان نکـات قـابل تـوجـهـی نـیـز هـست که امیدواریم کسی به آن توجه کند.
اول: نامه های دکتر احمدی نژاد به مجلس در خصوص استرداد این لایـحـه ودوم: سـخـنـان آقـای دکـتر حداد عادل به هنگام طرح لایحه در مجلس مبنی بر وجود ایرادات بسیار در آن )!( کـه علـیـرغم هـمـه ایـنـها اصرار نمایندگان محترم در خصوص تـصـویـب طـرح کمی تامل برانگیر است.
این در حالی است که اگر فقط 10 نـفــر از جـانـبـازان و ایـثـارگـران بعنـوان اعتـراض پشت در مجلس می آمدند برای دست نگه داشتن و تـامل مجدد بر این لایحه کافی بود حال آنکه از سال گذشته تا به حال از جـانـبـازان و ایـثـارگـران گـرفته تا مــســئــولـیــن بــالای کـشــور و تــا رسـانـه هـای ارزشـی هـمگی وجود ایرادات را در لایحه وارد اعلام کرده بودند.   
 
هر چند تعدادی از نمایندگان مـحـتـرم مـجلـس و نـیز سخنگوی مـحـتـرم شـورای نـگهبان در جهت رفـع ابـهـامات وایرادات این لایحه قــول مـسـاعـد داده انـد امـا نـه ایـن لایحه و آنچه که تا کنون پیش آمده زیـبـنـده نـظـام جمهـوری اسلامـی ایران نیست

ابتـدا اجازه دهید که به طرحی که الان بیش از یک دهه از تصویب و اجرای آن می گذرد، اشاره ای کنیم.
شمـا خـواننـده محترم اگر پای صحبـت قـریـب بـه اتفاق جانبازان   بنشینیـد، مهمتـرین مشکل خود با بـنـیـــاد را نـحــوه تـعـیـیــن درصــد جانبازیشان اعلام می کنند و طبیعی اســت وقـتــی جــانـبـازان بـه نحـوه احـتـســاب درصــد جـانـبـازیـشـان اعتراض داشته باشند همه امکانات و تسهیلاتـی کـه بـرای آنان در نظر گـرفتـه می شود به تبع همان درصد جانبازی با مشکل مواجه می شود، اما به هر حال طرح کنونی آنچنان که آمـد بـیـش از یـک دهـه از عـمرش می گذرد. دیگر هم برای جانبازان و ایـثـارگـران و هم بـرای مـتـولیان امر نـقاط قوت و ضعفش هویدا است پس آیا بهتر نبود که به جای تدوین طـرحـی جـدیـد کـه یقینـا بـا هزینه گزافی هم آماده شده و البته پس از تـصـویـب نهـایـی بـایـد چنـد سـال معطل ماند تانقاط قوت و ضعفش مشخص شود، همان طرح قبلی به ارزیـابـی کـارشـناسان و جانبازان و ایثارگران گذاشته می شد؟
آیــا ایــن زیـبـنــده اســت کـه جانبازان و ایثارگران مجبور به تجمع در مقابل شورای نگهبان در خصوص عدم پذیرش این طرح شوند؟   
جـانبـازان و ایثـاگـرانـی کـه در گـذشتـه ای نـه چنـدان دور بواسطه تصـویـب بـرخـی قـوانیـن خـائنـانـه مـجلـس شـشم بـعـنـوان اعـتـراض مقابل مجلس می آمدند، آیا صحیح اسـت کـه حالا برای موضوعی مثل ایـن لایه که راحتتر از اینها می توان آن را حـل نمـود، فریاد اعتراضشان بلند شود؟
آیـا استفـاده از واژه <رزمندگان نیازمند)!!!( > رضی خدا، امام(ره) و شهـدا اسـت؟ امـامـی که فرمود اگر شما مسئولین از آنان غفلت کنید به آتش جهنم گرفتار خواهید شدو...   
هر چند تعدادی از نمایندگان مـحـتـرم مـجلـس و نـیز سخنگوی مـحـتـرم شـورای نـگهبان در جهت رفـع ابـهـامات وایرادات این لایحه قــول مـسـاعـد داده انـد امـا نـه ایـن لایحه و آنچه که تا کنون پیش آمده زیـبـنـده نـظـام جمهـوری اسلامـی ایران نیست

این قانون باید مشکلات اساسی موجود را حل نکرد

مشاور رئیس جمهور :
این قانون باید مشکلات اساسی موجود را حل نکرد
 
دکتر مجتبی رحماندوست مشاور رئیس جمهور در امور ایثارگران مانند بسیاری از مسئولان امیدوار بود مشکلات ایثارگران با تصویب لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران حل شود اما در گفتگو با خبرگزاری مهر، این لایحه را «جامع » ندانست و گفت: ابهامات و نقایصی در این لایحه وجود دارد و همانطور که بنیاد لایحه جامع را تنظیم کرد، دولت نسبت به تنظیم لایحه اصلاحی هم اقدام کند.
 

