روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

دیدار دوست

شوق دیدار جانبازان با مقام معظم رهبری در دیدار خانواده شهدا و ایثارگران با ایشان
 
منت خدای را که نیم شرمسار دوست
 
دشمن به قصد حافظ اگر دم زند چه باک
منت خدای را که نیم شرمسار دوست
 
تاب دیدار تو چون آورم ای غیرت حور
من که نادیده مه روی تو شیدا گشتم
 
 
گر باد فتنه هر دو جهان را به هم زند
ما و چراغ چشم و ره انتظار دوست
 
 
ای برده به چین زلف، تاب دل من
وی کشته به سحر غمزه، خواب دل من
 
 
در وفای عشق تو مشهور خوبانم چو شمع
شب نشین کوی سربازان و رندانم چو شمع
 
 برای دیدن فیلم کوتاه دیدار صمیمانه مقام معظم رهبری با جانبازان لطفا اینجا را کلیک کنید
 
 

چند خبر

 

خیابان ولیعصر تهران برای جانبازان و معلولان نابینا مناسب‌سازی نشد

خبرگزاری فارس: بنیاد شهید و امور ایثارگران معتقد است که خیابان ولیعصر تهران به همت شهرداری زیباسازی بسیار خوبی داشته است اما برای جانبازان و معلولان نابینا مناسب‌سازی نشده است

متن خبر

----------------------------------------------

مسابقات ویلچرانی جانبازان دفاع مقدس سراسر کشور در سالروز آزادی خرمشهر قهرمان در مسیر یادمان شهدای گمنام شلمچه برگزار می‌شود

متن خبر

---------------------------------

عمل پیوند سلولهای بنیادی بر روی ‪ ۸۰‬جانباز شیمیایی دچار ضایعات شدید چشمی ناشی از جنگ تحمیلی در ایران انجام شده است

متن خبر

 

 

جزئیات روش ابداعی دکتر نعمتی

جزئیات بهره‌مندی بیماران قطع نخاعی از دستاورد بی‌سابقه جراح ایرانی مقیم آلمان
امکان کنترل سیستم تناسلی و ادرار با دستگاه جدید
 
 
 
پروفسور «نعمتی» جراح برجسته مغز و اعصاب و رییس کلینیک جراحی مغز و اعصاب بیمارستان آموزشی دانشگاه «بن» آلمان برای نخستین بار در جهان موفق به ابداع دستگاهی شد که با بهره‌گیری از آن ضمن رفع مشکل کنترل ادرار و مدفوع بیماران قطع نخاع، امکان برقراری روابط جنسی طبیعی در آنها فراهم می‌شود
 
پروفسور «محمد نبی نعمتی» در نشست خبری سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در تشریح این دستاورد جدید درمانی و نحوه بهره‌مندی بیماران از این شیوه درمانی، به خبرنگاران گفت: این روش جدید که حاصل شش سال تحقیق مستمر است طی سه سال اخیر بر روی 120 بیمار قطع نخاع در بیمارستان «پروتستانت» دانشگاه بن آلمان استفاده شده که نقش موثری در بهبود کیفیت زندگی این گروه از بیماران داشته است.

عضو هیات علمی دانشکده‌های پزشکی دانشگاه‌های هانوفر و بن آلمان با اشاره به مشکلات و رنج‌های ناشی از عدم کنترل این بیماران بر عملکرد دستگاه تناسلی از جمله دفع ادرار و مدفوع و برقراری روابط زناشویی اظهار داشت: با توجه به افزایش فزاینده آمار مصدومان قطع نخاعی در جهان از جمله در ایران که آمار تصادفات و سوانح رانندگی بالا بوده و با جمعیت زیادی از جانبازان جنگی و مصدومان سوانح مختلف مواجه است، گسترش کاربرد این روش که کارایی موثر آن در بخش اعظمی از بیماران به اثبات رسیده، می‌تواند کمک موثری در بهبود کیفیت زندگی شمار زیادی از آنها باشد.

پروفسور نعمتی در تشریح روش ابداعی گفت: این دستگاه شامل یک سوند به صورت رشته‌ای انعطاف پذیر است که با یک عمل جراحی بسته با بیهوشی کوتاه مدت (و یا به صورت سرپایی) از ناحیه میانی نشیمنگاه وارد کانال نخاع شده و دور نخاع - در ناحیه‌ای که کنترل عملکرد دستگاه تناسلی را بر عهده دارد - گره می‌خورد. بخش دیگر سیستم دستگاه گیرنده‌ای است که در داخل بدن در ناحیه زیر شکم کاشته می‌شود و از طریق یک دستگاه فرستنده کوچک که به وسیله بیمار کنترل می‌شود، فعال شده و با ارسال امواج الکترومغناطیسی، سوند را در که بین ریشه‌های S1 تا S4 نخاع بیمار قرار گرفته، تحریک و به این ترتیب به بیمار امکان می‌دهد هر زمان که نیاز به دفع یا برقراری رابطه جنسی داشت با تحریک بخش‌های کنترلی در نخاع، بخش‌های مربوطه را در بدن فعال کند.

