روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

بررسی افزایش سهمیه‌ی بنزین جانبازان و ایثارگران

بگزارش ایسنا

بررسی افزایش سهمیه‌ی بنزین جانبازان و ایثارگران در فراکسیون ایثارگران مجلس

دبیر فراکسیون ایثارگران مجلس گفت: در هفته‌های آینده جلسه‌ی فراکسیون ایثارگران تشکیل شده و افزایش سهمیه بنزین جانبازان نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

لاله افتخاری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران ‌(ایسنا)، گفت: هنوز در فراکسیون بحثی در مورد سهمیه‌ی بنزین جانبازان و ایثارگران صورت نگرفته اما با توجه به اعلام نیازی که خود ایثارگران و جانبازان داشتند، این افزایش مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا هرچه سریع‌تر اقدامات لازم انجام شود.

او گفت: با توجه به این که رییس بنیاد شهید متولی کارهای ایثارگران و جانبازان است و هم‌چنین در هیات دولت نیز حضور دارد،‌ از ایشان نیز برای شرکت در این جلسه دعوت به عمل خواهد آمد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما باید شرایط را سنجیده و به گونه‌ای عمل کنیم که هم دولت در این زمینه تسلط داشته باشد و هم ما از مردم و این قشر حمایت خود را به بهترین نحو انجام دهیم

پاسخ مشاور رئیس جمهور در امور ایثارگران به تعدادی از سوالات

بگزارش خبر گزاری ایسنا:

در آستانه سالروز بمباران شیمیایی برخی مناطق کشور توسط رژیم بعث عراق که روز مبارزه با سلاحهای شیمیایی و میکروبی نام گرفته است، عده‌ای از جانبازان با مشاور رئیس جمهور در امور ایثارگران دیدار و گفت‌وگو کردند

در این دیدار مشاور محترم رئیس جمهور به سوالات چند تن از جانبازان پاسخ گفت:

برخی از این سوالات مطرحه شده:

- چرا یک فرد جانباز در مراجعه به کمیسیون پزشکی نیروهای مسلح تعیین درصد می‌شود اما همان فرد در کمیسیون پزشکی بنیاد فاقد درصد می‌شود؟

- چرا تاکنون آئین نامه اجرایی واحدی برای تعیین درصد جانبازان تهیه نشده است تا از این اختلاف‌ها و مشکلات جلوگیری کند؟

- مدرک و مبنای ارائه خدمات به جانبازان باید درصد باشد یا وضعیت معیشتی فرد جانباز؟

- چرا اعلام رای کمیسیون‌های تعیین درصد بنیاد با آرا قبلی همین کمیسیون‌ها تفاوت فاحش داشته و حتی بعضا آن را به صفر می‌رساند؟

 برای خواندن پاسخهای مشاور رئیس جمهور اینجا را کلیک کنید.

 

دست‌خط صدام برای استفاده از سلاح شیمیایی علیه ایران

سایت انتخاب:

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس نهم تیرماه در نشستی با خبرنگاران چهار سند از جنایات صدام در جنگ تحمیلی علیه کشورمان را ‌افشاء و آنها را در اختیار رسانه‌ها قرار داد.


 

سندی که امروز همراه با تصویر منتشر می‌شود مربوط به نامه سپهبد خلبان «حمید شعبان خضیر» مشاور هوائی به فرمانده کل نیروهای مسلح عراق و با موضوع اقدامات فوری در منطقه عملیاتی سپاه دوم این کشور است.


ترجمه سند:

جناب رئیس فرمانده محترم کل نیروهای مسلح
موضوع:اقدامات فوری در منطقه عملیاتی سپاه دوم

با توجه به احتمال حمله دشمن ایرانی در منطقه عملیاتی سپاه دوم و در راستای تضعیف روحیه دشمن، اتخاذ برخی اقدامات فوری ذیل را به جنابعالی معروض می‌دارم:

1- فراهم نمودن تعداد ممکن از راکت‌های گاز شیمیایی در این منطقه عملیاتی و در برابر محورهای اصلی حمله دشمن و برنامه‌ریزی جهت بمباران شدید و مؤثر این مناطق به طوری که تعداد راکتهای شلیک شده به هر منطقه کمتر از 500 عدد نباشد و در صورت امکان این مناطق قبل از انجام حمله مورد هدف قرار گیرند.