به گزارش گروه دفاع مقدس خبرگزاری مهر تصویب لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران در مجلس شورای اسلامی واکنش های زیادی را در میان ایثارگران و مسئولان داشته است و در روزهای اخیر شاهد تحصن گروه هایی از آنان به ویژه جانبازان در مقابل مجلس، ریاست جمهوری و بنیاد شهید و امور ایثارگران و مکاتبات فراوانی در این خصوص بوده ایم.

دکتر مجتبی رحماندوست مشاور رئیس جمهور در امور ایثارگران در گفتگو با خبرگزاری مهر به حضور خود در جلسات تدوین لایحه اشاره کرد و گفت: بنده و همکارانم از تهیه اولین ویرایش لایحه در بنیاد مرتب در مصاحبه ها و نظرات مکتوب و شفاهی ضمن طرح جامع نبودن لایحه، ایرادات را گفته و بطور فعال در جلسات کارشناسی، دولت و مجلس و حتی شورای نگهبان شرکت کرده ایم. همچنین معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید بعنوان نماینده دولت و سازمان تنظیم کننده لایحه در مجلس حضور دارد.

چرا باید چندین هزار نفر همچنان به خاطر نداشتن مدرک قابل قبول بنیاد شهید و امور ایثارگران مانند جانباز شناخته نشوند. درحالیکه حضور در جبهه و یا مجروحیتشان توسط افراد موثق و فرماندهان آنان کاملا تایید شده است؟

...گزارش های فراوانی که از استان های مختلف کشور می رسد حاکی از درماندگی و شدت تنگدستی و یا مشکلات جسمی این عزیزان است که فقط می توانم در برابر آنها ابراز شرمندگی کنم چون مکاتبات فراوان با بنیاد در این خصوص ثمری نداشته است.

وی با اشاره به برخی از نواقص اساسی این لایحه، تصریح کرد: این قانون باید مشکلات اساسی موجود را که خیلی هم واضح است را حل می کرد اما اینطور نشد. مثلا چرا باید چندین هزار نفر همچنان به خاطر نداشتن مدرک قابل قبول بنیاد شهید و امور ایثارگران مانند صورت سانحه و مدارک بالینی همزمان درکمیسیون های مربوط، جانباز شناخته نشوند. درحالیکه حضور در جبهه و یا مجروحیتشان توسط افراد موثق و فرماندهان آنان کاملا تایید شده است؟

دکتر رحماندوست تصریح کرد: در جنگ رزمندگانی بودند که پس از مجروحیت و انتقال به بیمارستان، از آنجا فرار می کردند و خود را به خط مقدم می رساندند و یا حتی اگر بستری هم می شدند بدنبال جمع آوری مدرک نبودند بعد هم مدارک بیمارستانی توسط بیمارستان ها امحاء و یا در حوادث و بمباران ها از بین رفته است. گزارش های فراوانی که از استان های مختلف کشور می رسد حاکی از درماندگی و شدت تنگدستی و یا مشکلات جسمی این عزیزان است که فقط می توانم در برابر آنها ابراز شرمندگی کنم چون مکاتبات فراوان با بنیاد در این خصوص ثمری نداشته است.

وی با بیان اینکه به هیچ وجه ما نمی گوییم به ناحق کسی به جامعه جانبازان اضافه شود، تأکید کرد: رزمنده در زمان جنگ وظیفه جنگیدن داشته و نمی توانیم بگوییم آن زمان باید به فکر مدارک پزشکی هم می بوده، این وظیفه نظام است که به دنبال اثبات جانبازی باشد. نه رزمنده تازه ما باید از اینکه این رزمنده را اینقدر به زحمت انداخته ایم دنبال مدارک برود و چند سال هم در رفت وآمد های کمیسیون آواره شود عذر خواهی هم بکنیم.

دکتر رحماندست که خود نیز از جانبازان 70% می باشد در مورد مشکلات احراز جانبازی رزمندگان گفت: داشتن مدرک بالینی همزمان و صورت سانحه، بخش مهمی از افراد را درجرگه جانبازان وارد کرده حالا دو دسته مانده اند. دسته اولی که برای حضور آنان در جبهه و مجروحیتشان مدارک مثبت ندارند، دسته دومی که رزمنده بودنشان محرز است اما مدرکی بر اثبات جراحت بر اثر حضور در جنگ ندارند.

بنیاد شهید باید پدرانه و از نگاه نظام موضوع را بررسی کند نه از دیدگاه بنیاد و یک سازمان خدمات دهنده."

وی با اشاره به آموزه های قرآن و تعالیم دینی تصریح کرد: قرآن تکلیف را در اینگونه موارد روشن کرده و گواهی دو شاهد عادل در بسیاری موارد خروج از بن بست را موجب شده است. اینجا هم همرزمان می توانند گواهی بدهند و یگان اعزام کننده هم حضور شهود را در منطقه و در آن تاریخ تایید کند. در مورد اثبات جراحت بر اثر جنگ هم تشخیص فعلی پزشکان ملاک عمل قرارگیرد. حداکثر می توان از دو نفر از فرماندهان رده های مختلف درخواست کرد که شهادت بدهند.