وی خاطرنشان کرد: به این ترتیب معلولان قطع نخاعی قادر خواهند بود همانند افراد طبیعی، بر دفع ادرار و مدفوع خود کنترل داشته باشند

پروفسور نعمتی با بیان این که این روش درمانی تاکنون بر روی 120 بیمار از آلمان و کشورهای دیگر از جمله مجروحان فلسطینی با موفقیت استفاده شده، اظهار کرد: این افراد از مصدومان قطع نخاعی یا بیمارانی بوده‌اند که به دلایل مختلف با اختلال در عملکرد دستگاه تناسلی مواجه بوده‌اند که پس از انجام عمل، مشکل 80 درصد از آنها کاملا رفع شده و 20 درصد بقیه کسانی بوده‌اند که محل ضایعه در ستون فقرات و نخاع آنها مربوط به بخش‌های فوقانی بوده که البته خوشبختانه محل ضایعه در عمده مصدومان سوانح رانندگی در بخش‌های پایینی نخاع است که این روش به خوبی در آنها جواب می‌دهد.

به گزارش ایسنا، وی تاکید کرد: این دستگاه بدون هرگونه مشکل یا عوارض خاص به طور دائمی در بدن بیمار کاشته شده و باتری آن هم تا 10 سال دوام دارد که باتری نیز به سادگی و با ایجاد شکاف کوچکی در بالای شکم بیمار تعویض می‌شود.

استاد جراحی مغز و اعصاب دانشگاه بن در ادامه درباره هزینه انجام این عمل گفت: دستگاه مورد نیاز در این روش توسط یک شرکت آلمانی تولید و با قیمتی حدود 4/5 تا 5 میلیون تومان عرضه می‌شود که پیش‌بینی می‌شود طی دو، سه سال آینده با افزایش متقاضیان، قیمت دستگاه به نصف کاهش یابد.

این جراح برجسته ایرانی که هر ساله برای درمان بیماران به ایران می‌آید در پایان با اعلام آمادگی برای انجام عمل جراحی مربوط به این روش در ایران و آموزش آن به جراحان به منظور فراهم شدن امکان بهره‌مندی جانبازان و معلولان ایرانی از این روش بدیع بهبود کیفیت زندگی، تصریح کرد: عمل جراحی در یک مرحله در مدت حدود یک ساعت و نیم صورت می‌گیرد و طی دو هفته با مراجعه بیمار، عملکرد دستگاه نصب شده در بدن بیمار کنترل می‌شود و پس از آن بیمار نیازی به مراجعه به بیمارستان برای کنترل دستگاه نخواهد داشت

 

موفقیت اجراح برجسته ایرانی در بهبود کیفیت زندگی معلولین نخاعی

خبرگزاری ایسنا:
 

پروفسور محمد نبی نعمتی، رییس بخش جراحی مغز و اعصاب دانشگاه «بن» آلمان و استاد دانشگاه «هانوفر» با ابداع تکنیکی جدید موفق به بهبود کیفیت زندگی جانبازان و معلولان قطع نخاع شد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، تکنیک ابداعی این جراح برجسته ایرانی که برای نخستین بار در جهان با موفقیت بر روی چند بیمار به کار رفته است، می‌تواند مشکلات موجود در دفع ادرار و روابط جنسی این گروه از بیماران را تا حد زیادی برطرف کرده و به این ترتیب کیفیت زندگی جانبازان و معلولان قطع نخاع را به نحو قابل توجهی ارتقاء بخشد.

پروفسور نعمتی، جراح سرشناس مغز و اعصاب و ستون فقرات که در حال حاضر ریاست بخش جراحی بیمارستان آموزشی دانشگاه بن آلمان را بر عهده دارد، برای نخستین بار در دنیا موفق به جاگذاری دیسک مصنوعی کمر در ستون فقرات شده است.

ابداع جدیدترین شیوه جراحی در برداشتن تومورهای ستون فقرات از دیگر موفقیت‌های برجسته این استاد ایرانی دانشکده پزشکی دانشگاه «هانوفر» به شمار می‌رود

ارزیابی عملکرد بنیاد و دکتر هقان

ارزیابی عملکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران و دکتر دهقان ریاست بنیاد

یکی از برادران جانباز در نامه ای خطاب به ریاست بنیاد شهید و امورایثارگران با طرح مسائلی به ارزیابی دوران ریاست دکتر دهقان پرداخته است.

