روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

بررسی کارشناسی لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران

حجت الاسلام علی اکبر مرتضوی کیاسری رئیس مجمع جانبازان وایثارگران انقلاب اسلامی در گفتگو با خیرگزاری مهر اعلام کرد:
 
بررسی کارشناسی لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران در کمیسیون فرهنگی اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام به پایان رسیده و به نظر نمی‌رسد تصویب این لایحه در صحن مجمع با مشکلی مواجه شود.

حجت الاسلام علی اکبر مرتضوی کیاسری بنیانگذار مجمع جانبازان وایثارگران انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر، اظهار داشت: در این جلسه که با حضور محسن اسماعیلی نماینده شورای نگهبان، بهرامی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، سعیدی نیا از ستاد فرماندهی کل قوا، رحماندوست مشاور رئیس جمهور در امور ایثارگران، معاون پارلمانی بنیاد شهید وبرخی از NGO ها و مراکز صنفی مربوط به امور ایثارگران به ویژه مجمع جانبازان و ایثارگران تشکیل شد، موارد اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس در خصوص لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران مورد بررسی کارشناسانه قرار گرفت.

وی افزود: در این جلسه تبصره 39 این لایحه در خصوص اشتغال جانبازان و ایثارگران، موضوع مسکن، مصادیق شهید و  کمیسیون تشخیص این موضوع و افرادی که از خانواده های جانبازان و آزادگان تحت عنوان شهید قرار می گیرند، مورد بررسی قرار گرفت و با حسن نظر به این لایحه توجه شد.

بنیانگذار مجمع جانبازان و ایثارگران تصریح کرد: با توجه به کار جدی که هفته گذشته برلایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران صورت گرفت، به نظر می رسد این لایحه در راستای گسترش و حفظ کیان ایثارگران در صحن مجمع تشخیص تصویب شود.

مرتضوی کیاسری در پاسخ به این سئوال که آیا این لایحه تامین کننده همه نیازهای ایثارگران است یا خیر، گفت: هیچ قانونی هیچ گاه نمی تواند جامع و کامل باشد و این لایحه هم از این قاعده مستثنی نیست  و نقطه نظرات زیادی را از این جهت می توانیم مورد بررسی قرار دهیم.

وی ادامه داد: مجمع جانبازان و ایثارگران قبل از طرح این لایحه در مجلس 22 اشکال به آن وارد کرد اما این لایحه هم می تواند تامین کننده بخشی از امنیت روانی و بهداشت روانی ایثارگران و جانبازان باشد.

مرتضوی کیاسری خاطرنشان کرد: مشکلات و کاستی های لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران نیز می تواند تحت عنوان، لوایح الحاقی و یا اصلاحات به صورت دوفوریتی یا یک فوریتی حل شود.  

عمل جراحی کنترل سیستم تناسلی و ادرار بیماران قطع نخاعی در ایران

نخستین عمل جراحی کنترل سیستم تناسلی و ادرار بیماران قطع نخاعی توسط دکتر نعمتی در ایران انجام شد
 
 
با بهره گیری از این روش ابداعی علاوه بر رفع مشکل کنترل ادرار و مدفوع بیماران قطع نخاع، امکان برقراری روابط جنسی نیز برای آنها فراهم می‌شود که این امر تاثیر شایانی در ارتقای کیفیت زندگی این بیماران دارد
 
 
دکتر نعمتی در توضیح دستگاه ابداعی خود گفت: این دستگاه که شامل چند جزء است در اطراف ریشه عصب به صورت 4 سوند کم قطر پیچیده شده و در نهایت با ادغام سوندها با یکدیگر، یک سوند انعطاف پذیر با یک عمل جراحی بسته با بیهوشی کوتاه مدت و یا به صورت سرپایی از ناحیه میانی نشیمنگاه وارد کانال نخاع شده و دور نخاع در ناحیه‌ای که کنترل عملکرد دستگاه تناسلی را برعهده دارد، گره می‌خورد.

وی افزود: بخش دیگر دستگاه نیز شامل یک ترانزیستور و گیرنده نیز در قسمت شکم، بالای لگن و یا قسمت نشیمنگاه نصب شده و از طریق یک دستگاه فرستنده کوچک که به وسیله بیمار کنترل می‌شود،‌ فعال شده و با ارسال امواج الکترومغناطیسی، سوند را که در بین ریشه‌های S1 تا S4 نخاع بیمار قرار گرفته تحریک و به این ترتیب به بیمار امکان می‌دهد که با تحریک بخش‌های کنترلی در نخاع، بخش‌های مربوط به دفع یا برقراری رابطه جنسی را فعال کنند.

دکتر نعمتی با بیان این که برخی بیماران قطع نخاع، پر شدن مثانه را حس می‌کنند و برخی دیگر این حالت را احساس نمی‌کنند، گفت:‌ در هر دو صورت، بیمار قطع نخاع با بهره‌گیری از این دستگاه می‌تواند با ایجاد حس دفع و یا تنظیم زمان دفع این عمل را تحت کنترل خود درآورد.