مشاور رئیس جمهور در امور ایثارگران، ضمن اشاره به شیوه عملی برخی کشورها در این خصوص، کشور الجزایر را جزء کشورهایی دانست که از شهادت دو شاهد بهره می برد و به گفته مسئولین وزارت المجاهدین این کشور" با گذشت بیش از چهل سال هنوز بعضا مراجعانی دارند که فرد مدعی است جزء مبارزان و یا مجروحان بوده و مدرکی هم ندارد که شهادت دو همرزم برای اثبات این ادعا کافی است."

وی توضیح داد: در الجزایر عوارض پیری همچون چربی خون، قند خون، فشار خون، کم سویی چشم، آلزایمر و... هم بر درجه مصدومیت جانبازان می افزاید. یعنی یک نفر ممکن است درصد مجروحیتش تا حدود 100% برسد و 35 % هم درصد عوارض پیری دریافت کند که به همان نسبت تسهیلات و خدمات بیشتری را دریافت می کند.برخی از رزمندگان الجزایر به خاطر مناعت طبع مراجعه نکرده اند، حالا که پیر و از کار افتاده اند و ناچار به گرفتن کمک هستند به وزارت المجاهدین مراجعه می کنند.

دکتر رحماندوست راه حل این مشکل را در ایران در یک جمله خلاصه کرد و گفت:" بنیاد شهید و امور ایثارگران باید پدرانه و از نگاه نظام موضوع را بررسی کند نه از دیدگاه بنیاد و یک سازمان خدمات دهنده."

وی افزود: مشکل زمانی حل می شود که کمیسیون احراز و تعیین درصد در خارج از بنیاد و مطابق استانداردهای علمی انجام شود. اگر سازمان خدمات دهنده تعیین درصد کند این نگرانی وجود دارد که محدودیت بودجه در مقاطعی موجب کاهش درصد شود. دستگاه احراز کننده هم باید با دستگاه خدمات دهنده متفاوت باشد.

حذف جانبازان زیر 25% از نواقص اساسی این لایحه است. جانباز 15% اعصاب و روان یا جانباز 20% شیمیایی در بسیاری از موارد از جانباز 50% قطع عضو مشکلات بیشتری دارد که مع الاسف به آنان توجه نشده است.

وی ایجاد شورایی مرکب از نماینده ستاد کل نیروهای مسلح و پزشکان وزارت بهداشت را برای تعیین درصد راهکار اساسی حل این مشکل دانست.

مشاوررئیس جمهور با اشاره به ماده 63 لایحه خدمات رسانی، جدا کردن شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را از وزارت فرهنگ کار غلطی دانست و تأکید کرد: در این ماده تهیه آیین نامه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت به عهده بنیاد قرار داده شده و جهت گیری بگونه ای است که محل دبیرخانه هم بنیاد رقم خواهد خورد. به نظر بنده چون وزارت ارشاد و شورای فرهنگ عمومی نسبت به فرهنگ کشور پاسخگوست و بنیاد نسبت به جامعه هدف خود پاسخگوست، وزارت ارشاد در این امر بهتر می تواند عمل کند.

وی حذف جانبازان زیر25%  از دریافت خدمات را یکی دیگر از نواقص این لایحه خواند و افزود: درحالیکه جانباز 15% اعصاب و روان یا جانباز 20% شیمیایی در بسیاری از موارد از جانباز 50% قطع عضو مشکلات بیشتری دارد که مع الاسف به آنان توجه نشده است.

دکتر رحماندوست با تأکید بر اینکه دیدگاه اساسی ما خدمات رسانی به همه جانبازان بصورت پلکانی است، افزود: با در نظر گرفتن اولویت ها اعم از وضعیت جسمی، ضرورت های معیشتی، درمانی و فرهنگی خدمات ارائه شود که البته این کار سخت است اما شدنی است.

وی تبصره 2 ماده 39 این لایحه را که ناظر بر قطع حقوق جانبازان حالت اشتغال در صورت اشتغال در دستگاه های موضوع بند (الف) ماده (2) می باشد را یک اشتباه تاریخی خواند و تصریح کرد: حالت اشتغال اصلا شغل نیست. مگر شهدا که حقوقشان تحت عنوان حالت اشتغال پرداخت می شود، شاغلند؟ مگر جانباز با دریافت حقوق حالت اشتغال پستی را اشغال کرده وعملی حاکی از تصدی گری را انجام داده است. داشتن دو شغل یعنی اشتغال در دو پست آن هم بطور همزمان و به عبارتی حالت اشتغال یک امتیاز است نه تصدی یک شغل.

تعیین رشته های مورد نیاز دانشگاه توسط بنیاد که دور از منطق است (موضوع تبصره ماده 67) و دانشجو را ملزم کردن به انتخاب رشته های خاص و خلاف سلیقه و گرایش درست نیست.

مشاور رئیس جمهور خاطر نشان کرد: نظام وظیفه خود دانسته یک جانباز از کار افتاده کلی با شرایط خاص جسمی را از کار کردن معاف کند وحقوق حالت اشتغال بدهد و بگوید وظیفه من است از تو انتظار کار کردن نداشته باشم. حالا اگر این جانباز به نسبت وضعیت جسمی اش علاقمند باشد بعضی از وقتش را در امور مورد علاقه و در خدمت در دستگاههای دیگر صرف کند باید خیلی هم خوشحال باشیم و اجازه بدهیم در آمدی هم داشته باشد نه اینکه خودمان چوب لای چرخ او بگذاریم.