گرچه در این نامه تنها به گوشه ای از مشکلات موجود آنهم به طور موجز و گذرا اشاره شده اما می تواند گوشه ای از رفتار و عملکرد بنیاد در قبال جانبازان را رخ نمایی کند. 

 

اگراجازه اظهارنظرداشته باشم،‌ میگویم،این روش ومنطق مدیریتی غلط است،که فرمودید: » نمی توانم به فکرتعدادی جانبازباشم  و باید به فکر  تمامی200/1 میلیون نفرجامعه هدف باشم!!.« به این علت ،غلط است که،» نوش داروی بعداز مرگ سهراب، برای قهرمانان دفاع مقدس ، دیگراثری نخواهد داشت«.!! اسامی جانبازان در خطر را برای نمونه نام می برم :‌ آقایان ،تمدن ،برمنی،ابوبکرفتاحی ، مهدیان،  یا  جانبازان دیگر آسایشگاه ها و حتی اعصاب وروان »صدر« هم  در خطرند!!!. فکر می کنم دیگر جایز نیست صبر کنیم تا جانبازی شهید بشود. اولین فرصت، یا شاید هفته دیگر، ‌پاسخ نگیرم، اقدامات لازم را انجام خواهم داد،  ومسلماً  اگرعاقبت خود را به مقام فروخته باشید،  و  به منصب دنیایی دلبسته باشید ،خوشحال نخواهیدشد

 

 

به نام خدا

 

آقای دهقان گفتار را فعلاً انحصاری و مخصوص جنابعالی تهیه و تدوین نموده‌ام

 

در این جا فرصت شرح تلاشهای انجام شده نیست و در حد امکان  خلاصه عرض مینمایم. امیدوارم ارزش واهمیت لازم را  قایل  شوید و پاسخ  مفید و قانع کننده بدهید ،تا ناچار نشوم از طرق دیگری  تلاش برای یافتن پاسخ بنمایم.

بیش از یکسال انتظار کشیده و تلاش نمودم، برای دیدار حضوری کافی و مفید. یادم نرفته و خاطرم هست، در کنار چند تن ازدوستان و در رکاب آنها چند دقیقه‌ای حاضر و ناظر بوده ام،

اما نمی توانستم ومجاز نبودم از وقت آن عزیزان استفاده کنم،و چاره کار نشد.

در آخرین دیدار که فرمودید بیش از 5 دقیقه نشود،از جنابعالی تقاضا نمودم ، هر هفته یا 15 روز یکبار،اما بطور مرتب فقط 3 تا  5 دقیقه وقت اختصاص بدهید ،تا طرح و پیشنهادات و نامه های دوستان را خدمت شما عرضه نمایم  و درصورت وجود پاسخ  ، جواب بگیرم .

اما باهمة تلاشی که نمودم، تا 4 هفته بعد ازآن از دفتر جنابعالی 3 دقیقه وقت بگیرم ، پیغام دادید که : »باشد برای بعد »

بعد از آن روز رئیس  جمهور محترم انتخاب شد،حکم جنابعالی راهم تمدید نمود،اما هنوز این وقت 3 دقیقه ای تمدید نشد.

فعلاً به این راه متوسل شده ام ، تاچقدر کارآیی داشته باشد

به نتایجی رسیده ام  در مورد  جنابعالی  ،  عرض مینمایم   :

تعهد :

جنابعالی دیگر آن آقای دهقان روزهای اولیه نیستید ،قول دیدار جانبازان قطع نخاعی را در آسایشگاهها،بطورمرتب و حداقل ماهی یکبار دادید !اما فقط چندماه عمل کردید، وضع  اسفبار صندلی چرخدار و وسایل توانبخشی را درحضور همه  قول دادید درست نمایید،‌برای تعمیر، صندلی چرخدار جایگزین تحویل شود، و پس از تعمیر،درمنزل تحویل شود. ولی هنوز،مکان و وسایل تعمیر و یدکی فراهم نشده  و حتی برای آموزش، و گارانتی هیچ کس وهیچ مکانی اطلاعات نداده وجوابگو نیست.اگر این صندلی چرخدارنامناسب راتحویل نگیریم، فرصت را از دست داده ایم.  در شهرستانها ؟  ، دیگر وای بحال آنها  !!.       

این بودآقای دهقان روزهای اول   ،  و قول های داده؟!