2- اقدام نیروی هوایی در استفاده از همین راکت‌ها و با همین مقدار پس از تعیین مناطق مذکور و بر اساس طرح عملیاتی تحقیق شده.

3-نیروی هوایی مستقیما اقدام به بمباران شدید و مؤثر محورهای پیشروی و مناطق اجتماع نیروها با استفاده از جنگنده‌ها و حملات هوایی و استفاده از تعداد زیادی از راکت‌ها و نه حجم بزرگتری از آنها، بنماید.

4-این مناطق جهت شناسایی هرگونه تغییرات در منطقه و ارائه اطلاعات لازم، روزانه تصویربرداری می‌گردد.

5- از هم اکنون افسر بلندپایه‌ای از مقرر نیروی هوایی جهت همکاری و هماهنگی و ارائه رایزنی‌های لازم و تعیین طرح مشترکی برای فعالیت نیروی هوایی به مقر فرماندهی سپاه دوم می‌پیوندد.

6- احتمال اقدام دشمن برای پرتاب موشکهای زمین به هوا به ویژه رابیر- وسترلا، با توجه به عدم امکان شناسایی آنها یا استفاده از وسایل موجود متصور است.

خواهشمند است ملاحظه و دستور فرمائید. با قدردانی و احترام جناب رئیس فرمانده کل

سپهبد خلبان حمیدشعبان خضیر
مشاور هوایی
27 تموز 83

به دنبال ارائه این نامه به صدام، وی در پی‌نوشت نامه می‌نویسد:

موافقت می‌شود و بر اساس این پیشنهادات عمل شود که در ذیل موافقت صدام امضای وی نیز مشاهده می‌شود.

چند خبر

پارک شهر موزه جانبازان می‌شود

خبرگزاری فارس: ‌شهردار تهران گفت: تا هفته دفاع مقدس یک بخشی از پارک شهر و تا هشتم تیر سال آینده پارک شهر تهران تبدیل به موزه جانبازان به خصوص جانبازان شیمیایی می‌شود

ادامه.....

عنوان جانبازان به سرافرازان تغییر یابد

خبرگزاری فارس: یک جانباز از رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خواست که عنوان جانبازان به سرافرازان تغییر یابد

ادامه ....

نخستین هم‌اندیشی جانبازان شیمیایی استان قم برگزار شد

نخستین هم‌اندیشی جانبازان شیمیایی استان قم روزدوشنبه در سالن اجتماعات مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد

ادامه ....

 

 

حقوق حالت اشتغال جانبازان

 
دریافت حقوق حالت اشتغال جانبازان هم زمان با حقوق استخدام بلامانع است
 
خبرگزاری حیات
قائم مقام تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: با توجه به نامه قائم مقام و معاون حقوقی و امور مجلس رییس جمهور دریافت حقوق حالت اشتغال توأم با دریافت حقوق از بابت استخدام (رسمی و غیررسمی) توسط جامعه ایثارگری بلامانع است. یوسف مجتهدی در گفت و گو با خبرنگار حیات، افزود: این پاسخ براساس نامه رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران مبنی بر شفاف سازی پرداخت حقوقحالت اشتغال به جانبازان از لحاظ قانونی به قائم مقام و معاون حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری اعلام شده است. وی به رای دیوان عدالت اداری در راستای شکایت برخی از جانبازان اشاره کرد و گفت:براساس این آراء بنیاد شهید و امور ایثارگران ملزم به پرداخت معوقات این جانبازان که در اثر قطع حقوق حالت اشتغال آنان ایجاد شده است می باشد. رییس کمیسیون ماده 16 همچنین تصریح کرد: براساس احکام این کمیسیون جانبازان و آزادگان می توانند دو دریافتی از دولت داشته باشند، یکی حقوق بابت استخدام (رسمی یا غیررسمی) و دیگری حقوقی که منشا آن مربوط به مسئله ایثارگری آنان می شود

دردهای مزمن جانبازان درمان می‌شود

 
پرفسور محسن مهاجر پزشک متخصص مغز و اعصاب ایرانی مقیم آلمان گفت: جانبازانی که دچار دردهای مزمن هستند با استفاده از روش‌های نوین درمان، معالجه می‌شوند.