وی با بیان اینکه طبق قانون، حالت اشتغال خارج از تعریف شغل است، تأکید کرد: قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل مصوب 11/10/73 در تعریف شغل گفته است: « منظور از شغل عبارت است از وظایف مستمر مربوط به پست مناسب سازمانی با شغل و یا پستی که بطور تمام وقت انجام می شود.» مضافا بر اینکه در «قانون الحاقی یک تبصره به قانون استخدام جانبازان، اسراء و افراد خانواده های شهدا، جانبازان از کار افتاده و... مصوب7/9/75 »، ایثارگران مستثنی از منع دریافت دو حقوق شده اند. همچنین ، شعبه 6 دیوان عدالت اداری در تاریخ 23/2/82 تصریح کرده است: «... دریافت حقوق از بابت استخدام رسمی یا غیر رسمی (جانبازان) موجب قطع حقوق و دریافتی های موضوع تبصره نخواهد بود و مشمول مقررات مربوط به دریافت حقوق نمی باشد.» همچنین معاونت حقوق و امور مجلس ریاست جمهوری نیز بر این مطلب صحه گذاشته است.

وی در ادامه اظهار کرد: از ضعف های جدی دیگر، کاهش خدمات نسبت به گذشته است مثلا سهمیه 40 درصدی ورود به دانشگاه به 20% (موضوع ماده 71) و سهمیه 30% وکالت و کارشناسان رسمی دادگستری به 25% تقلیل پیدا کرده است.(موضوع ماده 59) و رزمندگان نیز از سهمیه ورود به دانشگاه ها حذف شده اند که البته ذکر نام رزمنده در استفاده از سهیمه 25 درصدی کارشناسان رسمی دادگستری و سردفتری وعدم ذکر آن در سهمیه ورود به دانشگاه ها محل تأمل است و نمی دانیم آگاهانه بوده یا غفلتی در کار بوده است.

تعیین رشته های مورد نیاز دانشگاه توسط بنیاد که دور از منطق است (موضوع تبصره ماده 67) و دانشجو را ملزم کردن به انتخاب رشته های خاص و خلاف سلیقه و گرایش درست نیست.

دکتر مجتبی رحماندوست در خصوص ماده 66 این لایحه گفت: قطع خدمات و امتیازات افرادی که شئون را رعایت نمی کنند بدلیل لطمه وارد کردن به خانواده آنان صحیح نیست و مغایر قانون اساسی است، چراکه مطابق اصل 36 و 37 قانون اساسی مجازات تنها طبق حکم دادگاه صالحه تعیین می شود. تعداد دیگری از ایرادات ریز و درشتی که باید در جلسات کارشناسی مورد بحث و بررسی قرار گیرد نیز وجود دارد.

کمیته ای چهار نفره مرکب ازمعاون اجرایی رئیس جمهور، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران مشاور رئیس جمهور در امور ایثارگران و یک ایثارگر به انتخاب رئیس جمهور تشکیل شود و ظرف یک ماه موارد اختلافی را بررسی و با مصوبه دولت تحت عنوان لایحه اصلاحی قانون جامع به مجلس ارائه شود، ضمن اینکه نمایندگان مجلس هم می توانند طرح اصلاحی بدهند.

وی در پاسخ به این سوال که با این ایراداتی که ذکر شد چرا لایحه را پس نگرفتید؟ تأکید کرد: من با کلیات لایحه موافق بودم اما بسیاری از مواد ایراد جدی داشته و دارد ولی من بجای پس گرفتن لایحه معتقد به اصلاح آن بوده و هستم. واقعا هزاران نفر ساعت کار کارشناسی بر روی این لایحه انجام شده و اگر ضعفی را مطرح می کنیم به منزله خط بطلان کشیدن به زحمات دولت و همکاران در بنیاد و وزارت دفاع و ستاد کل، سازمان مدیریت ونمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی خصوصا اعضاء کمیسیون اجتماعی و فراکسیون ایثارگران مجلس و سایر دست اندرکاران که خود ما هم بخشی از آن بوده ایم، نیست.

دکتر رحماندوست با تأیید اینکه دولت درخواست استرداد لایحه را کرده بود، اظهار کرد: مصوبه استرداد لایحه به دستم رسید ولی مسائل بعدی آن و پس گرفتن لایحه استرداد را درست خبر ندارم ولی رئیس مجلس اعلام کرد تا زمان طرح دستور در صحن علنی درخواست استرداد لایحه را دریافت نکرده است!

مشاور رئیس جمهور در امور ایثارگران راه اصلاح و تکمیل قانون جامع خدمات ره ایثارگران را باز دانست و گفت: پیشنهاد بنده این بوده که کمیته ای چهار نفره مرکب ازمعاون اجرایی رئیس جمهور، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران مشاور رئیس جمهور در امور ایثارگران و یک ایثارگر به انتخاب رئیس جمهور تشکیل شود و ظرف یک ماه موارد اختلافی را بررسی و با مصوبه دولت تحت عنوان لایحه اصلاحی قانون جامع به مجلس ارائه شود، ضمن اینکه نمایندگان مجلس هم می توانند طرح اصلاحی بدهند.