مشورت :

جانبازان، پیشنهاد برگزاری جلسات گروه مشاوره نخاعی دادند و شما پذیرفتید، عرض کردم هزینه دارد، قبول فرمودید . اولین جلسه مشترک مسابقه رالی و تعدادی ازجانباران نخاعی برگزارگردید. یکی ازمدیران کل استان تهران بنام آقای عرب، هزینه یک جلسه را قبول نمود و فاکتور هزینه آن را یکماه قبل ازجلسهء مشترک گرفته و قول داد قبل از مراسم و یا نهایتاً در خود جلسه هزینه را پرداخت  نماید و ما را در عمل انجام شده قرارداد و نیامد. بنده هم که  ضمانت وی رانموده بودم   مبلغی را پرداخت نمودم و از شهریورسال83 تاکنون  بدنبال آقای عرب می دوم ، سال گذشته  به جنابعالی دوبار و به آقای فیض مشاور جنابعالی ،چند بار،و آقای قاضی ،همکارآقای عرب، چندین بار، شکایت نمودم و امسال چندین نامه کتبی فرستادم ، شماره نامه ها موجوداست، ولی هنوز هیچ پاسخی داده نشده و بدانید،‌ آقای عرب و جنابعالی هنوز» حق الناس« مدیررستوران فرهنگسرا را مدیون هستید . واقعاً خسته  وشرمنده فرهنگسرا  و آن صاحب رستوران شده ام!!.

 

وسیله نقلیه :

بعد ازدیدار آقای خاتمی  از آسایشگاه امام، پرونده کامل اتومبیل206 رابه جنابعالی تقدیم نمودم. قبول کردید حتماً این اضافه پرداختی ر اپس بگیرید،ولی پیداست‌ ، یا از حساب  خودتان نبوده ! یا ضعف ! ، یاهر دلیل دیگرهنوزهیچ کاری  نکرده اید ! همانطورکه گفته اید،مخالف پیگیری ما هم ،  هستید

 

توضیح مختصر عرض می نمایم: درنامة شماره 5238/51985 مورخ16/11/79ریاست جمهوری،به صراحت،قیمت تحویل206 اتوماتیک سه میلیون تومان، توافق شده بود ، بعلت خرید با دلارهای 175 تومانی ، توسط ایران خودرو؛ قیمت206درنامه شماره 22099مورخ 25/12/79 ایران خودرو و توافق نامه 31/2/80 مشترک ایران خودرو و بنیاد؛ 6647دلار ، 175تومانی،یعنی 11632250ریال اعلام گردیده است. در »اصلاحیه«تبصره یک قانون مصوبه16/3/79،  »درصورت افزایش قیمت خودروجانبازان  « پرداخت اضافی ، بعهده دولت گذاشته شده است . بنابرین هیچگونه توجیهی برای پرداخت اضافی وجود ندارد!

 

با وجود این مدارک، بنیاد بجای مبلغ 225/163/1تومان مبلغ 5/4میلیون تومان به ایران خودرو پرداخت کرده است البته از حساب جانبازان

 

هنوزهم اگربنیاد همکاری کند،خودمان پیگیری مینماییم   و درصورت همکاری ، بمدت کوتاهی ،اضافه پرداختی های هرنفر300/3 میلیون تومان را پس خواهیم گرفت

مناسب سازی  :

بنیاد یک مرکز پژوهشکده مهندسی دارد و اگربنیاد یا کسی خواست در مورد وسایل توانبخشی و یا مناسب سازی راهنمایی بگیرد،می تواند به پژوهشکده مراجعه نماید.اگرزبان تعدادی از جانبازان  مو درآورد، تعجب ندارد چون، دراین چندین سال، هنوز در ورود،ازسطح شیبدار، به  ساختمان پژوهشکده ، جان خودرا کف دست میگذاریم  و وارد ساختمان های بنیاد می شویم ، چه رسد به  داخل ساختمان ها که بهتر از ورودی ها نیست.و اگر جانبازی در این ساختمان پژوهشکده مهندسی بنیاد صدمه ببیند آیا رئیس بنیاد می تواند تا آخر عمر  عذاب وجدان داشته باشد ؟!!

 

متأسفانه  قانون دراینگونه موارد،حامی،شاکی،متهم،قاضی ، همه و همه ،خود بنیاد را ، قرار داده

 

مدیریت : 

درکدام دانشگاه درس مدیریت گرفته اید؟!  اولین درسی که در،دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ، به ما، دادند بکارگیری متخصصین مدیریت  در پست های مدیریتی ، و پزشکان در پست تخصصی خودشان بود ،نه مدیریت! شاید به همین دلیل بنیاد حافظ منافع دو شرکت خارجی شده و به حفظ جان جانباز اهمیتی نمیدهد و صندلی چرخدار و دستگاه تسهیل کننده راغیراصولی تهیه و توزیع نموده اند .