به گزارش روز سه‌شنبه خبرنگار ایرنا به نقل از روابط عمومی بنیاد شهید، پرفسور "محسن مهاجر" در سومین سفر خود به ایران، درمان دردهای مزمن را شاخه جدیدی از علوم پزشکی معرفی کرد و افزود که این شاخه در بسیاری از کشورها وجود ندارد.

وی گفت: در ایران، همپای کشورهای پیشرفته در علم پزشکی،از روش‌های نوین دارویی،طب سنتی و سوزنی، فیزیوتراپی، اسکیمولار و سایر جراحی‌ها در درمان این نوع دردها،استفاده می‌شود.

این پزشک متخصص مغز واعصاب، علت‌اصلی دردهای مزمن را عصبی دانست و گفت:
گاهی اوقات علت اصلی درد، رابطه مستقیمی با فیزیک بدنی بیمار ندارد بلکه به وضعیت روانی وی بستگی دارد.

وی افزود: درک درد نه تنها برای خانواده بیمار بلکه برای پزشک نیز مشکل است.

مهاجر با بیان اینکه امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته استفاده از داروهای مسکن تزریقی برای بیماران دچار دردهای مزمن منسوخ شده است،گفت:
تغییر نگرش این بیماران در استفاده از قرص به جای تزریق،از اهداف اصلی کلینیک‌های فوق تخصصی درد در ایران است.

وی افزود: جانبازانی که از دردهای مزمن رنج می‌برند و در کلینیک‌های استانی تحت درمان هستند،در صورت درمان نشدن با ارایه مدارک کافی پزشکی و موافقت معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید استان مربوطه به ستاد مرکز معرفی و سپس در کلینیک بیمارستان خاتم‌الانبیاء(ص) برای آنان پرونده تشکیل می‌شود و سال بعد با تعیین وقت قبلی مورد معاینه قرار می‌گیرند.

بر اساس گزارش بنیاد شهید، پرفسور مهاجر در یک هفته گذشته ‪ ۶۰‬بیمار و جانباز را در بیمارستان خاتم‌الانبیاء مورد معاینه قرار داد

 

ارائه آرم طرح ترافیک به جانبازان بالای 50 درصد

به گزارش خبرگزاری مهر
 
خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران اظهار داشت:

بنا شد که برای اولین بار‏‏، جانبازان بالای 50 درصد با ارائه معرفی نامه از بنیاد جانبازان، آرم طرح ترافیک را به صورت رایگان دریافت کنند .

وی افزود : سایر جانبازان، معلولان ، خانواده های معظم شهداء ، بیماران خاص و خبرنگاران نیز با پرداخت مبلغ سالانه 20 هزار تومان می توانند از این آرم استفاده کنند

 

بنیاد و سیاست معترض تراشی

اعتراضات یکساله اخیر جانبازان به «لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران» و تجمعات یک ماه اخیر جانبازان در اعتراض به قطع مستمری حالت اشتغال جانبازان در مقابل نهاد ریاست جمهوری و بنیاد شهید و امورایثارگران؛ از این جهت که این عزیران به تضییع حقوق خود اعتراض دارند و حساسیت نشان می دهند بسیار محترم و قابل درک و دفاع است
بنیاد از ابتدای تاسیس متاسفانه به نوعی رفتار کرده است که همواره زمینه‌های این اعتراضات را فراهم آورده است حتی بنظر می رسد برخی از مواقع خود مشوق چنین رفتارهایی است
 
اما سوی دیگر این اقدام؛  متوجه بنیاد است که از ابتدای تاسیس متاسفانه به نوعی رفتار کرده است که همواره زمینه های این اعتراضات را فراهم آورده است حتی بنظر می رسد برخی از مواقع خود مشوق چنین رفتارهایی است.
 