دکتر مجتبی رحماندوست در پایان تصریح کرد: ما به عنوان مشاور از دریافت هر گونه پیشنهاد استقبال می کنیم و در صورت لزوم نسبت به انعکاس نظرات به متولیان امور و ریاست محترم جمهور اقدام می کنیم

 

چند خبر در رابطه با لایحه خدمات رسانی به ایثارگران

 
چند خبر در رابطه با لایحه خدمات رسانی به ایثارگران
 
مرتضی تمدن در گفتگو با "مهر":
لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران با ایراد و ابهام تصویب شد/ تاکنون جلسه ای برای رسیدگی به ایرادات تشکیل نشده است
یک عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس خدمات رسانی به ایثارگران را پیچیده و حساس توصیف کرد و با بیان اینکه لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران با ایراد و ابهام تصویب شد، تاکید کرد: هر جا احساس شود موادی از لایحه مانع خدمات رسانی مطلوب است باید اصلاح شود
تمدن در پاسخ به این سئوال که آیا برای رسیدگی به ایرادات و ابهامات و اعتراضات ایثارگران به این لایحه که گفته شده بود کمیته ای تشکیل شده اقدامی صورت گرفته است، گفت: تاکنون برای این مسئله جلسه ای تشکیل نشده است
 
 
 
دکتر حسن سبحانی در گفتگو با خبرگزاری مهر:
 
لایحه خدمات رسانی به ایثارگران عجولانه تصویب شد/ باید خلاء های موجود در آن اصلاح شود
نماینده دامغان با بیان اینکه لایحه خدمات رسانی به ایثارگران عجولانه تصویب شد، گفت: یکی از دلایل مخالفتم این بود که کسانی که فرصت نکرده بودند لایحه را به خوبی بررسی کنند، می توانستند در صحن علنی مجلس پیشنهادات خود را ارائه کنند و حتی پیشنهاد حذف دهند و لایحه ای جامع تر و کاملتر تصویب شود
 
 
حسین فدایی در گفتگو با "مهر":
با اصلاح لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران موافقم
حسین فدایی عضو شورای مرکزی فراکسیون ایثارگران مجلس گفت: همانطور که با کلیات لایحه نظام جامع خدمات رسانی به ایثارگران موافقم با اصلاح آن نیز موافق هستم
حسین فدایی که عضو ارشد فراکسیون اصولگرایان مجلس است، در گفتگو با خبرنگار پارلمانی "مهر" با بیان این مطلب اظهار داشت:  تلاش شده با توجه به امکانات موجود کشور و نیازها و مطالبات ایثارگران و خانواده های آنان لایحه خوبی تدوین شود
 
 
 

گل نرگس

 

هزار صلوات

نثار وجود مبارک گل نرگس محمدی

بنیاد شهید مجلس را اغوا کرد

 
مشاور وزیر فرهنگ در امور ایثارگران:
 ««بنیاد شهید مجلس را اغوا کرد»»
 
 

قدرت الله رحمانی، مشاور وزیر فرهنگ در امور ایثارگران در گفتگو با خبرنگار گروه دفاع مقدس خبرگزاری مهر؛ انتقاد خود را نسبت به لایحه جامع خدمات رسانی متوجه مجلس ندانست و گفت: این خبط ، ناشی از عملکرد غیر صادقانه بنیاد شهید می باشد و در این مسئله متأسفانه به نظر می رسد که اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس نیز اغوا شدند.

اصل 141 قانون اساسی ناظر منع دو شغل است یعنی هیچ کس نمی تواند دو شغل دولتی را اشغال کند نه اینکه نمی تواند دو حقوق بگیرد وانگهی اگر هم منع باشد که دو حقوق بگیرد ایثارگران را در سال 75 مستثنی کرده است

مشاور وزیر فرهنگ در امور ایثارگران با بیان اینکه مسئولین بنیاد شهید به جای اینکه در موضع دفاع از حقوق ایثارگران قرار بگیرند مرجع تفسیر قانون اساسی شدند تصریح کرد: مرجع تفسیر قانون اساسی و مرجع تطبیق قانون عادی مجلس و یا هر قانونی دیگری با قانون اساسی شورای نگهبان است. 