 

درموردجانباز« رجبی ثانی» که در زندان شهید شد،با کوتاهی درمسئولیت،واقعاً مارا ناامید نموده اید.اماخدایی هم هست

 

آقای دهقان بدانید و آگاه باشید:امیدوار بودیم،بااستفاده ازفناوریها مانند دوربین مداربسته و امثال اینها نظارت رابیشترکنید به توصیه رئیس جمهور  محترم  بامردم و جامعه هدف ارتباط رابیشترنمایید امابجای این با نگهبان های زیاد و درب های بیشتر ، حصارها را بیشتر کرده اید ودرنتیجه برخوردهای بسیار زننده و توهین آمیز باجامعه هدف وازهمه بدتر بیرون انداختن جانباز شیمیایی ،اعصاب و روان !! ازساختمان  دست شما درد نکند !!  بی انصافی نمیکنم و اعتراف میکنم   هنوزکمی مانده  به مدیریت های قبلی برسید  که ،  به جانبازفحاشی میکردند وکتک میزدند  و زندان هم ، میانداختند .

 

درمدیریت های قبلی، باانگیزه فسادمالی واقتصادی و...،گاهی داروهای خارجی مفید، برای جانبازان شیمیایی تهیه و به درب منزل  میفرستادند، ‌گاهی وسایل توانبخشی وامکانات درمانی و فیزیوتراپی و اعزام بخارج وامثال اینها را، برای بعضی بیشترانجام می دادند، درشخص شما، ندیدم‌ فسادمالی  داشته باشید، ولی ظلم را بالسویه  انجام میدهید با اتخاذ  روش های مدیریتی  بسیار ضعیف ، مصداق ضرب المثل »نه خود خورد، نه کس دهد  «شده اید!!!.بویژه کمیسیون تعیین درصد را قول اصلاح اساسی داده بودید.

 

پاسخگویی :

چندسال پیش جنابعالی و آقای رئیس جمهور خاتمی،ازآسایشگاه امام دیدارنمودید و بیش از300 نامه ودرخواست،‌تقدیم رئیس جمهور  شد ومتأسفانه بر خلاف قول صریح آقای خاتمی، همه نامه ها به بنیادرسید، به استناد نامه 2495 /ش  مورخ 6/5/83  ریاست جمهوری. اقدامی ناقص برای  30 نفر انجام شدوبنیادبقیه نامه هارا با ذکرجمله»اقدامی ندارد « به صاحبان نامه ها پس داد،جنابعالی باورنکردید ،نوروزگذشته، برای نمونه بیش از25 نامه را،ازبنده گرفتید وتأکیدکردید رسیدگی می نمایید!؛  47نامه درمراسم افطاری سال گذشته بنیاد، وضرب العجل رسیدگی یکهفته ای جنابعالی  به چه سرنوشتی دچارشد؟ !  چه رسدبه 300نامه واین 25نامه که  آثاری ازاقدام آنهارا هنوز،  پیدانکرده ایم !!!.

 

در 25نامه ، جانبازوآزاده وخانواده جانبازوشهید وکارکنان آسایشگاه بودند . متأسفانه این است وضع جنابعالی ! در پاسخگویی

 

نتیجه:

پیشنهادها و نامه های زیادی، سال گذشته به شما تقدیم نموده وموضوعات بهداشت ودرمان را،دو نسخه هم به معاونت بهداشت ودرمان  ودفترمناقصات،ارائه نموده ام وبنظرمیرسدهمه نیست شده،نامه های امسال رابه دبیرخانه هم ارائه نموده ام ودررایانه موجود است.

 

اگراجازه اظهارنظرداشته باشم،‌ میگویم،این روش ومنطق مدیریتی غلط است،که فرمودید: » نمی توانم به فکرتعدادی جانبازباشم  وباید به فکر  تمامی200/1 میلیون نفرجامعه هدف باشم!!.« به این علت ،غلط است که،» نوش داروی بعداز مرگ سهراب، برای قهرمانان دفاع مقدس ، دیگراثری نخواهد داشت«.!! اسامی جانبازان در خطر را برای نمونه نام می برم :‌ آقایان ،تمدن ،برمنی،ابوبکرفتاحی ، مهدیان،  یا  جانبازان دیگر آسایشگاه ها و حتی اعصاب وروان »صدر« هم  در خطرند!!!. فکر می کنم دیگر جایز نیست صبر کنیم تا جانبازی شهید بشود. اولین فرصت، یا شاید هفته دیگر، ‌پاسخ نگیرم، اقدامات لازم را انجام خواهم داد،  ومسلماً  اگرعاقبت خود را به مقام فروخته باشید،  و  به منصب دنیایی دلبسته باشید ،خوشحال نخواهیدشد.حرف وطرح و پیشنهادات ونامه های بسیاربسیاری بود، واین مشت ، نمونه خروار.