رفتار مجموعه بنیاد در قابل جانبازان به گونه‌ای بوده که از فدایی دیروز - معترضان امروز ساخته است
بجای اینکه این نهاد پشتیبان و یاور جانبازان باشد در بسیاری مواقع خود در برابر آنها موضع می گیرد. و عملا به خواست های معقول و آرام آنان جواب مثبت نمی‌دهد تا آنجا این قشر جانباخته مجبور شود به روش های غیر مسالمت آمیز روی آورد.
 
نمونه اخیر این گونه اقدامات بنیاد را بر اصرار بی‌جهت این نهاد بر اجرای دستور قطع مستمری حالت اشتغال جانبازی جانبازان شاهد هستیم .
 
آیا با این تعریفی که بنیاد از  جانبازی ارائه می دهد جانبازی  شغل مزدوری مترادف دانسته نشده است؟!.
 
 این موضع بنیاد ناشی از یک برداشت ناصواب از ماده قانونی است که هر فرد نمی تواند بیش از یک شغل داشته باشد.
 براساس  این برداشت برداشت؛ بنیاد جانبازی را شغل تلقی کرده و مستمری که بدلیل جراحت جنگی نصیب جانبازان شده است به حقوق و دستمزد تعبیر کرده است.
 
آیا با این تعریفی که بنیاد از  جانبازی ارائه می دهد جانبازی  شغل مزدوری مترادف دانسته نشده است.
 
با توجه به وجود قانون الحاق یک تبصره به قانون استخدام جانبازان اسرا و افراد خانواده‌های شهدا .... مصوب ۷/۱۰/۶۷ مجلس شورای اسلامی که اعلام کرده هر گونه دریافتی جانبازان و... از بابت جانبازی  در ارتباط با خقوق استخدام و اشتغال نمی‌باشد.
 و همچنین چندین مورد از احکام صادره از سوی دیوان عدالت اداری به نفع جانبازان و در محکومیت بنیاد - که بدنبال بی اعتنایی بنیاد به احکام حتی منجر به صدور حکم دستگیری ریاست بنیاد نیز گردیده است.
 
بنیاد بدلیل اصرار بر تصمیم غلط خود چگونه برای ضد انقلاب خوراک تبلیغی بر علیه نطام درست می کند
خوب است مسئولین محترم بنیاد کمی به این فکر کنند که با این اقدام خود چه صدمات روحی روانی به جانبازان وارد می کنند. و چه میزان سوژه های تبلیغی بر ضد نظام مقدس جمهوری اسلامی برای اپوزیسیون فراهم آورده‌‌اند.
اصرار بنیاد شهید و امور ایثارگران برای چیست؟
واقعا بنیاد چه هدفی دارد آیا می خواهد بودجه ای که در این رابطه گرفته و در جای دیگر خرج کرده را می‌خواد لاپوشانی کند.
 
راستی مسئولیت به خیابان کشاندن جانبازان و سوء استفاده مطبوعاتی . تبلیغی ضد انقلاب از اعتراضات متوجه بنیاد و شخص رئیس محترم آن نیست؟.
نمونه اخیر این سوء استفاده در سایت روز آنلاین شاهدیم؛ و متاسفانه شاهدیم که بنیاد بدلیل اصرار بر تصمیم غلط خود چگونه برای ضد انقلاب خوراک تبلیغی بر علیه نطام درست می کند
خوب است مسئولین محترم بنیاد کمی به این فکر کنند که با این اقدام خود چه صدمات روحی روانی به جانبازان وارد می کنند. و چه میزان سوژه های تبلیغی بر ضد نظام مقدس جمهوری اسلامی برای اپوزیسیون فراهم آورده‌‌اند.
فاعتبروا یا اولی الابصار


بعلت اینکه احتمالا خوانندگان محترم نمی توانند مطلب مورد اشاره در سایت روزآنلاین را ببینند عینا متن گزارش در ذیل می‌آید:

آنان با پاهای مصنوعی از راه رسیدند

تجمع اعتراضی جانبازان جنگ؛ - چهارشنبه 30 خرداد 1386 [2007.06.20]

 

فریبا صراف

امروز در حالی که در گوشه ای از شهر تهران، هنرمندان کشور از قاچاق فیلم می گفتند که در "جاهایی به بن بست" رسیده و خبر از نابودی سینما می داند، در گوشه دیگری از شهرجانبازان جنگ، از نابودی خود خبر می دادند و اینکه: "خط شکنان دیروزیم، فراموش شدگان امروز..."