این جانباز 70% نخاعی اظهار کرد : با وجود اینکه لایحه خدمات رسانی به ایثارگران یک خدمت است اما بر آن ایراداتی داریم و با برخی از مواد این قانون مخالف هستیم. علاوه بر تبصره 2 ماده 39 بر موارد دیگری نیز ایراداتی وارد است؛ از جمله ماده 66 که ناظر بر عدم رعایت شأن و منزلت ایثارگری از طرف ایثارگران است. البته ماده 66 نسخه نهایی نسبت به نسخه قبلی یک قدم به جلو است چراکه در نسخه قبلی پیش بینی شده بود که آیین نامه این موضوع به پیشنهاد رئیس بنیاد شهید به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید اما در نسخه مصوب فعلی این اختیار از ید بنیاد شهید خارج شده و به ترکیب چهارگانه متشکل از ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت دفاع، قوه قضائیه و بنیاد شهید واگذار شده است و این موجب می شود که نگرانی اعمال سلیقه های یک جانبه بنیاد شهید کاهش پیدا کند، چنانکه در گذشته شاهد بودیم که به اندک بهانه ای پرونده برخی از جانبازان بسته شده و آنها را از دریافت خدمات قانونی شان محروم کرده اند، یا مثلا برای ارائه خدمت به جانبازان زیر 25% در این لایحه هیچ پیش بینی نشده است یا مورد دیگر مسئله احراز جانبازی و تعیین درصد جانبازانی است که هنوز در صف  تعیین درصد جانبازی هستند که برای این هم باید فکری شود چراکه مصوبه فعلی مجلس در این خصوص ساکت است.

این مدرس حقوق قانون اساسی با رد ادعای کسانی که معتقدند اشتغال جانبازان مشمول حالت اشتغال، خلاف اصل 141 قانون اساسی است، گفت: اصل 141 قانون اساسی ناظر بر منع دو شغل است یعنی هیچ کس نمی تواند دو شغل دولتی را اشغال کند نه اینکه نمی تواند دو حقوق بگیرد وانگهی اگر هم منع دو حقوق باشد قانون مصوب مجلس در سال 75 ایثارگران را از قانون منع گرفتن دو حقوق از دولت مستثنی کرده است  و شورای نگهبان نیز به عنوان مرجع تطبیق قانون عادی با قانون اساسی آن را خلاف قانون اساسی ندانسته است. اصل 141 قانون اساسی در واقع برای این است که افراد نتوانند با اشغال بیش از یک شغل دولتی، فرصت شغلی دیگران را بگیرند.

وی توضیح داد: در قانون حالت اشتغال، ایثارگر در حکم "حالت اشتغال" است یعنی واقعا پستی را اشغال نمی کند بلکه حقوق و مزایای یک فرد در حالت اشتغال برای او مقرر می شود. به عبارت دیگر رایج ترین حالت استخدامی در قانون، حالت اشتغال است و چون بیشترین مزایای حقوقی برای افراد حالت اشتغال در نظر گرفته شده، قانون گذار برای اینکه عالیترین حمایت را از ایثارگران بکند این افراد را مستخدم دولت دانسته و حالت اشتغال استخدام دولت برای آنان منظور کرده است تا از همه مزایای حقوقی برخوردار شوند و این در حالی است که هیچ پستی را اشغال نکرده اند و تنها قوانین اشتغال در مورد این گروه جاری است، پس ادعای بنیاد شهید مبنی بر اینکه دوشغل ممنوع است در این مورد صدق نمی کند.

حرکت جانبازان در تقدم معلولین نخاعی برای درمان، تکریم و اعزاز ایثارگر بود اما کار مسئولین بنیاد که منجر به اعتراض جانبازان شد تحقیر ایثارگر و جانباز بود

وی استدلال معاون حقوقی و پارلمانی بنیاد شهید مبنی بر اینکه ماده 39 شامل تنها کسانی است که پست رسمی دارند را مضحک خواند و افزود: اولا:چنین مطلبی در لایحه نیامده است ثانیا": در قانون اساسی منع دو پست است و از این جهت فرقی بین رسمی، پیمانی و قراردادی و دیگر اشکال کار نیست. در واقع این گونه استدلال کردن فرار از پاسخگویی است.

عضو شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با اشاره به آمار 20 هزار نفری ایثارگران حالت اشتغال گفت: اگر یک جانبازی در شرایطی خواست قابلیت ها و توانمندی های خود را نشان دهد ما باید حامی او باشیم نه اینکه بگوییم حالا که می خواهی خدمت کنی حقوقت را قطع می کنیم! در واقع او را به خاطر اینکه می خواهد خدمت کند تنبیه می کنیم!  مگر عمر اجرای قانون حالت اشتغال چند سال است؟ شاید 9-8 سال بیشتر نباشد. جانبازان با قطع این حقوق نمی میرند، اما این نوع نگاه به ایثارگران ویرانگر دستاوردهای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است. آقایان جاهلانه کاری می کنند که به این فرهنگ ضربه می زند.

اگر یک جانبازی در شرایطی خواست قابلیت ها و توانمندی های خود را نشان دهد ما باید حامی او باشیم نه اینکه بگوییم حالا که می خواهی خدمت کنی حقوقت را قطع می کنیم! در واقع او را از اینکه می خواهد خدمت کند تنبیه می کنیم!

رحمانی تأکید کرد: بنده به عنوان عضو شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وظیفه دارم و نمی توانم ببینم کسانی غافلانه به این فرهنگ آسیب می رسانند. مسئولین بنیاد شهید گفته اند" اشتغال دولتی مشمولین حالت اشتغال خلاف اصل 141قانون اساسی است." اینکه خلاف قانون اساسی هست یا نیست به ما و شما مربوط نیست، شما دفاعتان را از حقوق ایثارگران بکنید و دفاع از قانون اساسی را به مرجعش یعنی به شورای نگهبان واگذار کنید.