 

ختم کلام   بعدازنتیجه گیری، جملة‌ آخر رامی گویم : » درحال حاضر حفظ جان قهرمانان دفاع مقدس برهرکاری اولویت دارد  و دراین راه حاضرم  جان ناچیز و آبروی خود را هم بدهم    «   تمام .  تا پاسخ نگیرم باشما کلامی نخواهم داشت .    

                             خدانگهدارهمگی  و   دعای خیر برای ایثاگران

 

  تاجدولتی

به همت بنیاد درب شهادت همچنان باز است

 

روزی نیست که خبر شهادت جانبازی از جانبازان دفاع مقدس را نشنویم

هر روز گلی از گلستان انقلاب پرپر می شود. قهرمانان عرصه جهاد و نبرد دیروز امروز چه غریبانه ردای مرگ را بر سر می کشند واقعا چه کسی مقصر است که این اسطوره های صبر و استقامت چنین زود پژمرده می گردند.

بنیاد شهید و امور ایثارگران چه جوابی دارد و آیا کسی هست که از آنان بازخواست کند.

 

نمونه این شهدا شهید «محمد صادق مهدیان» است که چندی پیش بر سر عدم رسیدگی کامل و درست به شهادت رسید

ما برای قضاوت خوانندگان عزیز نامه خانواده این شهید را که پیش از شهادت به بنیاد نوشته اند و مصزانه خواهان رسیدگی به وضعیت بغرنج این جانباز شده بودند را درج میکنیم:

به نام خدا

 

احتراماً به استحضار میرساند جانباز آقای محمد صادق مهدیان (70%-قطع نخاع) حدود 2 ماه است در بیمارستان «آنتونیوس» شهر کلن آلمان بستری شده ولی متأسفانه هیچگونه مداوایی در مورد ایشان انجام نگرفته است و در واقع علاوه بر مشکلات جسمی دچار مشکلات روحی هم شده اند.

خلاصه ای از وضعیت درمانی چند ساله اخیر ایشان را به اطلاع میرسانیم: در سال 81 زخم بستر و کسالت و عفویت آقای مهدیان روز افزون شده و معاونت بهداشت و درمان بنیاد (آقای دکتر) وضعیت اورژانسی و اعزام به خارج جانباز را در نامه شماره 5/3/81-28641/6/17/-7 به اطلاع مسئول وقت بنیاد رسانده و ایشان موافقت کردند؛ بعد از مدتی طولانی بدون برنامه ریزی و تأمین هزینه درمان، جانباز را به انگلستان فرستادند و در آنجا در اولین فرصت پزشکان مطابق طرح درمانی بیمارستان «رویال نشنال اورتوپدی» لندن، پیشنیاز های اقدامات درمانی لازم را شامل: آنتی بیوتیک تراپی گسترده جهت کنترل عفونت، انجام کلوستومی، دبریدمان وسیع استخوان و بافتهای نکروزه و در نهایت ترمیم زخم بستر، توسط یک تیم پزشکی کامل (ارتوپدی-ارولژی-عفونی-ترمیمی-جراحی عمومی)، بمدت شش ماه و برآورد هزینه بمبلغ 000/225 پوند اعلام نمودند. ولی حتی یک ریال از طرف بنیاد ارسال نشد و ما خانواده جانباز هرتلاشی کردیم بی نتیجه ماند.

جانباز بعد از 6 ماه بلاتکلیفی و آوارگی بادلی شکسته و بدنی عفونی تر از قبل به ایران بازگشت.

          بعد از روی کار آمدن آقای دهقان و ملاقاتی که با جانباز داشتند، قول دادند در اولین فرصت به خارج اعزام کنند. اگر چه مدت زیادی طول کشید، بالاخره مورخه 5/8/84 علی رغم سوابق و ضرورت اعزام به «انگلستان». وی را به آلمان فرستادند، در حالیکه بیشتر پزشکان بیمارستان مربوطه ایرانی هستند با تخصصی در حد پزشکان ایران و غیر مرتبط با این نوع بیماری خاص. نه توانایی درمان دارند و نه اجازه تعویض بیمارستان را می دهند در حالیکه حدود 100 هزار دلار برای هزینه های درمانی به همراه وی فرستادند لیکن دست نخورده و خرج نشده و هیچ اقدام مفیدی هم انجام نگردیده و 2 ماه است که به این منوال می گذرد و آقای محمد صادق مهدیان به انتظار درمان در روی تخت بیمارستان روز شماری می کنند.