به نوشته سایت نوروز، در "یکی دو سال اخیر این چندمین تجمع اعتراض آمیز جانبازان در جهت بهبود وضعیت معیشتی و درمانیشان است. جانبازان در سال های اخیر بی سرو صدا ترین قشر این جامعه بوده اند، اما وضعیت پیش آمده برایشان به حدی ناراحت کننده و غیر قابل تحمل شده است که اقدام به این اعتراضات کرده اند".

این جانبازان که هر کدام، نشانی از جنگ با خود حمل می کنند، بر مقوایی بزرگ نوشته اند: "جانبازان دیروزیم، فراموش شدگان امروز..."

کسانی که "باید برای گرفتن اولین نیازهای زندگی شان، سهم دارو و درمان و هزاران مشکل معیشتی‌شان" همه استانهای کشور را بکوبند و تا تهران بیایند. و آن وقت در تهران: "دفعه پیش که رفته بودیم نهاد ریاست جمهوری اینقدر مارو تحقیر کردند، وقتی به بنیاد شهید استان می رویم و بحث می‌کنیم، جواب می‌دهند: می‌خواستید به جبهه نروید. تا به حال چندین بار این جمله را از بنیاد شهیدی های استان شنیده‌ایم".

در بنیاد شهید هم "صراحتا" به آنها گفته اند نمی خواهند کاری برایشان انجام دهند. یکی از جانبازان به گزارشگر سایت نوروز در این مورد چنین گفته است: "ایشان حتی به نوعی تهدید کرد که حقوق کل جانبازان استان مرکزی را قطع می‌کند. و از همه مهمتر وقتی پیگیری ما را دید، گفت: شما حتی اگر به دیوان عدالت اداری هم شکایت ببرید و آنجا هم به نفع شما رأی دهد، بازهم کاری از پیش نخواهید برد. چون ما بلدیم که چگونه حرف بزنیم و شما را دور بگردانیم که گرفتار نشویم".

یکی دیگر از جانبازان ماسک خود را بر می دارد:یک ترکش تو سینه دارم. نمی تونم خوب نفس بکشم. دکتر گفته اگرعمل کنی یک درصد احتمال داره زنده بمونی، اگر عمل نکنی 50درصد! دیگه به این جامون رسیده. دارو نداریم. همه ما بیماریم... قرار بود بعد از تایید کمیسیون حالت اشتغال یک مبلغ اندکی برای حالت اشتغال جانبازن بدهند. مدتی این هزینه پرداخت شد. رویش حساب هایی باز کردیم اما حالا این رقم کم هم قطع شده. حالا باید با تمام ناراحتی های باقی مانده از دوران نبرد، پاهای مصنوعی مان را تا این جا بکشانیم تا بتوانیم زنده بمانیم.

و فقط اینان نیستند که پاهای مصنوعی خود را بر زمین می کشند، جانبازان شیمیایی شده هم حال و روز بهتری ندارند.به نوشته سایت نوروز: "شیمیایی شده ها در جنگ مظلوم ترین قشری هستند که بعد از جنگ به دست فراموشی سپرده شده اند. طول درمان و قیمت بالای داروی های درمانی این قشر از جانبازان یکی از مشکلات مورد اعتراض جانبازان بود".

و طبیعی است که کار به بازخوانی وعده ها بکشد: "رئیس جمهوربه هراستانی که می رود، در جمع خانواده شهیدان و جانبازان، از رسیدگی به ایثارگران می‌گوید و اینکه هر مسئولی در این زمینه کوتاهی کرد، از دولت ایشان نیست. اما سوال ما این است که آیا آقای احمدی نژاد از آن چه در زندگی واقعی ما می گذر خبردارد ؟ مگر همین چند وقت پیش ایشان دستور قاطعی در مورد مشکلات ما ندادند؟ مگر نگفتند که ایثارگران نباید مشکل دارو ودرمان داشته باشند؟ پس وعده ها چه شد؟! چه کسی به دستور ایشان عمل نمی‌ کند؟! مدعیان عدالت شده اند اسطوره های شعار ؟ این همه شعار فقط واسه رای گرفتن بود ؟ما مجبوریم برای مراجعه به دکترگاهی 300کیلومتر و یا بیشتر راه بیاییم و با پاهایی که نداریم خودمان را به دارو و دکتر برسانیم، یا حتی برای تعمیر همین پاهای پلاستیکی که حالا پایمان است. آخرش هم وقتی برای درمان به بیمارستانهای تهران می رسیم دکتر می گوید بروید فردا بیایید!"

حالا نمایندگان رانندگان شرکت واحد در زندانند، نمایندگان معلمین همین طور. دانشجویان گرفتارند...اما جانبازان چی؟ نکند آنها هم برای سنگ اندازی در کار رئیس جمهوری آمده باشند که با شعار عدالت و مهرورزی امد؟

 

بنیاد عقب نشست

بدنبال تجمع اعتراض آمیز جمعی از جانبازان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس  به عملکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران در قطع مستمری حالت اشتغال آنان
معاون اداری مالی بنیاد شهید و امور ایثارگران طی ابلاغیه جدیدی بشماره ۹۹۸۶/۳/۵۰ - مورخه ۲۶/۳/۸۶  - ابلاغیه قبلی خود را کان لم یکن تلقی کرد.
 
این ابلاغیه جدید بعد از آن صورت پذیرفت که در پی تجمع اعتراضی جانبازان در مقابل بنیاد شهید و امور ایثارگران - قائم مقام رئیس کل و معاون امور مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور در نامه ای بشماره ۱۳۸۱-۲/۲ مورخه ۲۲/۳/۸۶ خطاب به معاون اداری مالی بنیاد متذکر شد که:
 
چنانچه مستحضرید مطابق قانون الحاق یک تبصره به قانون استخدام جانبازان اسرا و افراد خانواده شهدا جانبازان از کار افتاده اسرا و مفقودالاثرهای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و همچنین افرادی که حداقل ۹ ماه متوالی یا یکسال متناوب داوطلبانه در جبهه خدمت نموده‌اند مصوب ۷/۱۰/۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی هر گونه دریافتی جانبازان و مستمری بگیران شهدا مفقودین و اسرا و آزادگان از بابت وضعیت جانبازی شهادت مفقود الاثر بودن و یا اسارت با رعایت مقررات مربوط بلامانع بوده و در ارتباط با حقوق استخدام و اشتغال نمی باشد . خواهشمند است مراتب جهت رفع هر گونه ابهام به واحدهای ذبربط ابلاغ گردد. 
عفور پاکنهاد
 
 
 

چند استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری

پاسخ چند استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری در رابطه با مستمری جانبازی و ایثارگری

 

خمس حقوق جانبازان

 

س: آیا به حقوق جانبازى خمس تعلق مى‌گیرد؟

ج) آنچه که بنیاد جانبازان به جانبازان عزیز هدیه مى‌کند اگر در مقابل کار نباشد، خمس ندارد و اگر در مقابل کار و یا طبق قانون استخدام باشد چنانچه از مخارج سال اضافه آید خمس دارد و حقوقى که جهت پرستارى به همسر ایشان مى‌دهند اگر در قبال کار پرستارى باشد (که اگر پرستارى نکند نمى‌دهند) چنانچه از مخارج سال اضافه آید خمس دارد و در غیر این صورت خمس ندارد.

 

 

http://www.leader.ir/langs/FA/tree/9/index.php

 

س 853: آیا مبالغى که بنیاد شهید به خانواده‏هاى شهدا مى‏پردازد، به مازاد از مخارج سال آن، خمس تعلق مى‏گیرد؟
ج: چیزى که بنیاد شهید به خانواده‏هاى عزیز شهدا هدیه مى‏کند، خمس ندارد

 

 

س 873: اسیرانى که به پدر و مادر آنان از طرف جمهورى اسلامى در طول مدت اسارت، حقوق ماهیانه پرداخت شده و در بانک پس انداز گشته است، آیا به مال مزبور خمس تعلق مى‏گیرد یا خیر؟

ج: پول مذکور خمس ندارد