وی علت عدم رشد فرهنگ ایثار و عزت ایثارگران را تبلیغات غلط متولیان خدمت رسانی دانست و گفت: متأسفانه ایثارگر ما امروز میراثخوار و زیاده خواه طلقی می شود و آن هم به خاطر تبلیغات رسمی غلط  است. این فرهنگ در جامعه معکوس ارائه شده است. تا زمانی که این رویکرد در جامعه اصلاح نشود تلاش برای ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت، آب در هاون کوبیدن است. ما تا نتوانیم نگاه مردم را به ایثارگران عوض کنیم و نشان دهیم این ایثارگران نه تنها نیامدند حق شما را بخورند بلکه همین الان هم حاضرند خود را برای شما فدا کنند، هیچ تلاشی برای گسترش این فرهنگ در جامعه جواب نخواهد داد. ایثارگر کسی است که اگر حقی یا امکانی هم وجود داشت که بین او و مردم مساوی بود، می گوید من می روم کنار مردم استفاده کنند.

وی با اشاره به بیانیه جمعی از جانبازان جهت تقدم معلولین نخاعی برای استفاده از شیوه جدید درمان ضایعات نخاعی، خاطر نشان کرد: ما می خواهیم به مردم بگوییم که ایثارگر دیروز همچنان ایثارگر است اما متأسفانه مسئولین بنیاد کاری کردند که همان روز که بیانیه تحسین برانگیز جانبازان نخاعی منتشر شد، یک عده از جانبازان برای احقاق حقوق خود در مقابل بنیاد و فردای آن در مقابل مجلس تجمع کردند. آیا این تحقیر ایثارگران نیست؟!

عدم رشد فرهنگ ایثار و عزت ایثارگران در تبلیغات غلط متولیان خدمات رسانی است و تا زمانی که این رویکرد در جامعه اصلاح نشود تلاش برای ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت، آب در هاون کوبیدن است

مشاور وزیر فرهنگ در امور ایثارگران افزود: آن حرکت جانبازان در تقدم معلولین نخاعی برای درمان، تکریم و اعزاز ایثارگر بود اما کار مسئولین بنیاد که منجر به اعتراض جانبازان شد می تواند نوعی تحقیر ایثارگر و جانباز باشد. مگر وظیفه بنیاد تکریم ایثارگر نیست؟! وی با بیان اینکه بنیاد شهید با این لایحه تمام دستاوردهای خود را در زمینه اعتمادسازی میان جانبازان از دست داد، افزود: جانبازان امید بسته بودند که شما دیوار بی اعتمادی بین مسئولین و جانبازان را فرو بریزید اما با عملکرد بی تدبیرانه خود دوباره موجب کشیدن دیوار بی اعتمادی دیگری شدید.

مشاور وزیر فرهنگ در امور ایثارگران افزود: به نظر می رسد عملکرد بنیاد شهید در لایحه خدمات رسانی به ایثارگران که منجر به برانگیختن اعتراض جانبازان شد با سیاست کلی دولت نهم که توجه خاص در تجلیل و خدمت رسانی به ایثارگران است، منافات دارد. دولتی که با شعار تکریم ایثارگران سر کار آمد، دولتی که رئیس آن در هر سفر خود ملاقات ویژه با ایثارگران دارد، چنین دولتی مصمم است که یک تغییر محسوسی در رسیدگی به ایثارگران با هدف تکریم آنان ایجاد بکند.

وی در پایان پیشنهاد کرد: با توجه به اینکه مصوبه مجلس برای تأیید نهایی به شورای نگهبان ارسال شده است علی الظاهر امکان استرداد آن از ناحیه دولت وجود ندارد، تنها راه فوری جبران این خبط و خطا آن است که تعدادی از نمایندگان مجلس با ارائه طرح به صحن علنی مجلس اصلاح  و حذف موارد اعتراضی را پیشنهاد نمایند. امیدواریم نمایندگان اصولگرای مجلس هفتم که با درایت و دوراندیشی که از آنان انتظار می رود با تصویب طرح پیشنهادی همکارانشان خبط و خطای برخی مسئولین را در تضییع حقوق حقه جانبازان جبران کنند

به نقل از خبرگزاری مهر

 

تصویب«منع استخدام دولتی جانبازان حالت اشتغال» در وقت اضافه مغایر

 
تصویب«منع استخدام دولتی جانبازان حالت اشتغال» در وقت اضافه مغایرقانون است
 
 
دکتر رحمانی 
 
قدرت‌الله رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسنا با انتقاد از منع اشتغال جانبازان حالت اشتغال در دستگاه دولتی بر اساس لایحه جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران افزود: حالت اشتغال بواقع اشتغال در یک پست نیست؛ بلکه حکمی در جهت کمک به ایثارگران و جانبازان است. این در حالیست که بنیاد شهید و امور ایثارگران به استناد اصل 141 قانون اساسی، اشتغال جانبازان حالت اشتغال را در دستگاه‌های دولتی ممنوع کرده است
 
 
 
 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران اعلام کرد: اصل 141 قانون اساسی بر منع اشتغال همزمان در دو پست دولتی تاکید می‌کند و جانبازان و ایثارگران بر اساس قانون الحاق یک تبصره به قانون استخدام جانبازان از منع دریافت دو حقوق از صندوق دولت مستثنی شده‌اند.