خلاصه:    با توجه به اینکه از تاریخ 5/3/81-28641/6/17/-7 مستنداً به اورژانسی بودن اعزام جانباز تصریح گردیده و هنوز تاکنون هر اقدامی بی سرانجام بوده و بوضوح امکانات درمانی انگلستان در حد مطلوب اعلام گردیده است، تقاضا داریم قبل از از دست رفتن جانباز و فرصت و پشیمانی، اقدام لازم- اعزام از آلمان به انگلستان- و تأمین هزینه-انجام بشود.

                                                                                                         با تشکر فراوان

                                      خانواده چشم انتظار جانباز محمد صادق مهدیان

 

لایحه خدمات رسانى به ایثارگران را مسکوت بگذارید

 

جمعى از ایثارگران در نامه اى به رئیس جمهور:

لایحه خدمات رسانى به ایثارگران را مسکوت بگذارید

 

 

گروه اجتماعى - در پى رد لایحه جامع خدمات رسانى به ایثارگران در شوراى نگهبان، جمعى از ایثارگران در نامه اى خطاب به دکتر احمدى نژاد، رئیس جمهورى - که نسخه اى از آن در اختیار روزنامه ایران قرار گرفت - خواستار مسکوت ماندن این لایحه شدند.
در این نامه آمده است: دولت در اجراى ماده ۴۳ قانون برنامه سوم توسعه مصوبه ۱۳۷۹
/۱/۱۷ به منظور بهبود ارائه خدمات به ایثارگران و ساماندهى خدمات قابل ارائه موظف شده بود طرح جامع خدمات به ایثارگران را به وسیله سازمان هاى برنامه و بودجه و امور ادارى و استخدامى کشور و نهادهاى ذیربط تهیه و پس از تصویب هیأت وزیران از محل منابع داخلى نهادها و مؤسسات ذیربط و بودجه عمومى به اجرا درآورد که با توجه به عدم اجراى این تکلیف قانونى در دوره برنامه سوم، قانونگذار در ماده ۹۹ قانون برنامه چهارم توسعه مصوب ۱۳۸۳/۶/
۱۱ مجدداً دولت را موظف کرد ظرف مدت شش ماه سند راهبردى خدمات رسانى به ایثارگران را تدوین و اجرا نماید و سازوکار نظارت بر حسن اجراى سند را پیش بینى کند.
در بخشى از این نامه اشاره شده است: متأسفانه دولت وقت به جاى انجام وظیفه و تکلیف قانونى مصرح در برنامه هاى سوم و چهارم توسعه - که مکلف بوده رأساً طرح جامع خدمات به ایثارگران و سند راهبردى خدمات رسانى به ایثارگران را در اجراى قوانین موضوعه تهیه و تدوین و اجرا نماید - لایحه اى را با عنوان «جامع خدمات رسانى به ایثارگران» در جلسه مورخ ۸۴
/۵/۲ هیأت وزیران تصویب و به پیوست نامه شماره ۳۱۷۲۸/۲۸۴۹۱ - ۱۳۸۴/۵/۱۰ براى طى تشریفات قانونى به ریاست مجلس شوراى اسلامى تقدیم کرده است، بر این اقدام اشکالات و ایرادات و نواقص عدیده اى وارد است که به شرح ذیل به مواردى از آن اشاره مى شود:
۱- در حالى که دولت وقت موظف بوده خود طرح جامع خدمات یا سند راهبردى خدمات به ایثارگران را در اجراى قوانین موضوعه تهیه، تدوین، تصویب و اجرا نماید، احاله آن به مجلس محترم شوراى اسلامى چه توجیه و معنایى دارد؟ و از مجلس چه مى خواهد؟ قوانین مربوط به ایثارگران که بیش از موارد مذکور در لایحه و جامع و کاملتر از آن از قبل تصویب و ابلاغ شده و اجرا مى شود!! «ممکن است منظور محدود کردن یا لغو قوانین موضوعه قبلى تحت این پوشش باشد.»
۲- آنچه در جلسه ۸۴
/۵/۲ دولت وقت به تصویب رسیده است، چیست؟ آیا در اجراى مواد قوانین برنامه هاى سوم و چهارم است یا چیزى غیر آن، اگر در اجراى وظیفه مشخص شده در قوانین برنامه است، تقدیم آن به ریاست محترم مجلس شوراى اسلامى براى چیست؟ و اگر لایحه اى جدید جهت تصویب قانون جامع و فراگیر در این خصوص است، با توجه به این که قوانین و مقررات و ضوابط موضوعه موجود بسیار جامع، فراگیر و کامل است و مفاد لایحه تقدیمى بسیار محدودکننده و ناقض یا نافى برخى از قسمت هاى مهم قوانین موجود خدمات رسانى به ایثارگران و آثار مترتب بر آن است، لذا نمى تواند از عنوان جامعیت برخوردار باشد چون محدودکننده و نقض کننده ارائه بسیارى از خدمات قانونى قابل ارائه فعلى به ایثارگران است و شرایط موجود را بهبود که نمى بخشد با مشکل در اجرا هم مواجه مى کند و از طرفى تکلیف قانونى دولت در اجراى مواد ۴۳ و ۹۹ برنامه هاى سوم و چهارم توسعه چه مى شود؟ که اجرا نشده است.
۳- با وجود قوانین موضوع خدمات رسانى به ایثارگران و توجه به جامعیت نسبى آنها که تلویحاً در مصوبات قانونى دو دوره قانونگذارى و دو مرحله برنامه پنج ساله توسعه به آن اذعان شده و فقط نیاز به تدوین آئین نامه اجرایى جامع داشته، مجلس محترم چه توجیهى براى قبول این لایحه که در سطح یک آئین نامه اجرایى هم نبوده دارد، آیا دولت وقت با تقدیم این لایحه براى توجیه عدم انجام وظیفه اش (اگر نگوییم کفایت این امر را نداشته و عذرش موجه باشد) مجلس محترم را دور نزده و اغفال نکرده است؟
۴- مجلس محترم چه توجیهى براى صرف وقت در موردى که قوانین مناسب آن از قبل تصویب و ابلاغ شده دارد؟ این لایحه اگر در اجراى مواد ۴۲ و ۹۹ قوانین برنامه توسعه پنج ساله سوم و چهارم به تصویب دولت وقت رسیده، بهتر است مجلس محترم شورا از طریق کمیسیون محترم تطبیق مصوبات و اداره کل قوانین مجلس و... آن را بررسى و اخذ نظر نماید.
در بخش دیگرى از این نامه نوشته شده است: با این حال ملاحظه مى شود دولت وقت متأسفانه به جاى انجام تکلیف و وظیفه قانونى توپ را به زمین مجلس انداخته است، آیا واقعاً شأن جامعه ایثارگران این بوده که با سرهم بندى کردن عباراتى این چنین مورد بى مهرى و تضییع حق قرار گیرند؟ حق این بود لااقل هیأت دولت اگر وظیفه و تکلیفش را اجرا نکرد، در جهت تضییع شأن و حقوق موجود ایثارگران با تقدیم این لایحه به مجلس برنمى آمد و مجلس محترم هم از باب نظارت بر اجرا و تطبیق مصوبات دولت با قوانین اعمال قانون و وظیفه مى کرد. خوب است توجه شود که هیأت وزیران براى بررسى این لایحه تقدیمى به مجلس هیچ وقتى را صرف نکرده و بررسى نشده، به محض حصول، آن را در هنگام سفر تصویب کرده است! و طبعاً وقتى با چنین مقوله اى این گونه غیرمنصفانه و غیرمنطقى برخورد و تعامل شود از ایادى قبلى دخیل در تهیه آن هیچ انتظارى نمى رود، با این حال راهکارهایى براى پیشگیرى از لطمه خوردن به حیثیت و شرافت خانواده هاى معظم شاهد و ایثارگر پیشنهاد مى شود؛
۱- لایحه از مجلس مسترد شود و هیأت محترم دولت در اجراى وظیفه و تکلیف معطل مانده مصرح در قانون برنامه چهارم توسعه با بررسى و انجام یک کار دقیق کارشناسى شده عمل کند.
۲- از مجلس درخواست شود لایحه مسکوت گذاشته شود تا فرصت بررسى و ارائه طرح جایگزین اصلاحى و مناسب فراهم شود.
۳- لایحه مطرح شده با توجه به نظرات و پیشنهادهاى اصلاحى موجود به صورتى اصلاح شود که نافى امتیازات و خدمات قابل ارائه در اجراى قوانین موجود به ایثارگران و خانواده هاى معظم شاهد و ایثارگر نباشد، و عنوان آن بشود «لایحه ساماندهى و هماهنگى امور ایثارگران».

 

 منبع خبر: روزنامه ایران