روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

روزنوشت های جانبازی

دست نوشته های یک جانباز وبگرد

ایرادات مجمع جانبازان انقلاب اسلامی به لایحه خدمات رسانی به ایثا

 
ایرادات مجمع جانبازان انقلاب اسلامی به لایحه خدمات رسانی به ایثارگران
 

مجمع جانبازان انقلاب اسلامی بعد از بررسی لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران، طی نامه‌ای به دبیر شورای نگهبان موارد بیست و دو گانه‌‌ای را در خصوص این لایحه ارائه داد.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، در این نامه که به خبرگزاری فارس نیز نمابر شده، آمده است: با توجه به اینکه مجمع جانبازان انقلاب اسلامی در جلسات متمادی تخصصی، نسبت به اشکالات موجود در لایحه مذکور کارشناسی قابل توجهی را صورت داده است و شامل 22 ماده است که موارد مشروحه لازم است در لایحه اصلاح شود.
بر اساس این گزارش، در تبصره ماده یک در خصوص وظیفه وزارت دفاع آمده است که وزارت مذکور باید ظرف 6 ماه لایحه پیشنهادی نحوه رسیدگی به رزمندگان نیازمند را به تصویب هیئت وزیران برساند. پیشنهاد می‌‌شود به جای واژه رزمندگان نیازمند به منظور حرمت‌بانی از جایگاه رزمندگان اسلام از جمله (نحوه رسیدگی به رزمندگانی که لازم است به آنان به دلایل مشکلات رسیدگی شود) استفاده شود.
در ماده 3 آماده است که نحوه خدمات مسکن با هفت روش تعیین شده است، ضمن تأیید برای این هفت روش، لازم است در ماده به بنیاد شهید و امور ایثارگران و یا هر نهاد مسئول دیگری که خدمات مسکن در آینده به او مربوط خواهد شد اجازه داده شود، علاوه بر هفت روش مذکور منطبق با شرایط زمان و مکان از هر روش مفید دیگر با تشخیص خود برای ارائه خدمات استفاده کند.
این گزارش می‌افزاید: در تبصره یک ماده 3 به موضوع بهره‌مندی خدمات‌گیرندگان در بخش مسکن، به مسکن مناسب در صورت نداشتن مسکن و یا داشتن مشکن نامناسب اشاره شده، الف: لازم است الگوی مسکن مناسب مشخص شود زیرا نداشتن تعریف معین از مسکن مناسب امکان باقی ماندن مشکل در بخش مسکن را برای ایثارگران فراهم خواهد آورد. مثلا باید به دستورالعمل‌های سازمان مسکن و شهرداری‌ها یا شرایط مکان و استحکام بنا و متراژ مناسب با شرایط جانبازان و ایثارگران در مسکن مناسبت توجه شود. ب: شرایط امتیاز مسکن در تبصره فوق الذکر برای جانبازان 25 درصد حذف و به جای آن جانبازان دارای درصد منظور شود و همچنین این امتیاز به فرزندان جانبازان 50 درصد و بالاتر و فرزندان آزادگان که پنج سال و بالاتر اسارت داشته‌اند، اختصاص یابد.
طبق این گزارش، در فصل سوم - بهداشت و درمان ماده 12 مسئولیت تعیین حدود خدمات بیمه بهداشتی درمانی به گیرندگان خدمات در این ماده به پیشنهاد مشترک بنیاد و ستاد کل نیروهای مسلح و تصویب هیئت وزیران موکول شده است، که پیشنهاد می‌شود وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به آن اضافه شود.
در تبصره 2 ماده 13 خانواده معظم شهدا نیز اضافه شود.
این گزارش ادامه می‌دهد: در ماده 18 ، مسئولیت تدوین آئین‌نامه‌های مربوط به تعیین درصد و همچنین اعلام درصد جانبازی به کمیسیون پزشکی در بنیاد شهید داده شده که پیشنهاد می‌شود از آنجایی که بنیاد شهید و امور ایثارگران مسئولیت ارائه خدمات را بر عهده دارد و مسئولیت تدوین آئین‌نامه درصد و اعلام درصد جانبازی و مجروحیت، به کمیسیونهای عالی نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، ناجا و نیروی مقاومت سپرده شود تا امنیت روانی بیشتری برای کسانی که تقاضای بررسی درصد جانبازی در کمیسیون را دارند فراهم آید زیرا در این صورت مسئول ارائه خدمات یا مسئول تعیین درصد با یکدیگر متفاوت می‌شود.
در تبصره 2 ماده 21 (جمله "پس از بازنشستگی» حذف شود)
ماده 23 (به «معادل دو برابر حداقل حقوق کارکنان دولت» .... تبدیل شود) و (وضعیت حقوق والدین دو شهید و سه شهید و .... مشخص نشده است)
بر اساس این گزارش، در تبصره 2 ماده 39 در خصوص حقوق حالت اشتغال جانبازان، پیشنهاد می‌شود که به دلایل ذیل تبصره 2 از ماده 39 از لایحه خدمات درمانی حذف شود.
الف - جانباز و آزاده چون شهید در صورت اعلام از کارافتادگی از حالت اشتغال برخودار می‌باشد، که حالت اشتغال، اشتغال محسوب نمی‌شود زیرا بهره‌مندی از این شرایط منوط به حیات مادی نیست، چون شهید به ظاهر در دنیا نیست، ولی از حالت اشتغال برخوردار و در عین حال شاغل نمی‌باشد، بنابراین جانباز و آزاده در حالت اشتغال، شاغل محسوب نمی‌شود.