قدرت‌الله رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسنا با انتقاد از منع اشتغال جانبازان حالت اشتغال در دستگاه دولتی بر اساس لایحه جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران افزود: حالت اشتغال بواقع اشتغال در یک پست نیست؛ بلکه حکمی در جهت کمک به ایثارگران و جانبازان است. این در حالیست که بنیاد شهید و امور ایثارگران به استناد اصل 141 قانون اساسی، اشتغال جانبازان حالت اشتغال را در دستگاه‌های دولتی ممنوع کرده است.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون الحاق یک تبصره به قانون استخدام جانبازان، اسرا و مفقودالاثرها، مصوب سال 75 هرگونه دریافت جانبازان بابت وضعیت جانبازی با وجود دریافت حقوق از بابت اشتغال رسمی و یاغیر رسمی، ازدواج همسران شهدا هیچ منعی ندارد. همچنین دریافتی‌های حقوق جانبازان و ایثارگران ، مشمول هیچ یک از مقررات دریافت در حقوق از صندوق دولت و بازنشستگی نمی‌شود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران که خود از جانبازان قطع نخاعی است، اظهار کرد: جای تعجب است که بنیاد شهید و امور ایثارگران که باید در موضع دفاع از ایثارگران باشد این منع اشتغال جانبازان حالت اشتغال را ایجاد کرده است؛ علی‌رغم این که شورای نگهبان به عنوان مرجع تشخیص بر نداشتن مغایرت اشتغال این جانبازان تاکید داشته است.

عضو شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: جانبازان دارای وضعیت جسمانی ثابتی نیستند و در دوره‌ای به دلیل مناسب شدن شرایط می‌توانند با حضور در عرصه اجتماع به فعالیت بپردازند ولی این شرایط پایدار نیست و با قطع حقوق حالت اشتغال این جانبازان در زمان ناتوانی، هیچ منبع درآمدی نخواهند داشت.

رحمانی به ایسنا گفت: جانبازان ضایعات نخاعی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هیچ اولویتی برای درمان نسبت به سایر معلولین با توجه به موفقیت دانشمندان ایرانی در تشخیص درمان ضایعات نخاعی قائل نشدند؛ این در حالیست که بنیاد شهید و امور ایثارگران موجب شد که جانبازان نسبت به ماده مربوط به منع اشتغال جانبازان حالت اشتغال در لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران اعتراض کنند.

وی مسؤول آنچه را که «تحقیر شدن جانبازان به دلیل اعتراض نسبت به حقوق خود» خواند، بنیاد شهید و امور ایثارگران دانست و اظهار کرد:‌ رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در طول این 2 سال نسبت به مسؤولان قبلی سعی در افزایش اعتماد جانبازان داشت و لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران نیز با انجام کارشناسی دقیق در راستای احقاق حقوق جانبازان و ایثارگران است ولی افزودن این ماده به لایحه پس از تصویب در کمیسیون اجتماعی و در وقت اضافه، زحمات آنها را بسیار کمرنگ کرد.

ایسنا

 

 

برای رزمنده‌‌های دیروز و جانبازان و ایثارگران امروز چه کرده‌ایم؟

 
برای رزمنده‌‌های دیروز و جانبازان و ایثارگران امروز چه کرده‌ایم؟
 
.... به راستی برای رزمنده‌‌های دیروز و جانبازان و ایثارگران امروز چه کرده‌ایم. باور کنید خیلی کارها می‌توانستیم انجام دهیم که از آن غفلت کرده‌ایم. در جمهوری‌های استقلال یافته شوروی سابق هنوز پیرمردانی که درجنگ‌های جهانی شرکت داشته‌اند درمراسم‌های ملی وحتی جشنهای خانوادگی مدال‌های دوران جنگ خودرا به سینه می‌آویزند و حضور می‌یابند و از بسیاری از امکانات عمومی به صورت رایگان بهره‌مند هستند، آنها توانسته‌اند این زمینه را پدید آورند که پس از گذشت سالهای طولانی از زمان جنگ جهانی دوم، هنوز رزمندگان آنروزها نه تنها از گذشته‌‌شان پشیمان نشوند بلکه افتخار آن روزها را در روزهای پیش‌رو‌یشان با خود همراه سازند.

امروز تجلیل از رزمندگان و جانبازان و ایثارگران را نباید به عنوان نیازی که این عزیزان دارند قلمداد کرد بلکه این بزرگداشت‌ها و تجلیل‌ها را باید به سمتی سوق داد که در فرهنگ سازی عمومی و ارائه الگوهای برتر بتواند نقشی را ایفا کند که جوان امروزی به داشتة خود افتخار کند و هرگز این داشته را به آوردة دیگران ترجیح ندهد