به گزارش ایسنا،‌ این جراح مبتکر با بیان این که این روش تاکنون بر روی 120 بیمار آلمانی و مجروحان فلسطینی انجام شده است، یادآور شد: این دستگاه بدون هرگونه مشکل یا عوارض خاصی به طور دائمی در بین بیمار کاشته شده و باتری آن تا 10 سال دوام دارد که باتری نیز به سادگی و با ایجاد شکاف کوچکی در بالای شکم قابل تعویض است.

استاد جراحی مغز و اعصاب دانشگاه «بن» افزود: دستگاه کنترل دفع، ‌با ارسال امواجی با فرکانس تعیین شده از سوی بیمار، اسفنکترهای مثانه و مقعد را منقبض نگه داشته و بیمار در صورت تمایل به دفع، با خاموش کردن دستگاه می‌تواند به راحتی عمل دفع را انجام دهد.

وی همچنین یادآور شد: بیماران قطع نخاع می‌توانند با استفاده از فرکانس‌ بالای دستگاه که البته حدود این فرکانس توسط جراح مشخص می‌شود،‌ انجام اعمال جنسی را نیز ممکن سازند

هزینه این دستگاه شامل 3 بخش، ‌بهای دستگاه،‌ هزینه بیمارستان و دستمزد جراح است. ‌هزینه این دستگاه در اروپا و ایران یکسان و در حدود 9 هزار یورو (حدود 11 میلیون تومان)، برآورد می‌شود و امیدواریم در صورت استفاده انبوه از دستگاه اینتراستیپ در سال‌های آینده به نصف کاهش یابد.

متن کامل خبر در سایت ایسنا

نیمه شعبان مبارک

اللهم عجل لولیک الفرج

همه هست آرزیم که ببینم از تو رویی

چه شود تو را که من هم برسم به آرزویی

گفتگو با جانباز سید حمید خادم نبی

 

خدایا راه طولانی است و توشه‌ام کم، چه کنم...

 

 

«‌زمانی که ترکش به فک و گردنم اصابت کرد. خون زیادی روی بدنم ریخته بود، بی‌حس بودم. بلندم که کردند پاهایم انگار از آنم نبودند و به هم برخورد می‌کردند. احساس کردم آخرین لحظات زندگیم است. با خودم می‌گفتم خدایا راه طولانی است و توشه‌ام کم، چه کنم...»

 

خبرگزاری فارس:

سید‌حمید خادم‌نبی در سال 60 زمانی که محصل بود به عنوان نیروی مردمی به جبهه رفت. سال 61 رسماً وارد بسیج شد و یک بار قبل از عملیات بیت‌المقدس در بمباران هواپیماهای عراق مجروح شد. آن زمان دست چپش قطع شده بود که پیوند عصب انجام شد و او دوباره راهی میدان کارزار شد.
خادم‌نبی هم‌اکنون جانباز ضایعه نخاعی از گردن اما پرکار و فعال است و به عنوان کارشناس حقوقی در نمایشگاه بین‌المللی کار می‌کند.
برای گفت‌وگو با خادم‌نبی به محل کارش رفتیم. آرام و ساکت پشت میز کار نشسته بود. با لبخند ما را دعوت به نشستن کرد و تأخیرمان را در رسیدن به محل قرار، به رویمان نیاورد. در هنگام مصاحبه نیز با تأنی و آرامش خاصی به سؤالات پاسخ ‌گفت

ادامه گفتگو

 

 

سهمیه بنزین معلولین و جانبازان ؟

طرح تخصیص سهمیه بنزین برای معلولین و جانبازان همچنان در محاق است.

وجود مشکلات و موانع عدیده ساختاری در جامعه و عدم وجود سیستم حمل و نقل مناسبی که یک معلول بتواند از آن استفاده بکند. تخصیص سهمیه بنزین برای این قشر را ضروری ساخته است .
ولی متاسفانه علی رغم پیگیری های انجام شده توسط جانبازان و معلولین و علی رغم قولی که داده شده بود که تا آخر مردادماه سهمیه بنزین برای جانبازان و معلولین اعلام می شود . ظاهرا هیچ کاری صورت نگرفته است و مسئولین تبصره 13 متاسفانه به این قشر جامعه کم توجهی می کنند.

البته گوشه و کنار خبرهایی می شنویم از قبیل خبر بازتاب که با عنوان گمراه کننده زده است :
"سهمیه‌ بنزین جانبازان افزایش می‌یابد" در حالیکه متن خبر مصاحبه آقای ابوترابی است نماینده مجلس است که می گوید ما پیگیریم که افزایش یابد و پیشنهاد دادیم -


از این پیشنهادها زیاد شده است ولی کو تصمیم گیری

البته خبر دیگری نیز قابل توجه است:
استاندار اصفهان ضمن خبری که سهمیه دستگاه های غیر دولتی را اعلام می کند بطور ضمنی گفته است درصدی از این سهمیه متعلق به جانبازان و معلولین است. (اصل خبر اینجا)

حالا چگونه و به چه نحو ؟ والله اعلم