ب - در صورت تصویب تبصره 2 ماده 39 عملا به حضور اجتماعی، فرهنگی .... جانبازان و آزادگان خاتمه داده می‌شود و این مغایر با روح خدمت رسانی به ایثارگر و نشر فرهنگ ایثار است چرا که از طرفی ما در حالت اشتغال مراعات جانباز و آزاده را می‌کنیم و از طرف دیگر آنان را به محرومیت از حضور اجتماعی محکوم می‌کنیمو این نقض غرض در خدم ت به ایثارگران و فرهنگ ایثارگری است.
طبق این گزارش، در ماده 41 لازم است در خصوص تخفیف 50 درصد از تمام قیمت بلیط موضوع مذکور برای خانواده جانبازان 50 درصد و خانواده آزادگان 5 سال و بالاتر و همراه جانباز 70 درصد اگرچه عضو خانواده وی نبوده باشد، نیز منظور شود. ضمنا چنانکه برای دانشجویان در حال تحصیل در خارج از کشور دو بار تخفیف در بلیط‌ های سفر خارجی منظور می‌شود برای ایثارگران مشمول ماده 41 تخفیف دو بار در سال نظر گرفته شود.
در ماده 42 در خصوص معافیت ایثارگران و برادران شهدا، جمله معافیت ایثارگران و برادران شهدا به جمله (معافیت ایثارگران و فرزندان آنان و فرزندان شهدا و برادران شهدا اصلاح شود.)
این گزارش می‌افزاید: لازم است تبصره 2 از ماده 51 حذف شود زیرا اگر در حالت اشتغال از تمامی مزایای اشتغال برخوردار است چرا باید ایثارگر حالت اشتغال مندرج در ماده 51 محروم شود بنابراین لازم است فوق‌العاده ایثار در ماده 51 برای ایثارگران حال اشتغال نیز جاری شود.
در ماده 53 ، احتساب مرخصی و پرداخت آن به شهدا و مفقودان مورد توجه قرار گرفت، که لازم است این احتساب مرخصی و پرداخت درباره جانبازان و آزادگان حالت اشتغال اعمال شود زیرا که هر دو گروه در شرایط حالت اشتغال هستند.
در ماده 59 سهمیه 25 درصد به سهمیه 30 درصد قبلی ارتقا یابد. ضمنا موضوع تاسیس مطلب برای پزشکان، دندانپزشکان، متخصصان زنان و زایمان (مامائی)، متخصصان علوم آزمایشگاهی و دندانسازی تجربی ایثارگر نیز در ردیف بهره‌مندی از تسهیلات مندرج ماده 59 قرار گیرند.
بر اساس این گزارش، رسیدگی به تخلفات مندرج در آئین‌نامه‌ای که منطبق به ماده 66 تدوین و تصویب می‌شود به عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است که لازم است به منظور امنیت روانی هر چه بیشتر برای ایثارگران اجرای آئین‌نامه و رسیدگی به تخلفات کمیسیونی متشکل از نمایندگان بنیاد شهید و امور ایثارگران وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ستاد کل نیروهای مسلح و قوه قضائیه که ریاست این کمیسیون بر عهده قوه قضائیه خواهد بود، واگذار شود.
تبصره ماده 67 (این تبصره طوری تنظیم شود، که تنها بنیاد، تصمیم‌گیرنده نباشد)
سهمیه 20 درصد مندرج در ماده 71 به 40 درصد قبلی ارتقا یابد زیرا آمار داوطلبان ورود به مراکز آموزش عالی به دلیل رشد سنی فرزندان ایثارگر از گذشته به مراتب بیشتر شده است و تقلیل سهمیه از 40 درصد به 20 درصد با شرایط افزایش داوطلب هیچگونه توجیه لازمی را نخواهد داشت.
این گزارش ادامه می دهد: به غیر از نهادهای نامبرده شده در ماده 76، حسب مورد سه نفر از نمایندگان ایثارگران (حانواده معظم شهدا - جانبازان - آزادگان) نیز حضور داشته باشند.
در لایجه جامع خدمات رسانی به ایثارگران، توجه خاصی نسبت به ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای ایثارگران و فرزندان آنان و خانواده معظم شهدا نشده است.
اولویت برای خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران در زمینه احداث کارخانجات تولیدی و امتیازات خدماتی (مثلا صادرات، واردات و غیره) قرار داده شود.
طبق این گزارش، کلیه امتیازات متعلقه به خانواده معظم شهدا و ایثارگران که بر اساس قوانین و مقرارت جاری در این لایحه منظور نشده و مغایر با مواد و تبصره‌های این لایحه است به قوت خود باقی خواهد بود.
این گزارش در خاتمه یادآور می‌شود، موارد فوق‌الذکر به معنای نفی مواردی که توسط دیگر گروه‌های کاشناسی از سوی نهادها و یا سایر تشکلات ایثارگری اعلام میشود، نخواهد بود و از اهتمام همه عزیزان و دست اندرکاران که دارای دغدغه در حوزه اصلاح لایحه جامعه خدمات رسانی به ایثارگران هستند، تقدیر و تشکر می‌کنیم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد